اقتصادی

بازدهی بازارها در هفته سوم مهر ۱۴۰۲

شرکت دولتی تولید کننده فسفات و کود مراکش (OCP)، اعلام کرد با موسسه مالی بین‌المللی (IFC)، توافقنامه‌ای به مبلغ ۱۰۶ میلیون دلار امضا کرده است. در حرکتی به سمت کشاورزی پایدار و اقدام اقلیمی، موسسه مالی بین المللی (IFC) و گروه غول کودهای معدنی مراکش موسوم بهOCP برای تقویت تولید کودهای کم کربن با استفاده از انرژی خورشیدی متحد شده‌اند.

OCP در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد: هدف این همکاری ترویج سیستم‌های غذایی سبزتر در جهان و کاهش نوسانات قیمت هیدروکربن، رفع نگرانی‌های حیاتی امنیت غذایی است. این وام جهت ساخت دو نیروگاه خورشیدی برای افزایش تولید کودهای کم کربن اخذ شده است.

این نیروگاه‌ها از انرژی خورشیدی بهره‌برداری می‌کنند و قدرت انتشار صفر را برای عملیات معدنی این گروه در شهرهای Benguerir و Khouribga، که بزرگترین ذخایر فسفات مراکش و جهان هستند، فراهم می‌کنند.

هدف مراکش برای گرفتن این وام چه بود؟

شرکت OCP معتقد است که کاهش وابستگی به هیدروکربن‌ها گامی اساسی در جهت تضمین تولید پایدار مواد غذایی، ثبات قیمت و افزایش امنیت غذایی به ویژه در کشورهای در حال توسعه است.

مصطفی تراب، رئیس و مدیرعامل گروه OCP، می‌گوید: «همکاری عمیق ما با IFC نشان دهنده همسویی ما با فوریت رسیدگی به چالش‌های جهانی امنیت غذایی و تغییرات آب و هوایی است.»

مدیر عامل IFC، مختار دیوپ، تعهد IFC را برای حمایت از استراتژی کاهش ردپای کربن OCP، با درک تأثیر مثبت بلندمدت آن نه تنها در مراکش، بلکه بر عرضه جهانی غذا، برجسته کرد. قرارداد وام سبز IFC با OCP منعکس کننده راهبرد آن برای تقویت سرمایه گذاری ها و پروژه های مرتبط با آب و هوا در بازارهای در حال توسعه و تقویت تغییر به سمت اقتصادهای کربن‌زدایی شده و سازگاری با سیاره‌ای است که در حال گرم شدن است.

این ابتکار همچنین مطابق با پلتفرم جهانی امنیت غذایی است، IFC یک تسهیلات مالی ۶ میلیارد دلاری که در سال ۲۰۲۲ برای تقویت توانایی بخش خصوصی برای پاسخگویی به ناامنی غذایی و ترویج تولید پایدار غذا معرفی کرد.

OCP در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو نیروگاه فتوولتائیک در مناطق معدنی Khouribga و Benguerir  با ظرفیت ترکیبی ۴۰۰ مگاوات و ظرفیت ذخیره‌سازی تا ۱۰۰ مگاوات ساعت قرار خواهند گرفت. این وام سبز دومین وام ارائه شده توسط IFC به OCP طی یک سال پس از وام مشابه در آوریل گذشته برای ساخت چهار نیروگاه با ظرفیت ترکیبی ۲۰۲ مگاوات در همان مناطق معدنی است.

سال گذشته،OCP یک برنامه سرمایه‌گذاری به ارزش ۱۳ میلیارد دلار برای تکیه کامل به انرژی‌های تجدیدپذیر برای تولید کود تا سال ۲۰۲۷ اعلام کرد.

در ماه ژوئن، OCP به رویترز گفت که قصد دارد ۷ میلیارد دلار در یک کارخانه آمونیاک با استفاده از هیدروژن سبز تولید شده از سوخت تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری کند.

هدف IFC چیست؟

IFC  موسسه بین المللی مالی است که بر بخش خصوصی در بازارهای در حال توسعه متمرکز است و در بیش از ۱۰۰ کشور کار می کند همچنین این موسسه از سرمایه، تخصص و نفوذ خود برای ایجاد بازارها و فرصت‌ها در کشورهای در حال توسعه استفاده می‌کند. در سال مالی ۲۰۲۲، IFC رکورد ۳۲.۸ میلیارد دلاری را به شرکت‌های خصوصی و مؤسسات مالی در کشورهای در حال توسعه اختصاص داد و از قدرت بخش خصوصی برای پایان دادن به فقر شدید و تقویت رفاه مشترک در حالی که اقتصادها با تأثیرات بحران‌های مرکب جهانی دست و پنجه نرم می‌کنند، استفاده کرد.

همه چیز درباره OCP مراکش

گروه OCP با تامین عناصر ضروری برای حاصلخیزی خاک و رشد گیاه به جمعیت رو به رشد جهانی کمک می کند. OCP با یک قرن تخصص و گردش مالی بیش از ۹.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱، رهبر جهانی در محلول های تغذیه گیاهی و کودهای مبتنی بر فسفات است. OCP Group که مقر آن در مراکش است و در پنج قاره جهان حضور دارد، نزدیک به ۱۸۰۰۰ کارمند دارد و با بیش از ۳۵۰ مشتری در سراسر جهان همکاری نزدیک دارد. OCP اخیرا یک استراتژی سرمایه گذاری سبز جدید را راه اندازی کرده است که به افزایش تولید کود و سرمایه گذاری در انرژی های تجدید پذیر اختصاص دارد. این استراتژی سرمایه گذاری کلی حدود ۱۳ میلیارد دلار را در دوره ۲۰۲۳-۲۰۲۷ پیش بینی می کند. که گروه را قادر می سازد تا سال ۲۰۲۷ از ۱۰۰% انرژی تجدیدپذیر استفاده کند و تا سال ۲۰۴۰ به بی طرفی کامل کربن دست یابد. این استراتژی همچنین با هدف دستیابی به ظرفیت آب شیرین کن ۵۶۰ میلیون مترمکعب در سال ۲۰۲۶ و افزایش تولید کودهای سبز است. این گروه کاملاً متقاعد شده است که رهبری و سودآوری مترادف با مسئولیت اجتماعی و توسعه پایدار هستند. چشم انداز استراتژیک آن در نقطه اتصال این دو بعد قرار دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا