ارز دیجیتال

وزارت اطلاعات به مسئله استخراج غیرقانونی بیت کوین ورود می‌کند

رئیس دفتر رئیس جمهور رسما از ورود وزارت اطلاعات به استخراج غیرقانونی بیت کوین و سایر رمز ارزها در کشور خبر داد. به دستور حسن روحانی وزارتخانه اطلاعات و کشور با ماینرهای غیرمجاز برخورد قانونی خواهند کرد.

رئیس دفتر رئیس جمهور در حاشیه نشست هیئت دولت در زمینه استخراج غیرقانونی بیت کوین در کشور گفت:

این مسئله دو بار در کمیسیون‌های دولت مطرح شد. کسانی که قصد استخراج بیت‌کوین را دارند باید از وزارت صمت اجازه بگیرند و وزارت نیرو هم بگوید چگونه باید استفاده کنند و نحوه استخراج را توضیح دهد، در یک حدی هم اجازه دادند، بنابراین می‌توانند با این افراد ارتباط برقرار کنند و به آنها بگویند “در روزهای سرد زمستان از این دستگاه‌ها استفاده نکنید.

ورود وزارت اطلاعات به استخراج بیت کوین در ایران

واعظی در ادامه گفت: امروز در دولت ادعایی شد، برخی اجازه گرفتند در مرغداری‌ها از دستگاه‌های استخراج بیت‌کوین استفاده کنند که آقای رئیس‌جمهور دستور دادند به وزارت اطلاعات و وزارت کشور این موضوع را با جدیت دنبال کنند و اگر جایی از این دستگاه‌ها استفاده می‌شود محکم با این‌ها برخورد کنند.

به دنبال قطع گسترده برق در استان‌های کشور و به دنبال اعتراض برخی افراد به فعالیت ماینرهای ایرانی، محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری ایران در حاشیه نشست امروز هیات دولت این کشور درباره قطع مکرر برق در بسیاری از شهرها و ارتباط آن با استخراج رمز ارزها، گفت:

 رئیس‌جمهوری به وزارت اطلاعات و وزارت کشور دستور دادند با جدیت این مسئله را دنبال کنند و اگر در جایی از برق برای بیت کوین استفاده می‌شود، محکم با آنها برخورد کنند.

آیا دولت هم بیت کوین استخراج می‌کند؟

به گزارش خبرگزاری «ایرنا»، محمود واعظی با تکذیب اخبار موجود مبنی بر نقش دولت ایران در استخراج رمز ارزها، اظهار داشت:

دولت وارد این مسائل نمی‌شود اما در یک سال گذشته فشارهایی بود. دستگاه ماینر بیت کوین به شکل قاچاق وارد کشور شده بود که دستگاه کوچکی هم است و ورود آن کار سختی نیست. در جاهای مختلف استفاده می‌شده و فشار بر روی دولت آمد که به نوعی آن را ضابطه‌مند و قانونی کند.

همچنین نسیم توکل، کارآفرین و عضو اتاق بازرگانی، با انتشار لوکیشن دقیق یکی از مزارع بزرگ استخراج بیت‌کوین در رفسنجان کرمان در یک توییت نوشت: چینی‌ها در این منطقه دست به استخراج بیت‌کوین و سایر رمزارزها می‌زنند. براساس قوانین ایران، سرمایه‌گذاران خارجی قادرند با نرخ برق صادراتی، رمز ارز استخراج کنند.

روز گذشته نیز، سخنگوی صنعت برق ایران پس از قطعی برق در مناطقی از پایتخت و همچنین در برخی از استان‌های این کشور، گفت:

دلیل اصلی این افزایش مصرف گاز خانگی و محدودیت تحویل سوخت به نیروگاه تلقی می‌شود. این در حالی است که برخی فعالان اقتصادی می‌گویند که چینی‌ها در ایران مزرعه استخراج رمز ارز ایجاد کرده‌اند و با مصرف برق زیاد باعث قطعی برق در این کشور شده اند. این موضوع به دستور رئیس جمهور توسط وزارت اطلاعات و کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به نظر می‌رسد ورود وزارت اطلاعات باعث امنیتی شدن حوزه استخراج ارزهای دیجیتال خواهد شد. اما این اقدام به فعالیت فعالانی که در ماه‌های گذشته از وزارت صمت مجوز استخراج دریافت کرده‌اند، ارتباطی نداشته و تنها افرادی که به صورت غیرمجاز اقدام به استخراج بیت کوین کرده‌اند، تحت نظارت وزارت اطلاعات قرار می‌گیرند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا