ارز دیجیتال

معضل مصرف بی‌رویه انرژی توسط ماینرهای بیت‌کوین

مصرف انرژی فرآیند ضرب سکه‌های جدید ارز دیجیتال بیتکوین در طول سال ۲۰۲۳ به دلیل قیمت‌های بالا بیش از دو برابر شد. ایالات متحده، یکی از بزرگترین مراکز استخراج ارز دیجیتال در جهان، در کانون  اعتراض‌های شدیدی است که در مصرف انرژی و انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط با آن ارز دیجیتال حاکم است، اما قانون‌گذاری آسان نخواهد بود.

بر اساس داده‌های دیجی اکونومیست، تا پایان سال گذشته، مصرف انرژی جهانی حاصل از استخراج بیت‌کوین از اول ژانویه ۱۰۱ درصد رشد داشته است و به ۱۴۱.۲ تراوات ساعت رسیده است. همه اینها به معنای ردپای کربن ۷۸.۷ میلیون تنی CO۲ در سال است. برای درک عمق این موضوع، استخراج بیت‌کوین اکنون به اندازه استرالیا و بیشتر از مصر که دارای جمعیتی بالغ بر ۱۱۰ میلیون نفر است، در سال انرژی مصرف می‌کند و دی اکسید کربن بیشتری نسبت به عمان منتشر می‌کند.

انرژی بسیار زیاد و ردپای کربن بیت کوین در نتیجه فرآیند استخراج منحصر به فرد این ارز دیجیتال است. بیت کوین برای انجام ایمن، ناشناس و قابل احراز هویت تراکنش‌ها به یک دفتر کل عمومی متکی است که توسط بلاک چین پشتیبانی می‌شود. برای رسیدن به این هدف، هر ورودی جدید به دفتر کل نیاز به حل مسئله محاسباتی پیچیده‌ای دارد که به عنوان «الگوریتم اثبات کار» شناخته می‌شود که بر آزمون و خطا متکی است. «ماینر» هر زمان که معمای منحصربه‌فرد را در سریع‌ترین زمان ممکن حل می‌کند، یک بیت‌کوین جدید دریافت می‌کند. این بدان معنی است که ماینرهایی که از ابرکامپیوترهای پرقدرت استفاده می کنند که قادر به انجام سریعتر چنین کارهایی هستند، یک مزیت کلیدی دارند. این همان جایی است که فاکتورهای مصرف انبوه انرژی وارد می‌شود.

با افزایش قیمت بیت‌کوین، ماینرهای بیشتری برای حل این معماها بی‌درنگ رقابت می‌کنند. اما اگر استخراج‌کنندگان بیشتر منجر به تولید بیت‌کوین‌های بیشتر و بیشتر شوند، بازار دچار سیل می‌شود و قیمت ارز کاهش می‌یابد. برای جلوگیری از این امر،کار حل هر معما برای الگوریتم اثبات کار سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود، به این معنا که استخراج یک بیت‌کوین همیشه باید ۱۰ دقیقه طول بکشد.

نتیجه مقدار بیت‌کوین تولید شده مثل همیشه است، اما ردپای انرژی برای همیشه در حال افزایش است. در سال ۲۰۰۹، شما می‌توانستید بیت کوین را تنها با استفاده از برق خانگی ظرف چند ثانیه استخراج کنید، در حالی که در سال‌های اخیر، باید حدود ۹ سال از آن استفاده کنید. در نتیجه، بسیاری از ماینرها انبارهای کاملی از ابر رایانه‌ها دارند که ۲۴ ساعت شبانه روز و ۷ روز هفته کار می‌کنند.

و کشورها و مناطق خاصی از جهان بیش از سایرین بار آن مصرف انرژی را به دوش می‌کشند. چین قبلاً یک نیروگاه برای عملیات استخراج بیت کوین بود، اما پکن بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال را در سال ۲۰۲۱ ممنوع کرد. در نتیجه، بسیاری از ماینرهای بیت کوین به دنبال منابع انرژی فراوان و محدودیت‌های قانونی نسبتاً ضعیف، فعالیت‌های خود را به ایالات متحده منتقل کردند.

تنها در چند سال، سهم ایالات متحده در استخراج کریپتو در جهان از ۳.۵ درصد به ۳۸ درصد رسیده است و ایالات متحده را به بزرگترین بازار استخراج ارز دیجیتال تبدیل کرده است. بر اساس گزارش‌های اخیر، در این فرآیند، رونق بیت‌کوین به شبکه‌های محلی فشار وارد کرده، قبض‌های برق را برای ساکنان اطراف افزایش داده و کارخانه‌های سوخت فسیلی را که زمانی از کار افتاده بودند، فعال نگه داشته است. اما تعیین ارقام دقیق در مورد اینکه چه کسی و کجا استخراج می‌کند و دقیقاً چه مقدار انرژی در هر عملیات مصرف می‌شود، بسیار دشوار است.

اکنون ایالات متحده در تلاش است تا کنترلی بر این وضعیت داشته باشد. گام اول فهم این است که استخراج‌کنندگان بیت‌کوین چقدر انرژی در خاک ایالات متحده مصرف می‌کنند. هفته گذشته، اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده اعلام کرد که شروع به جمع‌آوری داده‌های مصرف انرژی از بیش از ۱۳۰ «ماینر ارز دیجیتال تجاری شناسایی شده» می‌کند که در ایالات متحده فعالیت می‌کنند.

EIA در گزارش جدیدی که پایه و اساس این نظرسنجی را ارائه می‌کند، گفت: «با افزایش استخراج ارزهای دیجیتال در ایالات متحده، نگرانی‌ها در مورد ماهیت انرژی‌بر این تجارت و تأثیرات آن بر صنعت برق ایالات متحده افزایش یافته است. نگرانی‌های بیان شده به EIA شامل فشارهای وارده به شبکه برق در دوره‌های اوج تقاضا، پتانسیل افزایش قیمت برق و همچنین اثرات بر انتشار دی اکسید کربن مرتبط با انرژی است.

اما فراتر از محاسبه ردپای انرژی عملیات استخراج در مقیاس تجاری در ایالات متحده، ایجاد تغییر واقعی در این ارقام یک نبرد دشوار خواهد بود. تلاش‌های گذشته برای تنظیم و نظارت بر این صنعت خنده‌دار بوده است، که عمدتاً از توصیه‌ها و درخواست‌های استخراج‌کنندگان سرچشمه می‌گیرد تا انرژی خود را از منابع پاک‌تر و پایدارتر تامین کنند. تقریباً ثابت شده است که گوش شنوایی برای چنین توصیه‌هایی وجود ندارد، زیرا بسیاری از جذابیت‌های دنیای ارزهای دیجیتال فقدان کامل حکومت و نظارت است. بی بی سی در سال ۲۰۲۱ اظهار داشت: «اگر چیزی نشان دهنده سرمایه‌داری بازار آزاد در برهنه‌ترین شکل آن باشد، آن بیت‌کوین است.»

در آینده، اقدامات برای حاکمیت در بیت‌کوین باید بسیار دقیق‌تر باشد. و بیش از آن، آن‌ها باید قابل اجرا باشند. به دست آوردن ارقام واقعی از طریق نظرسنجی فعلی EIA اولین گام حیاتی است، اما مشخص نیست که چگونه دولت‌ها و به ویژه دولت ایالات متحده به طور موثر آن را با اقدامات سیاسی معنادار دنبال خواهند کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا