اقتصادی

آیا قیمت نفت می تواند دو برابر شود؟

گلدمن ساکس هشدار داده است که اختلالات حوثی‌ها در رسیدن به تنگه هرمز می‌تواند قیمت نفت را دو برابر کند. دان استرویون، رئیس بخش تحقیقات نفتی این شرکت، دیروز در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌بی‌سی گفت: «دریای سرخ یک مسیر ترانزیتی است و یک اختلال طولانی در آنجا می‌تواند نفت را با افزایش سه یا چهار دلاری مواجه کند».

او گفت: «اما اگر برای یک ماه اختلال در تنگه هرمز ادامه داشته باشد، قیمت [نفت] ۲۰ درصد افزایش می‌یابد و اگر این اختلال برای مدت طولانی‌تری ادامه پیدا کند، می‌تواند در نهایت قیمت حتی دو برابر هم بشود.»

علیرغم اعلام این هشدار که این وضعیت «بسیار بعید» است، نظرات استرویون به جمعی از صداها از سراسر تجارت و سیاست بین‌المللی می‌پیوندد که وضعیت را در روزهای اخیر محکوم و از آن ابراز نگرانی می‌کنند.

در چند روز گذشته، دیوید کامرون نخست وزیر سابق انگلستان و وزیر خارجه کنونی این کشور، در مصاحبه‌ای با اسکای نیوز گفت که حملات «باید متوقف شوند.» او گفت: «این فقط یک منافع بریتانیا نیست، بلکه جهانی است.»

این پیام روشن است و بیش از ده کشور نامه‌ای به حوثی‌ها امضا کرده‌اند که می‌گویند این حملات غیرقانونی است و باید متوقف شود و در غیر این صورت، اقدامی انجام خواهد شد.

از نوامبر، حوثی‌ها بیش از ۲۰ بار با استفاده از موشک، پهپاد، قایق‌های تندرو و هلیکوپتر به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ حمله کرده‌اند.

در پاسخ، ایالات متحده در ماه دسامبر عملیات Prosperity Guardian را برای افزایش گشت‌زنی در دریای سرخ و خلیج عدن برای محافظت از ترافیک تجاری اعلام کرد؛ کشتی‌هایی از بریتانیا، استرالیا و کانادا نیز از جمله کشورهای دیگر هستند.

از اوایل دسامبر شاهد افزایش گاه و بیگاه قیمت نفت در نتیجه این اقدامات بودیم، و اکنون نیز قیمت نفت با توجه به گسترش تنش‌ها در خاورمیانه، از جمله بمب‌گذاری تروریستی اخیر در ایران روند افزایشی به خود گرفته است.

با این حال، آنچه مهم‌تر است واکنش حمل‌کننده‌های بزرگ به واکنش‌های حفاظتی مانند Prosperity Guardian بوده است.

مرسک و هاپاگ لوید، دو شرکت بزرگ کشتیرانی اروپا، از استفاده از مسیرهای دریای سرخ و کانال سوئز خودداری کرده‌اند، که اولی یک کشتی‌اش در آخر هفته گذشته مورد حمله حوثی‌ها قرار گرفته بود. به هر حال اگر حوثی‌ها به حملات خود ادامه دهند، احتمالاً وضعیت آشفته کشتیرانی جهانی در آن منطقه را وارد درگیری بیشتر خواهند کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا