مسکن

راهکاری برای خرید ملک با سرمایه اندک

به واسطه رشد افسار گسیخته قیمت مسکن در دهه اخیر، خرید مسکن که جز کالاهای اساسی و ضروری مردم نیز به شمار می‌رود، به یک آرزو تبدیل شده‌ و همین جهش قیمتی، مردم را در فکر سرمایه‌گذاری در این حوزه فرو برده است. به همین جهت، چندی پیش صحبت از فروش متری زمین در بورس کالا مطرح شد که همچنان به مرحله اجرایی خود نزدیک هم نشده است؛ اما صندوق‌های جدیدی با نام صندوق‌های املاک و مستغلات روانه بازار سرمایه شده اند.

صندوق‌های املاک و مستغلات، یکی از ابزارهای کارآمد سرمایه‌گذاری در دنیا به حساب می‌آیند؛ به طوری که در کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس به محض ورود و در بسیاری از کشورهای دیگر، به مرور این صندوق ها مورد توجه ویژه سرمایه‌گذاران قرار گرفته است. خوشبختانه و در راستای تنوع بخشی ابزارهای بورسی، این صندوق‌ها روانه بازار سرمایه ایران هم شده‌اند.

در واقع، این صندوق‌ها سرمایه افراد را جمع‌آوری و برای خرید املاک استفاده می‌کنند. پر واضح است که سرمایه‌گذاران از سود بازار مسکن بهره‌مند می‌شوند؛ بدون اینکه هیچ دخالتی در فرآیند آن داشته باشند. حتی به واسطه ورود به این صندوق‌ها، می‌توان بازدهی بازار مسکن را بدون داشتن دانش و تجربه کسب کرد.

بازدهی این صندوق‌ها فقط و فقط به نوسانات بازار مسکن خلاصه نمی‌شوند. مدیران صندوق‌ها با اجاره دادن املاک در ید خود، سود سهامداران خود را افزایش می‌دهند. یعنی سرمایه گذاران هم از محل نوسانات بازار مسکن و هم از محل اجاره بازدهی کسب خواهند کرد.

از طرفی این صندوق‌ها می توانند در جهت متنوع‌سازی پرتفوی سهام و سرمایه‌گذاری‌های جایگزین در واحدهای صندوق‌های سهامی و درآمد ثابت و طلا ریسک پرتفوی خود را کاهش دهند، یعنی باید حداقل ۷۰ درصد از دارایی خود را به خرید، فروش و اجاره املاک اختصاص دهند و ۳۰ درصد باقی‌مانده را در سایر ابزارهای سرمایه‌گذاری مانند صندوق‌های درآمد ثابت، سپرده‌های بانکی، اوراق رهنی و سایر ابزارها سرمایه‌گذاری کنند.

همچنین محدودیت‌هایی جهت خرید ملک مانند اینکه املاک باید گواهی پایان کار معتبر داشته باشند، املاک باید کاربری مشخص داشته باشند، املاک نباید در رهن یا وثیقه باشند و غیره وجود دارد تا موضوعاتی مانند ریسک ورشکستگی، ریسک تمرکز، ریسک مدیریت، ریسک مهارت‌های سرمایه‌گذاری و ریسک نقدشوندگی به حداقل خود برسد.

می‌توان مدعی بود که به واسطه متنوع‌سازی پرتفوی، بازدهی انتظاری بالاتر از بازار مسکن، کاهش هزینه‌ها و سرمایه اولیه کم این صندوق‌ها گزینه مناسبی برای تمامی سرمایه‌گذاران به خصوص آن دسته افرادی که علاقه به سرمایه گذاری در بازار مسکن را دارند، خواهد بود.

احمدرضا سرحدی، کارشناس بازار سرمایه در این رابطه می گوید: صندوق املاک و مستغلات می‌تواند به عنوان یکی از گزینه‌های کم‌ریسک ولی پربازده برای سرمایه‌گذاران به حساب آید. در عین حال، سیدمهدی پارچینی، معاون سرمایه‌گذاری تامین سرمایه بانک مسکن نیز به خبرنگار اقتصاد آنلاین اعلام کرده است که سرمایه گذاران به‌واسطه دارایی‌های املاک و مستغلات تحت تملک از افزایش قیمت‌ها و تورم حوزه مسکن از بازده سرمایه حاصل در ارزش خالص دارایی‌های صندوق (NAV) می‌شوند.

نیما میرزایی، کارشناس بازار سرمایه نیز معتقد است: متناسب با متراژی که خرید انجام شده،خریدار می‌تواند اجاره دریافت کند، این مزیت از جمله مسایلی است که می‌تواند سبب افزایش جذابیت این صندوق‌ها شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا