اقتصادی

قیمت کارخانه‌ای خودروها را چه کسی تعیین می‌کند؟

به نقل از ایرنا، شورای رقابت که در سال جاری به شورای رفاقت با خودروسازان تبدیل شده بود و همه خواسته‌های خودروسازان برای افزایش قیمت را محقق و به مصرف‌کنندگان ضربه وارد کرد و عامل متورم شدن بازار خودرو شد، اکنون خود را کنار کشیده است.

روز گذشته اخباری از برگزاری جلسه ۶۳۲ شورای رقابت منتشر شد که بر اساس آن، اعضای این نهاد اصلاحاتی را در دستورالعمل ۵۴۳ اعمال کردند که شامل فرایند محاسبه و ابلاغ قیمت‌ها، مشمولان قانون حمایت از خانواده و جمعیت و خودروهای فرسوده، سامانه یکپارچه و اختیار پیشنهاد برای تنظیم بازار بر اساس کف عرضه می شود.

بر این اساس، شورای نظارت مسئولیت خود را پس از ابلاغ قیمت خودرو انجام خواهد داد به این معنا که در صورت ایراد در نحوه اجرا دستورالعمل های نرخ گذاری خودرو، شورای رقابت وارد عمل خواهد شد و موارد تخلف را مورد بررسی قرار می دهد و پیش از آن، وزارت صمت مکلف است قیمت های محاسبه شده توسط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان را ابلاغ کند.
همچنین وزارت صمت مسئول نظارت و سیاست گذاری در زمینه ثبت اطلاعات مشتریان و خودروی خریداری شده در سامانه یکپارچه عرضه است تا عرضه کنندگان خودرو اطلاعات لازم را در زمان انعقاد قرارداد بدون تخلف ثبت کنند.

از سوی دیگر، برای کاهش دامنه قیمت گذاری بندی به دستورالعمل ۵۴۳ اضافه شده که بر اساس آن، وزارت صمت می‌تواند پیشنهادی جهت خروج برخی خودروها از شمول ضابطه قیمتی ماده ۳ و شرایط طرف تقاضای موضوع ماده ۴ دستورالعمل، با تعیین کف مقدار عرضه به شورا ارائه دهد و شورا پس از بررسی در این مورد اعلام رأی خواهد کرد.

بر همین اساس شورای رقابت مسئولیت بازار خود را از بازار خودرو کاهش داد و مسئولیت این آشفته بازار را بر دوش وزارت صمت گذاشت، در حالی رسیدگی به وضع موجود پس از آسیب های وارده، سخت خواهد بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا