اقتصادی

افزایش دور از انتظار قیمت طلا و سکه

بازار طلا این روزها صعودی است؛ قیمت انس جهانی ۲۲۸۴ دلار شده است و سکه نیز در نرخی بی سابقه به مرز ۴۴ میلیون تومان رسید همچنین هرگرم طلا نیز از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عبور کرد.

در همین رابطه نادر بذرافشان رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با بیان اینکه افزایش قیمت طلا و سکه دور از انتظار بود، اظهار داشت: در بازار نسبت به آخرین روزهای سال گذشته به تدریج شاهد افزایش قیمت جهانی طلا بودیم؛ در مجموع طی دو هفته اخیر انس جهانی ۱۴ دلار افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه قیمت دلار نیز در این مدت افزایش یافته است؛ عنوان کرد: به دلیل این دو عامل و اخبار سیاسی و اقتصادی که در سطح دنیا بود قیمت طلا و سکه افزایش یافت.

بذرافشان اضافه کرد: در روزهای پایانی سال نیز افزایش قمیت داشتیم ولی اعتقاد بر این بود صعود قیمت‌ها به دلیل قرار داشتن در روزهای پایانی سال و نوسان بازار است؛ اما در ایام تعطیلات قیمت انس ۹۲ دلار افزایش یافته است و این عامل با نوسان بازار ارز باعث افزایش قیمت‌ها شد.

رییس اتحادیه طلا و جواهر با بیان اینکه باید چند روز صبر کنیم تا سمت و سوی حرکت انس و بازار ارز مشخص شود؛ اظهار داشت: بخشی از این افزایش پیش از این پیش شده بود که انس جهانی به سمت ۲۵۰۰ دلار خواهد رفت و الان شاهد حرکت صعودی انس هستیم؛ از ابتدای سال میلادی بیش از ۲۵۰ دلار افزایش قیمت انس داشتیم که به تبغ در بازارهای داخلی نیز اثر گذار بود علاوه بر این افزایش دور از انتظار نرخ نیز در قیمت طلا و سکه اثرگذار بود.

وی با بیان اینکه حباب نیز بیش از ۱ میلیون تومان افزایش داشته است؛ گفت: روزهای پایانی سال نیز تحلیل گران بر این عقیده بودند که افزایش قیمت طلا و سکه نسبت به انس جهانی غیرمنطقی است در آن روزها بازار التهابی نداشت فقط افزایش قیمت ارز باعث شد التهاب قیمت در بازار داشته باشیم اما رشدی در تقاضا نداشتیم.

بذرافشان افزود: الان نیز شرایط همین است بازار هنوز نیمه تعطیل است به نظر نمی‌رسد بنابراین به نظر نمی‌رسد در روزهای آینده نوسان زیاد داشته باشیم. باید از این چند روز عبور کنیم تا شرایط بازار مشخص شود.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در پایان گفت: اگر بانک مرکزی بتواند نسبت به کنترل نرخ ارز و عرضه سکه در مرکز مبادله انجام دهد قطعا می تواند نقش محوری کنترل و کاهش قیمت داشته باشد.

آخرین قیمت‌ها در بازار سکه و طلا

بر اساس اعلام اتحادیه طلا و جواهر تهران قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار به ۳ میلیون و ۵۱۸ هزار تومان رسیده است، هر قطعه سکه طرح جدید ۴۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است قیمت سکه طرح قدیم ۴۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۲۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی نیز ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا