اقتصادی

آینده مه‌آلود بازار ارز

قیمت دلار امروز ۱۲ مهر ۱۴۰۲ به ۴۹ هزار و ۵۵۰ تومان رسید. قیمت دلار هرات هم با کمی کاهش به ۴۹ هزار و ۴۴۰ تومان رسید.

در حالی که بازار متشکل ارزی هر روز قیمت دلار را تا نیمه روز اعلام می‌کرد، اما امروز از اعلام قیمت دلار خودداری کرد. این سومین روزی است که قیمت ارز در بازار متشکل ارزی اعلام نشده و هیچ دلیلی هم برای این موضوع ذکر نشده است.

قیمت دلار امروز 12 مهر 1402

معامله‌گران درباره بازار ارز چه می‌گویند؟ قیمت دلار در نیمه نخست امسال مسیر نزولی داشت و بازدهی این بازار منفی شد. هنوز مشخص نیست روند قیمت دلار در نیمه دوم سال چگونه است. اما آنچه تا اینجای کار می‌توان گفت این است که دولت توانسته در نیمه اول سال قیمت دلار را ثابت نگه دارد و قیمت این ارز در ادامه سال بستگی به سیاست‌های اقتصادی دولت دارد که در بلندمدت بر قیمت دلار اثر می‌گذارد.

اما رویدادهای سیاسی می‌تواند تاثیر آنی و فوری بر بازار ارز بگذارد. اما شرایط سیاسی ایران و آمریکا هم در هاله‌ای از ابهام است. مجموع اتفاقات نشان می‌دهد دولت رئیسی قصد احیای برجام را ندارد و سعی کرده به جای ارتباط با غرب، روابط خود را با شرق و کشورهای منطقه توسعه دهد.

البته اظهارات مقامات سیاسی احیای برجام را بعید و دور از ذهن نمی‌داند و بسیاری از تحلیلگران سیاسی معتقدند درهای مذاکره هنوز کاملا بسته نشده است. اگرچه به نظر می‌رسد ایران و آمریکا به توافقی نانوشته دست پیدا کرده‌اند که در آن ایران می‌تواند نفت بیشتری صادر کند و منابع ارزی جدیدی را وارد کشور کند. اگر چنین باشد شاید دولت بتواند در نیمه دوم سال هم قیمت دلار را مهار کند و مانع جهش آن شود.اما مساله‌ای که وجود دارد این است که ابهام در سرنوشت قیمت دلار، به بازارهای دیگر هم سرایت کرده است. بازار ارز نه ملتهب است که قیمت‌ها هر روز تغییر کند و نه آرامش کامل در بازار وجود دارد که مردم با خیال آسوده به مبادلات تجاری و اقتصادی بپردازند. بازار خاموش اما آماده حرکت است و اتفاقا انتقادی که بسیاری از کارشناسان به دولت وارد می‌کنند همین است که باید تکلیف مناسبات سیاسی و فروش نفت را مشخص کند تا آینده اقتصادی و سیاسی کشور قابل پیش بینی باشد. چون در شرایط کنونی بازار معاملات در حوزه مسکن و خودرو قفل شده و همه چشم‌انتظار تعیین تکلیف قیمت دلارند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا