ارز دیجیتال

ارزش‌گذاری بالای بیت‌کوین واقعی است

بیت کوین (BTC)، ارز دیجیتال پیشرو از نظر ارزش بازار، امسال بیش از ۱۵۰ درصد افزایش یافته است و دارایی‌های سنتی مانند S&P ۵۰۰، طلا و دلار آمریکا را با اختلاف زیادی شکست داده است.

ممکن است برخی از سرمایه‌گذاران، به‌ویژه آن‌هایی که روند صعودی ارزهای دیجیتال قبلی را ندیده‌اند و به بازار ضعیف سال ۲۰۲۲ چشم دوخته‌اند، به‌طور شهودی ارز دیجیتال را بیش از حد ارزش‌گذاری شده ببینند و کاهش قیمت را در ماه‌های آینده پیش‌بینی کنند. لنگر انداختن یک سوگیری شناختی است که باعث می‌شود سرمایه‌گذاران در هنگام قضاوت‌های آینده بیش از حد به داده‌های اخیر یا اولیه اعتماد کنند.

سرمایه گذاران مالی سنتی که خواهان مواجهه با بیت‌کوین هستند، می‌توانند قربانی سوگیری لنگر شوند و به طور شهودی منتظر قیمت‌های ورودی ارزان‌تر باشند. این به این دلیل است که در بازارهای متعارف، ارزش دارایی‌ها به ندرت در کمتر از یک سال دو برابر می‌شود. علاوه بر این، سرمایه‌گذاران، به طور کلی، در برابر باخت‌گریزی آسیب‌پذیر هستند، یک رفتار شناختی از رزرو معاملات برنده زود هنگام و نگه‌داشتن شرط‌های زیان‌ده برای مدت طولانی‌تر.

با این حال، اعتقاد به سوگیری‌های شناختی فوق‌الذکر می‌تواند هزینه‌بر باشد زیرا سه شاخص، یعنی ردیابی فعالیت در بلاک‌چین بیت‌کوین، جریان‌های استخراج‌کننده، و میانگین متحرک ۲۰۰ روزه – نشان می‌دهد که ارز دیجیتال حرف‌های زیادی برای ادامه روند صعودی خود دارد.

بهتر است این شاخص‌ها به تفصیل مورد بحث قرار گیرند.

پوئل مولتیپل

پوئل مولتیپل ارزش دلاری بیت‌کوین روزانه صادر شده را نسبت به میانگین متحرک ۳۶۵ روزه ارزش دلاری انتشار می‌سنجد. صدور در اینجا به عرضه فعلی اشاره دارد، یعنی سکه‌های ضرب شده یا جدید منتشر شده در شبکه. از آخرین هاوینگ در اوایل سال ۲۰۲۰، ماینرها تقریباً ۹۰۰ توکن در روز ضرب کرده‌اند.

قرائت‌های بالا نشان می‌دهد که سودآوری کنونی ماینرها در مقایسه با میانگین سالانه بالا است و از این رو، آن‌ها می‌توانند دارایی‌های خود را با سرعت بیشتری نقد کنند و بر فشارهای نزولی در بازار بیفزایند.

در گذشته، قرائت‌های بالاتر از چهار با اوج‌های بازار همزمان بود، با مقادیری که در چرخه‌های صعودی اولیه به ۱۰ می‌رسید. در همین حال، مضرب های کمتر از ۰.۵ به پایین‌ترین سطح بازار اشاره کرده‌اند.

طبق داده‌های ردیابی شده توسط گلس‌نود، در زمان نگارش این مقاله، پوئل مولتیپل روی ۱.۵۳ قرار داشت که بسیار کمتر از منطقه قرمز بالای چهار بود.

این شاخص می‌تواند در اوایل سال آینده پس از نصف شدن پاداش استخراج بیت‌کوین، به منطقه انباشت (زیر ۰.۵) برگردد. کد داخلی، صدور بیت‌کوین در هر بلوک را از ۶.۵ بیت‌کوین به ۳.۲۵ بیت‌کوین کاهش می‌دهد.

تحلیلگران می‌گویند از آنجایی که مقدار بیت‌کوین صادر شده در یارانه به معنای واقعی کلمه به نصف کاهش می‌یابد، تنها راه برای جبران سریع این معیار، افزایش سریع قیمت بیت‌کوین است.

تحلیلگران افزودند: «هاوینگ بعدی برای مارس ۲۰۲۴ تخمین زده می‌شود. این به هیچ وجه خیلی دور نیست.»

نسبت Z-Score

نسبت Z-score نسبت ارزش بازار بیت‌کوین به ارزش واقعی (MVRV) نشان می‌دهد که ارزش بازار دارایی‌ها با چه تعداد انحراف استاندارد با ارزش واقعی یا منصفانه آن متفاوت است.

ارزش بازار با ضرب تعداد کل توکن‌های در گردش در قیمت در حال انجام بازار به دست می‌آید. ارزش تحقق‌یافته تغییری از ارزش بازار است که می‌توان آن را با تقسیم ارزش تمام بیت‌کوین‌ها به قیمتی که آخرین بار در زنجیره حرکت کرده‌اند، بر تعداد سکه‌های در گردش محاسبه کرد. این معیار، سکه‌های از دست رفته را از گردش خارج می‌کند و گفته می‌شود که ارزش منصفانه شبکه را منعکس می‌کند.

در زمان انتشار این مقاله، امتیاز Z در ۱.۶ بود که نشان می‌دهد ارز دیجیتال از ارزش‌گذاری بیش از حد فاصله دارد و ممکن است طبق پیش‌بینی‌های بسیاری از تحلیلگران، سال آینده به رشد خود ادامه دهد.

از لحاظ تاریخی، امتیازهای Z بالای ۸ نشان دهنده ارزش بیش از حد و نشان دهنده بالا بودن بازار صعودی است، در حالی که ارزش‌های منفی نشان دهنده قیمت‌های کاهش یافته و پایین بودن بازار نزولی است.

مایر مولتیپل

مایر مولتیپل که توسط سرمایه‌گذار بیت‌کوین و میزبان پادکست تریس مایر توسعه یافته است، تفاوت بین قیمت متحرک بیت‌کوین در بازار و میانگین متحرک ساده ۲۰۰ روزه (SMA) را اندازه‌گیری می‌کند.

این اندیکاتور با مقایسه قیمت فعلی بازار با میانگین متحرک ۲۰۰ روزه به شناسایی شرایط خرید و فروش بیش از حد کمک می‌کند. فرض بر این است که پس از افزایش روندهای صعودی/نزولی، بازار به میانگین خود یا SMA  ۲۰۰ روزه باز خواهد گشت.

تا زمان نگارش این مقاله، مایر مولتیپل ۱.۴۰۴ بود، یعنی قیمت بیت کوین در ۴۲۹۳۷ دلار، ۱.۴ برابر SMA ۲۰۰ روزه آن در ۳۰،۵۶۳ دلار بود.

به عبارت دیگر، قبل از اینکه بتوانیم بگوییم بیت‌کوین نسبت به SMA  ۲۰۰ روزه‌اش دچار خرید بیش از حد شده است، فضای زیادی برای افزایش قیمت دارد. SMA  ۲۰۰ روزه یکی از گسترده‌ترین سنجه‌های روندهای بلند مدت است. بر اساس تحلیل تکنیکال، گفته می‌شود که یک دارایی زمانی در بازار صعودی قرار می‌گیرد که ارزش آن به بالاتر از SMA  ۲۰۰ روزه برسد و بالعکس.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا