ارز دیجیتال

واکنش نظارتی به روند اخیر کریپتو چگونه بود؟

وزرای دارایی G7 و روسای بانک مرکزی، در نشستی در آلمان در ماه می، جایی که بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه و هیئت ثبات مالی (FSB) به آنها پیوستند، بیانیه‌ای مبنی بر نیاز به سرعت بخشیدن به ابتکارات نظارتی جهانی در مورد ارزهای دیجیتال، صادر کردند. در این متن آمده است: «با توجه به آشفتگی اخیر در بازار دارایی‌های دیجیتال، G7 از هیئت ثبات مالی می‌خواهد، با هماهنگی نزدیک با قانون‌گذاران استاندارد بین‌المللی، توسعه و اجرای سریع مقررات منسجم و جامع صادرکنندگان و ارائه‌دهندگان خدمات دارایی‌های رمزنگاری شده را با هدف نگهداری دارایی‌های رمزنگاری شده، از جمله استیبل کوین‌ها، با استانداردهای مشابه بقیه سیستم‌های مالی، پیش ببرد». 

FSB، نهاد بین‌المللی که بر سیستم مالی جهانی نظارت می‌کند، در فوریه یک جریان کاری برای بررسی مسائل نظارتی و نظارتی ایجاد شده توسط دارایی‌های کریپتو «بدون پشتوانه» مانند بیت‌کوین ایجاد کرد. این مکمل کار موجود FSB در مورد مسائل مطرح شده توسط استیبل کوین‌ها و امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و سایر پلتفرم‌هایی است که دارایی‌های رمزنگاری شده بر روی آنها معامله می‌شود.

ارز دیجیتال

کمیته بازل، در مورد نظارت بانکی در ماه ژوئن دومین سند مشاوره‌ای را در ژوئن منتشر کرد که بانک‌ها چگونه باید با قرار گرفتن در معرض دارایی‌های رمزنگاری شده خود، با ارسال درخواست تا پایان سپتامبر، رفتار کنند. این کمیته خاطرنشان کرد که “تحولات اخیر اهمیت داشتن یک چارچوب احتیاطی حداقل جهانی را برای کاهش خطرات دارایی‌های رمزنگاری شده بیشتر برجسته کرده است”. رئیس کمیته، پابلو هرناندز د کاس (Pablo Hernandez de Cos) که همچنین رئیس بانک اسپانیا نیز هست، در سخنرانی قبلی خود به یک شوخی معروف سه سال پیش اشاره کرد که دارایی‌های رمزنگاری شده را اینگونه توصیف می‌کرد: «هر چیزی که درباره پول نمی‌فهمید، همراه با هر کاری که انجام می‌دهید، در مورد کامپیوتر نمی‌فهمم». او گفت که درک بانک‌ها از دارایی‌های رمزنگاری شده از آن زمان به بعد عمیق‌تر شده است، اما با این وجود، «هیئت منصفه هنوز برای تعیین بهترین روش برای استفاده از وعده‌ها و مزایایی که اغلب به آنها اشاره می‌شود، در عین کاهش خطرات و حفظ ثبات مالی، آماده است». او گفت که رشد سریع این دارایی‌ها خطراتی را برای بانک‌ها و به طور کلی ثبات مالی ایجاد می‌کند که «رویکرد آینده‌نگر» برای تنظیم و نظارت بر آنها را می‌طلبد.

سارا پریچارد (Sarah Pritchard)، مدیر اجرایی بازارها در اداره رفتار مالی بریتانیا، در سخنرانی خود در کنفرانس سالانه CityUK در پایان ژوئن، بر فرصت‌های مرتبط با دارایی‌های رمزنگاری شده تمرکز کرد. اما او افزود که این مقام با دولت و دیگران کار می‌کند تا «به بررسی استانداردهای نظارتی برای مدیریت خطرات برای مصرف‌کنندگان بپردازد و در عین حال یکپارچگی بازار و رقابت در حمایت از دیجیتالی‌سازی خدمات مالی و بازارها را تقویت کند». همچنین ماه گذشته، نیکیل راثی (Nikhil Rathi)، مدیر اجرایی FCA، در سخنرانی در اداره بازارهای مالی هلند (AFM) در مورد خطرات تکیه بر هوش مصنوعی در بازار ارزهای دیجیتال هشدار داد . او گفت: «این باور که اجازه دادن به الگوریتمیا، برای کنترل عرضه و تقاضای کریپتو می‌تواند از نوسانات بازارهای تحت کنترل انسان‌های بی‌ثبات جلوگیری کند، اخیراً با اتفاق ترا لونا، به چالش کشیده شد. استیبل کوین این پروژه در نهایت چیزی غیر از این بود که در معرض نوسانات چشمگیری بود، همانطور که در مورد ارزهای دیجیتال دیگر دیده می‌شود».

ارز دیجیتال

همچنین چارلز رندال (Charles Randall)، رئیس FCA، در ماه می به یک گروه حضار حقوقی در دانشگاه کوئین مری در لندن، درباره پروژه این مرجع “برای وارد کردن رمزارزهای سوداگرانه به مقررات” گفت. با وجود افراد مشهوری مانند کیم کارداشیان و لری دیوید (Larry David) که مایل به گرفتن پول برای ترویج ارزهای دیجیتال سوداگرانه هستند، چگونه می‌توانیم اشتیاق مردم را برای انجام کاری که ممکن است، به زندگی مالی آنها آسیب جدی وارد کند، میار کنیم؟ او درخواست کرد. چالشی مانند رمزارز مستلزم یک همکاری خوب بین دولت، پارلمان و قانونگذاران است.

در ایالات متحده، جنت یلن وزیر خزانه داری در ماه می به کمیته امور بانکی، مسکن و شهرسازی سنا گفت که اگر چه دارایی‌های دیجیتال “ممکن است فرصت‌هایی برای ارتقای نوآوری و افزایش کارایی ارائه دهند” اما ممکن است، خطراتی را برای سیستم مالی ایجاد کنند و مقررات نظارتی را افزایش داده و هماهنگ کنند. توجه لازم است». طبق گزارش بلومبرگ، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) در حال بررسی این موضوع است که آیا Terraform Labs، شرکت ثبت شده در سنگاپور که رمزارز ترا USD و لونا را ایجاد کرده است، قوانین ایالات متحده در مورد نحوه بازاریابی پروژه خود را نقض کرده است یا خیر؟

بخش اجرای SEC در ماه می، نام واحد سایبری خود را به واحد دارایی‌های کریپتو و سایبری تغییر داد و اندازه آن را تقریباً دو برابر کرد. گری جنسلر، رئیس SEC، گفت: «از آنجایی که سرمایه‌گذاران بیشتری به بازارهای رمزنگاری شده دسترسی پیدا می‌کنند، اختصاص منابع بیشتر برای محافظت از آن‌ها اهمیت فزاینده‌ای دارد. از زمان تأسیس آن در سال ۲۰۱۷، این واحد بیش از ۸۰ اقدام اجرایی مربوط به پیشنهادها و پلتفرمیای دارایی‌های رمزنگاری شده تقلبی و ثبت نشده انجام داده است».

دو سال پیش، اتحادیه اروپا پیشنهادی را برای مقررات مربوط به بازار دارایی‌های کریپتو (MiCA) ارائه کرد که انتظار می‌رود، در پایان سال آینده اجرایی شود. این سازمان به اداره بازارهای اوراق بهادار و اروپا (ESMA) و سازمان بانکداری اروپا (EBA) اختیارات نظارتی بر شرکت‌های ارائه دهنده خدمات دارایی‌های رمزنگاری شده مانند تجارت، وام و نگهداری می‌دهد. ورنا راس (Verena Ross)، رئیس ESMA، در ژوئن نوشت: «اگر چه ارتباط بین دارایی‌های رمزنگاری شده و بازارهای مالی اصلی هنوز محدود است، تحولات سریع و ماهیت فرامرزی بازارهای دارایی‌های رمزنگاری شده، پتانسیل افزایش ریسک را برای اهداف ESMA در ثبات مالی، بازارهای منظم و حمایت از سرمایه‌گذاران افزایش می‌دهد». 

ارز دیجیتال

او افزود: «مشکلات اخیر با کاهش سریع ارزش برخی از ارزهای دیجیتال تنها خطرات و نیاز به پیشبرد سریع یک رژیم قانونی قوی در سراسر اتحادیه اروپا را تشدید کرده است. سقوط ترا، که ارزش خود را در عرض چند روز از بین برد، نباید ساده انگاشت. سرمایه‌گذاران اروپایی بیشتر و بیشتری برای سرمایه‌گذاری پس‌اندازهای مادام‌العمر خود به این بازار روی می‌آورند و ما باید از یک چارچوب نظارتی مناسب و نظارت مؤثر اطمینان حاصل کنیم. بنابراین، ما معتقدیم که بسته مالی دیجیتال کمیسیون اروپا، که شامل مقررات بازارهای دارایی‌های رمزنگاری شده (MiCA) است، یک گام رو به جلو است».

در بخش بعدی این مقاله به واکنش خود صنعت رمزارزها نسبت به روند اخیر و آینده کریپتو می‌پردازیم. برای خواندن بخش قبلی روی لینک مستقیم کلیک کنید.

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده به عنوان سیگنالی برای خرید یا فروش رمزارزها تلقی نمی‌شود. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا