بدون دسته بندی

کاهش خرید و فروش طلا و سکه

ابراهیم محمدولی عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره وضعیت اخیر بازار سکه و طلا به اقتصاد آنلاین گفت: در بازار کنونی با توجه به نوساناتی که رخ داده انتظاری نسبت به رونق داد و ستد نمی‌توان داشت که این مسئله نیز در بازار وجود دارد و معاملات کمتر شده است.
وی اضافه کرد: از دو سه ماه پیش تا دو هفته قبل بازار در آرامش بود، داد و ستد وجود داشت و قیمت طلا و سکه و ارز ثبات نسبی داشتند که همین امر باعث شده بود معاملات و تولید در وضعیت متعادل باشند اما از هفته پیش تا امروز وضعیت بازار تغییر کرده، التهابات نوسانی در بازار ایجاد شده که باعث کاهش داد و ستدها شده است.
عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه طلا، انس جهانی و ارز مکمل یکدیگر هستند، اظهار داشت: وقتی بازار انس جهانی و ارز دچار تحول می‌شود قیمت طلا و سکه هم باید خودش را در آن مسیر ببرد این سه مکمل یکدیگر هستند و باید روند همدیگر را پیش بگیرند.
محمدولی درباره دلایل کاهش حباب سکه در روزهای اخیر نیز گفت: کاهش حباب سکه می‌تواند هم به دلیل کاهش تقاضا باشد و هم افزایش عرضه؛ زمانی که عرضه بتواند تقاضا را تامین کند حباب کمتر می‌شود. وقتی عرضه مسلط شود حباب سکه کم می شود به دلیل اینکه تقاضا نمی‌تواند عرضه را تامین کند. ما انتظار داریم این حباب به طور کامل از بین رود.
وی ادامه داد: بانک مرکزی سکه را ضرب و عرضه می‌کند، این نهاد باید روند بازار در نظر داشته باشد که مردم چه نوع سکه‌هایی را درخواست می‌کنند به عبارت دیگر سکه‌های وزن بالا در حال حاضر کمتر تقاضا دارد و سکه‌های سبک‌تر به دلیل اینکه از نظر قیمتی پایین‌تر هستند تقاضای بیشتری دارند بنابراین باید سکه‌های سبک را طوری عرضه کند که تقاضا تامین شود وقتی این اتفاق رخ دهد حباب کم‌تر و کم‌تر خواهد شد.
این فعال بازار طلا در پاسخ به این سوال که چرا بانک مرکزی ضرب یا عرضه سکه را به اتحادیه واگذار نمی‌کند نیز اظهار داشت: طبق قانون سکه مانند اسکناس در ید بانک مرکزی است و کسی نمی‌تواند آن را ضرب کند در گذشته پیشنهاد شد که صنعت طلای کشور طلای خام را به بانک مرکزی بدهد و این بانک پس از ضرب، سکه را به اتحادیه داده و اتحادیه آن را در بازار عرضه کند که متاسفانه این اتفاق رخ نداد و بعید است تغییر کند که اگر اتفاق بیفتد قطعا باعث کاهش حباب سکه خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا