سیاسی

اسلامی: تلاش خواهیم کرد تا هیاهوی هسته‌ای را از بین ببریم

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به مناسبت سالروز ملی فناوری هسته‌ای در نشستی خبری با اصحاب رسانه به تشریح دستاوردهای این سازمان پرداخت.

محمد اسلامی، معاون محترم رییس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: ما در ابتدا گفتیم که تلاش خواهیم کرد تا هیاهوی هسته‌ای را از بین ببریم و توسعه هسته‌ای را شتاب دهیم و تاثیراتش را در زندگی مردم نمایان کنیم. در گام اول آنچه که ضرورت داشت تا ریل گذاری برای تحقق این شعار داشته باشیم سند راهبردی سازمان بود که تصویب شد. سرمشق ما این سند شد و در سال ۱۴۰۱ شاهد بودید ۱۵۹ دستاورد دانشی و فناورانه را معرفی کردیم.

وی افزود: در ادامه این حرکت در ۱۴۰۲ همین رویکرد ادامه داشت و ۱۵۰ دستاور در طول این سال رونمایی شد و یا معرفی خواهد شد. ما در این سال گام‌های موثری را در جهت توسعه و تقویت زیرساخت‌ها و هم شتاب بخشیدن به تجاری سازی برداشتیم. در سال ۱۴۰۲ حجم فعالیت‌هایی که در بخش پرتودهی صورت گرفت ۲.۵ برابر سال گذشته آن بود. برای ما بخش مهمی که جلوه موثر در زندگی مردم دارد پرتودهی است.‌

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در خصوص ظرفیت صنایع گفت: سازمان با طراحی و ساخت سامانه‌های تماما ایرانی به مدد صنایع مختلف آمد و خدمات در سال ۱۴۰۲ سه برابر سال گذشته آن بود و نتیجه مطلوبی به دست آمد و ادامه خواهد داشت.

اسلامی با بیان اینکه ما در سال ۱۴۰۲ در بخش پزشکی و رادیودارو ۱۵ دستاورد جدید را ثبت کردیم، گفت: در تراز ۳ کشور اول دنیا سازمان حرکت می‌کند. در صدر رادیوداروها بحث استفاده از اشعه آلفا است که برای نخستین بار در دنیا دارد صورت می‌گیرد. ما توانستیم در مرز دانش حرکت خود را حفظ کنیم و پیشتازی داشته باشیم تا بتوانیم در خدمت بیماران سرطانی باشیم. اثربخشی این دارو در درمان اینگونه تعریف شده که از جنس درمانی است، می‌تواند تومورهای سرطانی و یا در بخش‌های عصبی می‌تواند تومور را از بین ببرد.

رییس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: ما در سال گذشته کلینیک‌های زخم را راه اندازی کردیم و اکنون در سه بیمارستان تهران فعالیت‌ها آغاز شده و امیدواریم در سال جاری بتوانیم تا ۵۰ مرکز درمان زخم‌های بدخیم را ایجاد کنیم. سامانه‌ای هم که سال گذشته رونمایی شد و در اتاق عمل قرار دارد برای درمان سرطان سینه بانوان در حال آزمایش است.

اسلامی همچنین در خصوص طراحی جامع برای سامانه‌های پرتودهی در ۱۲ قطب گفت: مهمترین بخش برای جهش تولید همین بخش است. ما سامانه‌ها را طراحی کردیم و مکان‌ها انتخاب شده و ۱۲ قطب را عملیاتی خواهیم کرد. گام اول را که گام ریسک است را سازمان هزینه می‌کند و دیگر گام‌ها با بخش خصوصی انجام می‌شود. این وعده‌ای که امروز اعلام می‌کنیم گامی است در جهت حضور حداکثری مردم در صنعت هسته‌ای و از ماه اردیبهشت به افتتاح خواهیم پرداخت.

وی گفت: سال جاری پنجاهمین سال تشکیل سازمان انرژی اتمی است. در ماه اردیبهشت اولین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای را شاهد خواهیم بود؛ امیدواریم با برگزاری این کنفرانس روایتگری ظالمانه‌ای که علیه ایران صورت گرفته است، شفاف شود.

اسلامی درباره توسعه نیروگاه‌های اتمی گفت: ما طرح ۲۰ هزارمگاوات را سال گذشته آغاز کردیم و نیروگاه‌های ۲ و ۳ بوشهر و دیگر نیروگاه‌ها در مکران و استان خوزستان طرح‌ها آغاز شده است. ما در گام اول تجهیز و آماده سازی زیرساخت‌ها را در پیش داریم. ما در کارون وارد رویداد دوم خواهیم شد و اولین بتن ریزی نیروگاه کارون را خواهیم داشت. همچنین در بوشهر اکنون ۳۰۰۰ نفر کار می‌کنند و ۵۰۰۰ نفر نیرو خواهیم رسید و اولین بتن ریزی را در نیروگاه ۳ بوشهر در ماه اردیبهشت شاهد خواهیم بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا