اقتصادی

دو عامل اصلی تغییرات قیمت سکه و طلا

روز گذشته هر چند انس جهانی دوباره افزایش قیمت داشت؛ اما در بازار سکه و طلا قیمت‌ها کمی افت کرد.

امروز (چهارشنبه ۸ آذر) انس جهانی برای پنجمین روز پیایی رشد کرد که این امر باعث شد قیمت سکه وارد کانال ۲۹ میلیون تومانی شود، ابراهیم محمدولی، فعال بازار طلا و عضو سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین حرکت‌ قیمتی معکوس طلا و سکه با انس جهانی را متاثر از نرخ ارز و وضعیت تقاضا عنوان می‌کند و می‌گوید: چون هنوز قیمت‌ها ثبات نسبی به خود نگرفته، به همین دلیل تقاضا به نسبت کمتر است و عرضه می‌تواند تقاضا را تامین کند؛ در بازار کمبود سکه وجود ندارد و زمان کاهش‌ قیمت‌ها این حباب سکه است که از بین می‌رود نه قیمت طلای سکه.

هر چند به عقیده برخی کارشناسان کاهش قدرت خرید مردم در رکود بازارها به ویژه بازاری مثل طلا و سکه موثر بوده استغ اما این فعال بازار معتقد است عدم ثبات قیمت‌ها نیز در کاهش تقاضا موثر است.

ابراهیم محمدولی، عضو سابق هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان طلا و جواهر درباره وضعیت کلی داد و ستدها در بازار سکه و طلا به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: با توجه به وسعت و گستردگی صنعت طلا وضعیت کنونی کسب و کار مناسب نیست، انتظار این بود روند ثبات و کاهش قیمت‌ها باشد و رد و پای تقاضا آرام آرام در بازار دیده شود اما هنوز کسب و کار هنوز رونق نگرفته است؛ نه اینکه هیچ داد و ستدی انجام نشود اما نمی‌توان اسم این شرایط را «کاسبی» گذاشت.

همچنین برخی کارشناسان و فعالان بازار طلا معتقد هستند با رسیدن به ماه‌های پایانی سال یک روند افزایش قیمت و تقاضا در بازار به وجود خواهد آمد. محمدولی در این باره معتقد است اگر قیمت‌ها ثبات داشته باشد و نرخ ارز نیز تغییر نکند متقاضی می‌تواند تقاضای طلای خود را تامین کند و بازار در این شرایط به رونق خواهد رسید.

وی در پاسخ به اینکه اگر تقاضایی وارد بازار شود ممکن است باعث افزایش قیمت‌ها شود نیز اظهار داشت: تقاضا در حالت عادی اثری روی قیمت طلا ندارد ممکن است در قیمت سکه اثرگذار باشد اما نمی‌تواند قیمت طلا و مصنوعات را تغییر دهد مگر اینکه نوسان بازار ارز نیز افزایشی شود.

مساله مهمی که در در ماه‌های اخیر در بازار طلا بیشتر شده است روی آوردن مردم برای خرید طلای بدون اجرت است این عضو سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران این با تایید این موضوع می‌گوید: بیشتر کسانی که به دنبال خرید طلا هستند می‌خواهند طلای دست دوم بی اجرت خرید کنند که آسیب این در آینده مشخص خواهد شد؛ این امر از یک طرف تولیدکننده‌های صنعت طلا را دچار مشکل می‌کند از طرف دیگر گاهی خود این طلاها دارای عیب و ایراد هستند توصیه می‌شود مردم مصنوعات نو خریدای کنند.
رکود شدید سال ۱۴۰۲ چه بر سر صنعت طلا آورده است؟

محمدولی در پاسخ به این سوال می‌گوید: با توجه به رکود چند ماهه در بخش تولید، فعالانی که از نظر سرمایه ضعیف بودند به دلیل هزینه‌های بالای تولید و وضعیت کاهش تقاضا در بازار کارگاه خود را تعطیل کرده‌اند و سراغ شغل دیگری رفته‌اند.

همانطور که ذکر شد قیمت جهانی طلا برای پنجمین روز پیاپی افزایش یافت؛ پیش‌بینی‌هایی می‌گویند این روند ادامه خواهد داشت اما آیا صعود انس، قیمت طلا و سکه را تغییر خواهد داد؟ محمدولی اثر تغییرات انس در بازار داخلی را چشمگیر نمی‌داند و می‌گوید: تغییرات قیمت طلا و سکه به نرخ ارز بستگی دارد؛ اگر بازار ارز کنترل شود می‌توان شاهد روند بهتری باشد و به آرامش نزدیک تر شود اما اگر ارز افزایشی باشد طلا نیز در این مسیر حرکت خواهد کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا