مسکن

جزییات مشارکت صندوق توسعه ملی در نهضت ملی مسکن

فاطمه جوادی: علیرضا میرمحمدصادقی، عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی در گفتگو با خبرنگار اقتصادآنلاین در خصوص مشارکت این صندوق در اجرای پروژه های مسکن ملی گفت: صندوق توسعه ملی آمادگی خود را برای حمایت از نهضت ملی مسکن که نیاز مردم و مورد نظر دولت است، اعلام کرده؛ اما منابعی که صندوق در اختیار یک پروژه قرار می‌دهد، به صورت تسهیلات و یا همان وام و استقراض است.

وی افزود: با توجه به اخذ استیجازه ای مشخص از سوی وزارت راه و شهرسازی با در اختیار داشتن دو میلیارد دلار حواله نفتی، صندوق توسعه ملی آمادگی خود را برای دریافت این حواله‌های نفتی و تامین مالی بخشی از پروژه های نهضت ملی مسکن اعلام نموده تا بتواند این حواله ها را در آینده، جایگزین منابع اختصاص یافته به این حوزه نماید.

به گفته میرمحمدصادقی، در حال حاضر عملیات نقدشوندگی این حواله‌ها مبهم است، به این معنا که اگر حواله‌ها مشخص و تاریخ‌دار باشد که مثلا ۶ ماه یا یک سال دیگر به نفت تبدیل می‌شود، صندوق توسعه ملی به سرعت، منابع معادل را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار می‌دهد؛ بنابراین وزارت نفت باید تکلیف این حواله ها و نقدشوندگی آنها را مشخص و میزان و زمان تحویل اوراق را روشن کند.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی، مدت زمانی به طول خواهد انجامید تا حواله‌ها به نفت تبدیل شده و قابلیت فروش در بازارهای جهانی داشته باشند و در عین حال، یک بازه زمانی هم نیاز است تا نفت فروخته شده، به منابع ارزی تبدیل شود و در اختیار صندوق توسعه ملی قرار گیرد که هنوز این زمانبندی برای ما روشن نشده است.

میرمحمدصادقی گفت: چنانچه حواله نفتی که زمان تبدیل آن به نفت و قابلیت فروش آن مشخص باشد در اختیار صندوق توسعه ملی قرار گیرد، معادل آن پول را در اختیار وزارت راه و شهرسازی برای اجرای پروژه نهضت ملی مسکن قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: صندوق توسعه ملی تسهیلات با نرخ صفر درصد ندارد و سود ارزی یک ساله، ۵ تا ۶ درصد در نظر گرفته می شود که منابع آن، در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار می گیرد و از سوی دیگر، نفت دریافت می‌ شود که باید آن را تبدیل به منابع ارزی کرده و جایگزین منابع ارزی صندوق نماییم تا همچنان قدرت تسهیلات دهی صندوق توسعه ملی در فضاهای دارای توجیه اقتصادی برای صندوق حفظ شود.

عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی تصریح کرد: صندوق توسعه ملی می‌تواند همه جا سرمایه‌گذاری کند و سرمایه‌گذاری در نهضت ملی مسکن هم یک کار تجاری طبق اساسنامه صندوق است که ضمانت این تسهیلات اوراق نفتی است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا