اقتصادی

متغییرهای تاثیرگذار بر بازار

مجید عبدالحمیدی، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین عوامل تاثیرگذار بر شاخص کل بورس اوراق بهادار را برشمرد و گفت: شاخص بورس تهران تحت تأثیر عوامل متعددی قرار می‌گیرد که می‌تواند تأثیر آنها بر رشد را توضیح داد؛ به نحوی که برخی از عوامل اثرگذار عبارت از عوامل اقتصادی، سیاسی، بین المللی، فنی، تحولات سیاسی داخلی، تحولات صنعتی و شرکتی و عوامل جهانی ناشی از شرایط بین المللی هستند.

وی با برشمردن عوامل اقتصادی تاکید کرد: عواملی مانند رشد اقتصادی، نرخ تورم، نرخ بهره، تقاضا و عرضه، وضعیت صنعت و کسب و کارها که می‌تواند به رشد یا کاهش شاخص بورس تهران اثر گذار باشد؛ باید مدنظر قرار گیرند؛ ضمن اینکه تصمیمات سیاسی، تحریم‌ها، تغییرات در سیاست‌های اقتصادی دولت هم می‌تواند به نحوه تأثیرگذاری بر رشد شاخص بورس تهران اهمیت بخشد.

این کارشناس بازارهای مالی ادامه داد: تأثیرات بازارهای بین‌المللی، قیمت نفت، تغییرات در نرخ ارز و تأثیرات سایر بازارهای مالی جهانی که می‌تواند به رشد یا کاهش شاخص بورس تهران دامن زده باشد؛ ضمن اینکه عواملی مانند تحلیل‌های تکنیکال، شناخت الگوهای قیمتی، حجم معاملات و… که می‌توانند تأثیر گذار بر روند رشد شاخص بورس تهران باشند.

وی افزود: البته، موارد بیشتری هم می‌تواند بر رشد یا کاهش شاخص بورس تهران تأثیر بگذارد که از جمله آن، تحولات سیاسی داخلی، تغییرات در سیاست‌های دولت، انتخابات، تغییرات در ساختارهای دولتی، وضعیت امنیتی می‌تواند به رشد یا کاهش شاخص بورس تهران اثر بگذارد.

عبدالحمیدی در ادامه به تحولات صنعتی و شرکتی اشاره کرد و با بیان اینکه عملکرد شرکت‌ها، اعلام سود و زیان، روند تولید و فروش، ورود و خروج شرکت‌ها از بورس می‌تواند به تغییرات در شاخص بورس تهران منجر شود، گفت: همچنین باید به این موارد، عوامل جهانی ناشی از شرایط بین‌المللی را نیز اضافه کرد؛ به نحوی که تحولات اقتصادی و سیاسی در کشورهای همسایه و دیگر نقاط جهان، تأثیرات تحریم‌ها و تعاملات بین‌المللی، قیمت کالاهای اصلی مانند نفت و طلا، تحولات در بازارهای مالی جهانی که می‌تواند به تغییرات در شاخص بورس تهران منجر شود.

وی ادامه داد: این عوامل، همگی با یکدیگر تعامل دارند و ممکن است با تغییر در یک عامل، تغییراتی در دیگر عوامل ایجاد شود که به تأثیراتی در رشد یا کاهش شاخص بورس تهران منجر می‌شود.

عبدالحمیدی در بخش دیگری از گفتگو به برشمردن صنایع پر اقبال بازار پرداخت و گفت: پیش بینی در مورد صنایعی که ممکن است در آینده در بورس پرطرفدار شوند، به شدت وابسته به عوامل متعددی است؛ اما تعدادی از صنایع که ممکن است جذابیت بیشتری برای سرمایه‌گذاران داشته باشند را می توان در صنایعی همچون فناوری اطلاعات و ارتباطات، بیوتکنولوژی، صنایع خودرو و مصالح ساختمانی و مسکن اشاره کرد.

وی اظهار داشت: فناوری اطلاعات و ارتباطات، با توجه به پیشرفت فناوری و اهمیت آن در زندگی روزمره و صنعت‌ها، شرکت‌های فعال در این حوزه ممکن است مورد توجه بیشتری قرار گیرند؛ ضمن اینکه صنایع مرتبط با بیوتکنولوژی، به ویژه در زمینه‌های بهداشت، داروسازی، کشاورزی و محیط زیست ممکن است جذابیت زیادی برای سرمایه‌گذاران داشته باشند.

کارشناس بازارهای مالی خاطرنشان کرد: صنایع خودرو با توجه به روند رو به پیشرفت تکنولوژی در این صنعت، شرکت‌های خودروسازی ممکن است در آینده جذابیت بیشتری برای سرمایه‌گذاران داشته باشند و به سمت خودرو های برقی با سرعت بالا  بروند.

وی با اشاره به پتانسیل مصالح ساختمانی و مسکن گفت: با توجه به نیاز رو به افزایش به مسکن و ساخت و ساز، شرکت‌های فعال در این حوزه نیز ممکن است در آینده پرطرفدار باشند.

عبدالحمیدی در آخر به رصد تمام عوامل تاکید داشت و گفت: به هر حال، این پیش بینی‌ها ممکن است تحت تأثیر تغییرات مختلف قرار گیرند و نمی‌توان به دقت مطلق در مورد آینده‌ی صنایع بورس حکم کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا