اقتصادی

ممنوعیت واردات لوازم بهداشتی، راه واردات محصول فیک را باز کرد

به گزارش اقتصاد آنلاین،  با بسته شدن واردات لوازم خانگی، کالاهای قاچاق و فیک وارد بازار شد، چراکه بازار به این محصولات نیاز داشت. با توجه به اینکه این کالاها با سلامت مردم ارتباط دارد، کالاهای فیک عارضه‌هایی برای مصرف کنندگان به دنبال دارد. از طرف دیگر کالای قاچاق بدون مالیات وارد می‌شود و با ارزش افزوده ارز آن از کشور خارج می‌شود. این گفته یک تولیدکننده لوازم خانگی در نشست انجمن واردکنندگان فراورده‌های بهداشتی است. به گفته وی برخی برندها در ۳۰ سال گذشته در کشور نمایندگی داشتند و کلای آن‌ها در ایران تحت لیسانس تولید می‌شد، اما با ممنوعیت واردت بالک (مواد اماده آرایشی با رنگبندی‌های مختلف آماده پر شدن در پوکه یا ظرف) از سال ۱۳۹۷، امکان فعالیت این شرکت‌ها در ایران منتفی شد. البته در حال حاضر بیشتر مواد اولیه این صنعت وارداتی است. اما بعد از ممنوعیت واردات بالک برخی هم به مواد اولیه بی کیفیت روی آوردند. در ادامه مشروح این نشست را خواهید خواند.

هنوز از دنیا عقبیم

موسی احمدزاده، نایب رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران، در نشست خبری سه شنبه ۱۰مرداد که موضوع حمایت از تولید بدون کارخانه که در دفتر انجمن واردکنندگان برگزار شد، اظهار کرد: در سال‌های اخیر، به‌ویژه بعد از ممنوعیت واردات تولید بدون کارخانه در کشور پیشرفت داشته اما هنوز از دنیا عقب است و چالش های زیادی دارد. در تولید بدون کارخانه یا برون سپاری تولید، کارخانه‌های معتبر در مقیاس‌های مختلف، خط تولید خود را در اختیار بقیه فعالان اقتصادی قرار می‌دهد تا از ظرفیت‌های خالی تولید استفاده شود. در این میان انجمن هم می‌تواند واسطه کارخانه‌ها و فعالان متقاضی باشد. در این رابطه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی قول تسهیلات ارزان قیمت را برای حمایت از تولیدات بدون کارخانه داده و همچنین وعده داده شده که ثبت علائم تجاری برای تولید بدون کارخانه کوتاه باشد و ظرف یک ماه انجام شود.

مسئولان این صنعت را با نگاه واقع بینانه ببینند

در ادامه، رئیس هیات مدیره انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی و عطریات کشور با انتقاد از اینکه متاسفانه صنعت آرایشی و بهداشتی در ایران یک امر تجملاتی محسوب می‌شود، گفت: این در حالی است که با ارتقای این صنعت، حلقه درمان کامل می‌شود بنابراین باید سیاستگذاران اصل را بر پیشگیری قرار دهند که درواقع، رسالت صنعت آرایشی و بهداشتی این امر است.

محمدرضا بحیرائی با اشاره به نقش صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی بر اقتصاد داروخانه‌ها بیان کرد: اگر این صنعت وجود نداشته باشد توزیع دارو و دارخانه دچار مشکل می‌شود و آن زمان دولت باید به داروخانه‌ها هم یارانه بدهد چرا که این سرمایه صنعت آرایشی و بهداشتی است که اقتصاد داروخانه را سرپا نگه داشته است برای همین ما از مسئولین درخواست داریم که با نگاه واقع‌بینانه‌تر به این صنعت توجه کنند و در ارتقای آن کمک کنند و در عمل نه در حرف و شعار از تولید حمایت کنند.

گشایش تحریم‌ها، راه صادرات را باز می‌‍کند

بقایی، تولیدکننده و پژوهشگر حوزه محصولات آرایشی و بهداشتی نیز با اشاره به اینکه بحث برون سپاری تولید از دهه ۵۰ میلادی در دنیا شکل گرفت، در دهه ۷۰ بیشتر به آن پرداخته شد و در دهه ۸۰ به عنوان استراتژی اصلی توسعه صنعتی قرار گرفت، گفت: در حال حاضر خیلی از شرکت‌های اروپایی در ویتنام، اندونزی و غیره تولیدات خود را انجام می‌دهند. قبل از تحریم نیم نگاهی هم به ایران داشتند، اما با توجه به مشکلات ناشی از تحریم اهداف محقق نشد. به عبارت دقیق‌تر شرکت‌های بزرگ بر چیزی که تخصص دارند تمرکز می‌کنند.

وی با بیان اینکه اگر بحث تحریم کم شود، می‌توانیم وارد حوزه‌های بین المللی شویم، گفت: در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد ظرفیت تولید لوازم آرایشی و بهداشتی خالی است و این رقم در بحث شوینده به مراتب ظرفیت بیشتر است. با این حال به دلیل موانع صادراتی در حال از دست دادن بازارهای منطقه مثل عراق و افغانستان هستیم.

بقایی ادامه داد: با روندی که امروز از سوی شرکت‌های تولیدکننده داخلی در حال طی شدن است اگر در بحث تحریم‌ها گشایشی شود این امید است که خیلی زود ما وارد حوزه‌های صادرات هم بشویم.

این تولیدکننده افزود: در حوزه صادرات باید رفتار شناسی درست از بازار مصرف و مسئولان کشور مقصد وجود داشته باشد. برای مثال زمانی در عراق با مسئولانی مواجه شدیم که بیشتر مرتبط با آمریکا بودند و به دلایل سیاسی مانع واردات از ایران می‌شدند. بعد هم عراق به بازار دنیا متصل شد و کشورهای رقیب مثل ترکیه که خیلی از محدودیت‌های ایران را ندارند، بازار ایران را گرفتند.

به گفته وی در حال حاضر برخی شرکت‌های دارویی هم بخاطر مشکلاتی که با آن مواجه هستند، وارد حوزه آرایشی شدند، چراکه سیاست گذاری نادرست بوده است.

بسته شدن واردات، کالای قاچاق را افزایش داد

در ادامه این نشست مرتضی دانایی، دیگر تولیدکننده لوازم آرایش، اظهار کرد: حدود پنج سال پیش واردات لوازم آرایش به کشور ممنوع شد و خیلی از اعضای انجمن واردکنندگان ریزش کردند. همچنین با بسته شدن واردات، کالاهای قاچاق و فیک وارد بازار شد، چراکه بازار به این محصولات نیاز داشت. با توجه به اینکه این کالاها با سلامت مردم ارتباط دارد، کالاهای فیک عارضه‌هایی برای مصرف کنندگان به دنبال دارد. از طرف دیگر کالای قاچاق بدون مالیات وارد می‌شود و با ارزش افزوده ارز آن از کشور خارج می‌شود.

دانایی با بیان اینکه انجمن بعد از ممنوعیت باید تعطیل می‌کرد، اما با همفکری قرار شد که صاحبان برند به انجمن اضافه شوند، تصریح کرد: این تصمیم باعث شد از کسانی که واردکننده هستند و کارخانه ندارند، اما می‌خواهند در این صنعت بمانند حمایت شود. البته برخی واردکننده‌ها خودشان تولید داشتند و از بقیه هم حمایت کردند که وارد تولید شوند.

به گفته وی برخی برندها در ۳۰ سال گذشته در کشور نمایندگی داشتند و کلای آن‌ها در ایران تحت لیسانس تولید می‌شد، اما با ممنوعیت واردت بالک (مواد اماده آرایشی با رنگبندی‌های مختلف آماده پر شدن در پوکه یا ظرف) از سال ۱۳۹۷، امکان فعالیت این شرکت‌ها در ایران منتفی شد. البته در حال حاضر بیشتر مواد اولیه این صنعت وارداتی است. اما بعد از ممنوعیت واردات بالک برخی هم به مواد اولیه بی کیفیت روی آوردند.

دانایی ادامه داد: در ماه‌های گذشته از سوی مسئولان تایید شده که واردات بالک باید باز شود، اما شاهد تاخیر در اجرای مصوبه هستیم. اگر این ممنوعیت برداشته شود، ممکن است خیلی از برندهای مطرح دنیا برای تولید در ایران اقدام کنند.

وی افزود: به طور کلی دو نوع تولید با فرمولاسیون خود شرکت یا با فرمولاسیون شرکت خارجی انجام می‌شود. در حال حاضر واردات بالک انجام نمی‌شود، اما واردات مواد اولیه مجاز است. به طور کلی شرکت‌های خارجی صاحب بالک فرمالسیون خودشان را در اختیار بقیه قرار نمی‌دهند. در مجموع مواد اولیه این صنعت تقریبا کامل وارداتی است و در داخل تولید نمی‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا