اقتصادی

ارز ۴۲۰۰ تومانی، کمر به نابودی کشاورزی بسته بود

 ارسلان قاسمی، رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون در گفتگویی اختصاصی با اقتصادآنلاین اظهار کرد: هدف اصلی توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی در کشور حمایت از دهک های پایین، اقشار کم درآمد و آسیب پذیر بود ولی با این حال شاهد آن بودیم که طی ۴ سال گذشته این اتفاق رخ نداد.

وی افزود: به عبارت دیگر می توان گفت سود تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات برخی کالاهای اساسی به جیب عده ای دلال و رانت خوار رفت و اثری بر تولید واحدهای تولیدی و سفره خانوارها نداشت.

قاسمی در ادامه با بیان این که اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی باید هفت ماه زودتر صورت می گرفت، خاطر نشان کرد:  با این حال این ارز زمانی در کشور توزیع شد که اختلاف آن با ارز آزاد کمتر از ۱ هزار تومان بود تلاش دولت قبل بر این بود که با این سیاست ارز تک ترخی شود به همین دلیل به تمام کالاها ارز ترجیحی اختصاص یافت.

وی گفت: با این حال چون در ادامه راه اختلاف بین ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارز آزاد موجود در بازار زیاد شد طبیعتا باعث رانت گسترده ای شد و به همین دلیل منابع ارزی زیادی از کشور از بین رفت، به همین دلیل دولت قبل از تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به همه کالاها روی گردانی کرد و تعداد کالاهای مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی به شدت کاهش یافت.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون افزود: با این حال دولت شرایط و زیرساخت های حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از دیگر کالاهای باقیمانده را فراهم نکرد به همین دلیل این ارز در اختیار واردکننده قرار می گرفت ولی تولیدکننده هیچ سودی از آن نمی برد.

قاسمی عنوان کرد:  تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی صورت می گرفت ولی هر چند ماه یکبار شاهد آن بودیم که قیمت این محصولات در بازار به شدت افزایش می یافت و مصرف کننده نیز با این تورم دچار زیان عمده ای می شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در واردات نهاده‌های دامی و روغن انحصار گسترده‌ای وجود داشت که همین امر یکی از دلایل اصلی نابسامانی بازار نهاده‌ها و روغن بود.

قاسمی در ادامه تصریح کرد: تعداد کسانی که بازار نهاده کشور را در دست دارند به انگشتان یک دست هم نمی‌رسد، اما متأسفانه اجرای سیاست‌های نادرست در سال‌های اخیر از جمله سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی منجر به این شده که این افراد بسیار قدرتمند شوند و کمتر کسی توان مقابله با آنها را داشته باشد.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون عنوان کرد: حذف این سیاست نوعی جراحی در بدنه اقتصاد ایران است و هیچ جراحی بدون درد و خونریزی نخواهد بود اما اگر این جراحی انجام نمی شد، منجر به مرگ اقتصاد کشور می شد.

وی اضافه کرد: زمانی که سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شد طبیعتا میان واردکنندگان رقابت به وجود آمد و این رقابت جای انحصار را گرفته است.

قاسمی با تاکید بر اثرات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر خودکفایی در برخی محصولات کشاورزی تاکید کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی پیش‌شرط رونق و شکوفایی اقتصاد کشاورزی است. متأسفانه طی سالهای اخیر شرایط به گونه‌ای پیش رفته که ما بیش از پیش به واردات وابسته شده‌ایم و تولید تحت شعاع قرار گرفته است. بدون شک با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، خودکفایی در برخی محصولات کشاورزی ایجاد خواهدشد. اگر دولت جریان تولید و تجارت را به بخش خصوصی بسپارد و خود اقدام به نظارت و کنترل سیستم کند اتفاقات بسیار خوبی می‌افتد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا