اقتصادی

طلا گران می‌شود یا ارزان؟

نگاهی به بازار سکه و طلا نشان می‌دهد که قیمت‌ها همچنان تا حدودی در یک مسیر ثابت حرکت می‌کند. در ابتدای شهریور ماه قیمت سکه تمام ۲۸ میلیون و ۹۳ هزار تومان بود  و امروز (شش شهریور) به ۲۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید که که کاهش ۱۹۳ هزار تومانی داشت.

به اعتقاد کارشناسان و فعالان حوزه طلا رکود معاملات در بازار سکه و طلا، همچنین ثبات نرخ ارز از مهمترین عواملی هستند که قیمت طلا را برای چند ماه ثابت نگه داشته‌اند.

در همین رابطه نادر بذرافشان، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران به اقتصاد آنلاین می‌گوید که رکود در بازار طلا به اوج رسیده است؛ وی اضافه می‌کند: کاهش تقاضا و رکود همچنان در بازار تشدید می‌شود و این شرایط باعث شده بسیاری از واحدهای تولیدی و توزیعی از ابتدای سال دچار آسیب‌های مالی شوند.

حرکت انس جهانی طلا در یک هفته اخیر صعودی بوده به طوری که از چهارشنبه هفته گذشته تا به امروز ۱۲ دلار افزایش قیمت داشته است. اما روند قیمت طلای داخلی در این مدت کاهشی بود و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار امروز با کاهش ۵ هزار تومانی نسبت به ابتدای شهریور ۲ میلیون و ۳۱۴ هزار تومان قیمت خورد که به زعم رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران بازار داخلی طلا نوسان یک تا ۳ درصدی دارد که اتفاقی طبیعی در بازار است.

حرکت قیمت‌ها در بازار طلا نشان می‌دهد به نظر نباید منتظر تغییرات ناگهانی و شدیدی بود. آنچنان که آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی و توافق انتقال زندانی با آمریکا نیز تاثیر خاصی در بازار طلا نگذاشت.

بذرفشان در پیش‌بینی از قیمت طلا در روزهای آینده اشاره می‌کند که احتمال نوسان شدید در بازار وجود ندارد، وی می‌گوید: تا آخر این هفته با توجه به رکودی که در دو ماه اخیر هم تشدید شده است نوسان خاصی پیش‌بینی نمی‌شود و نهایتا با نوسان انس جهانی و بازار ارز، تغییر یک تا ۳ درصدی کاهشی یا افزایشی خواهیم داشت.

اما اینکه در آینده چه اتفاقاتی نظیر پیش فروش مجدد خودرو در سامانه یکپارچه یا اخبار مثبت سیاسی و اقتصادی جدید می‌تواند در بازار طلا موثر باشد را به اعتقاد کارشناسان این حوزه باید در زمان خودش بررسی کرد. رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران همچنین می‌گوید که فروش خودرو در اردیبهشت ماه بازار طلا را دچار مشکل کرد.

بذرافشان تشریح می‌کند: هر خبری در رابطه با تغییراتی باشد ممکن است بازار را تحت تاثیر بگذارد، ثبت‌نام خودرو در اردیبهشت شرایط ما را سخت‌تر کرد الان هم ممکن است با خبر سیاسی یا فروش خودرو بازار دچار مشکل شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا