مسکن

کمیسیون مشاوران املاک چگونه محاسبه می شود؟

 یکی از هزینه‌هایی که افراد هنگام معامله مسکن، چه برای رهن و چه اجاره، مدنظر قرار می‌دهند، موضوع کمیسیون مشاوران املاک است؛ همواره بدین صورت بوده که مشاوران و دفاتر بنگاه املاک، درصدی از قرارداد را به عنوان کمیسیون کسر می‌کردند؛ درصدهایی که گاه صدای مردم را در می‎آورد و گاه بدین صورت بود که خود فرد به عنوان شیرینی مبالغ بسیار بالا را به بنگاه‌ها اعطا می‌کرد؛ در برخی از بنگاه‌های شمال تهران نیز همواره از زمزمه‌هایی چون خودرو به جای کمیسیون و… به گوش می‌رسید.

اما داستان این کمیسیون‌ها تنها به ارقام بالا ختم نمی‌شود؛ بسیاری معتقدند علت افزایش قیمت مسکن نیز همین کمیسیون‌هاست و می‌گویند اینکه کمیسیون مشاور املاک، درصدی از قیمت ملک باشد، خود عاملی است که مشاوران بخواهند ارقامی بالاتر اعلام کنند؛ حالا روز گذشته اعلام شد که فرمول تعیین کمیسیون مشاوران املاک تغییر کرده است و دیگر درصدی از قیمت ملک نخواهد بود.

در ابلاغیه جدید، کمیسیون مشاوران املاک چگونه تعیین می شود؟

براساس فرمول جدید، حق‌الزحمه مشاوران املاک، دیگر درصدی از قیمت معاملات که سبب ذی نفع شدن بنگاه‌ها از گرانی مسکن شود، نخواهد بود. براین  اساس، فرمول قبلی لغو شده است؛ طبق ابلاغیه اخیر معاون اول رییس جمهور، نرخ حق‌الزحمه مشاوران املاک تغییر و هرسال این نرخ تغییر خواهد کرد. 

بر اساس این مصوبه نحوه محاسبه حق‌الزحمه مشاوران املاک از تعیین درصدی طرف‌های معامله به رقم ارزش منطقه‌ای معاملات که کمیسیون تقویم املاک که سالانه تعیین می‌کند، تغییر کرد.

همچنین باید تاکید کرد، تهران در این کمیسیون به ۱۰۰ بلوک تقسیم شده و متوسط قیمت املاک هر بلوک بر اساس شاخص‌های مختلف برای یک سال تعیین می‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا