تکنولوژی

دلایل تغییر نام فیس‌ بوک

به گزارش اکونومیست، گاهی اوقات، تغییر نام تجاری به دنبال ادغام شرکت‌ها می‌آید؛ هیچ یک از شرکت‌ها نمی‌خواهند کوچک‌تر از دیگری دیده شوند، بنابراین نام جدیدی ایجاد می‌شود. گاهی تغییر نام تجاری یا برند نشان‌دهنده گسترش جاه‌طلبی است، مانند زمانی که فرنس تلکام (France Télécom) به اورنج (Orange) تغییر نام داد و آغاز به گسترش در خارج از بازارهای داخلی خود کرد. 

گوگل پس از ورود به حوزه‌های جذاب‌تر علاوه بر موتور جست و جو، مانند رانندگی خودکار و ربات‌های جراحی، برند خود را به آلفابت تغییر داد. به نظر می‌رسد تغییر نام تجاری فیس‌بوک نیز به همین ترتیب الهام گرفته شده باشد. مارک زاکربرگ، مدیرعامل بتا، در ویدیویی اظهار کرد که این نام به منظور نشان دادن این بوده که شرکت به دنبال ساخت محصولاتی برای متاورس (metaverse)، یک واقعیت مجازی شبکه‌ای است.

فراتر از پلتفرم رسانه اجتماعی هم‌نام خود، این شرکت دارای برنامه‌های دیگری از جمله اینستاگرام و واتس‌اپ، و برندهای سخت‌افزاری مانند آکیولس (Oculus) است. آقای زاکربرگ گفت: این نام جدید “ناهنجاری‌های اصلی” را برطرف می‌کند (زیرمجموعه‌های آن نام خود را حفظ خواهند کرد)

از طرفی، گاهی شرکت‌ها برای صیقل دادن شهرت خود، نام تجاری را تغییر می‌دهند. همانطور که هر بازاریابی می‌تواند تایید کند، برندها دارای سهامی هستند که ممکن است ارزش آن کاهش یابد. بعضی اوقات بهتر است نام تجاری کنار گذاشته شود تا از محصول بدنام در ذهن مصرف‌کننده فاصله بگیرد. فیلیپ موریس، یک شرکت دخانیات است که اکنون آلتریا نام دارد، اگرچه هنوز هم سیگار می‌فروشد و باعث ایجاد سرطان نیز می‌شود. 

جداسازی شخصیت حقوقی شرکت از محصول نیز این امکان را برای شرکت‌ها فراهم می‌کند که پیام‌های متفاوتی را به مخاطبان مختلف منتقل کنند. شرکت‌ها با سرمایه‌گذاران، سیاستمداران، قانون‌گذاران و کارمندان در تعامل هستند، در حالی که محصولات با مصرف‌کنندگان سر و کار دارند. لورنت موزلک از مدرسه کسب و کار در دانشکده ترینیتی واقع در دوبلین معتقد است که این موضوع امکان ارسال پیام‌های دوطرفه، بدون اینکه متناقض به نظر برسد را فراهم می‌کند. آقای موزلک گمان می‌کند که متا می‌تواند از طرح‌هایی برای کاهش اعتیاد نوجوانان به اینترنت حمایت کند، در حالی که فیس‌بوک کودکان را به دام می‌اندازد.

تغییر نام برندها همیشه موفقیت‌آمیز نیست. در سال ۲۰۰۱، پست سلطنتی بریتانیا بنا به دلایلی تصمیم گرفت به کانسیگنیا (Consignia) تغییر نام بدهد که ۲.۵میلیون پوند (۳.۴میلیون دلار) هزینه برد. پس از آن نیز تغییر برند را لغو کرد که یک میلیون پوند دیگر هزینه داشت. شرکت PwC Consulting پس از آنکه به ماندی (Monday) تغییر نام داد، بر سر زبان‌ها افتاد و سرانجام توسط شرکت آی‌بی‌ام (IBM) از رده خارج شد.

هیچ تغییر نام تجاری نمی‌تواند مشکلات اساسی یک محصول را برطرف کند. همانطور که رشد تیک‌تاک نشان می‌دهد، رقبای بهتر و جذاب‌تر، تنها با یک ضربه ممکن است از رده خارج کنند. از این رو، تصادفی نیست که فیس‌بوک پس از چندین سال پشت سر گذاشتن مسائل نامطلوب، تغییر نام داده است.

تغییر نام تجاری هیچ‌یک از ریسک‌ها را از بین نمی‌برد و مدیران آنها را معتبرتر نمی‌کند. متا ممکن است نیمی از حروف فیس‌بوک را داشته باشد، اما تمام مشکلات شرکت را همچنان دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا