اقتصادی

رشد قاچاق لوازم خانگی در ماه‌های اخیر

 محمدرضا شهیدی، دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی اخیرا از قاچاق لوازم خانگی با ارز ۳ هزار تومانی خبر داده بود. او در این‌باره گفته است که «تامین مالی قاچاق از قاچاق صادراتی سوخت انجام می‌شود و قیمت ارز برای لوازم خانگی قاچاق زیر ۳۰۰۰ تومان تمام می‌شود. بر این اساس قاچاقچیان سوخت را حداکثر ۳۰۰۰ تومان می‌خرند، در کشور هدف آن را بیش از ۴۰ هزار تومان می‌فروشند و با این پول لوازم خانگی قاچاق به کشور وارد می‌کنند.»

در همین زمینه محمدمهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزیر صمت به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: سرعت گرفتن ورود کالای قاچاق موضوعی است که با پولشویی گره خورده است؛ یعنی منابع غیرشفاف در اختیار کالاهای غیرشفاف قرار می‌گیرد.

برادران افزود: حالا چه موردی که دوستان در انجمن در مورد قاچاق لوازم خانگی گفتند که من تا حدودی احساس می‌کنم این امر وجود دارد، اما نه در آن مقیاس عددی که گفته شده است و هم منابعی که ما خودمان در کشور و در مناطق آزاد تجاری و یا هر جای دیگر تخصیص می‌دهیم که برخلاف روند تولید است.

وی ادامه داد: در هر صورت وقتی احساس می‌کنیم که تولید لوازم خانگی در داخل کشور هم کیفی است و هم تولیدکنندگان ما در تولید کمی توانمند هستند؛ به‌ نظرم این که کسی بخواهد غیر از این را دنبال کند مطلوب نیست.

معاون وزیر صمت تصریح کرد: متاسفانه قاچاق لوازم خانگی در ماه‌های اخیر یک مقدار رشد کرده و برخی از رویه قانونی این کار را انجام می‌دهند.

برادران بیان کرد: متاسفانه در مرزهای غربی ما جدیتی که باید مسئولان استانی در مقابله با قاچاق داشته باشند را ندارند و این به‌نظرم چالش بزرگی است.

معاون صنایع عمومی وزیر صمت گفت: موضوع دیگر هم بحث ارز است، وقتی می‌توانیم از کالای داخلی دفاع کنیم که منابع کشور صرف تولید شود، چرا باید صرف واردات محصولات نهایی آن هم از نوع محصولات بی‌کیفیت و بدون ضمانت شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا