اقتصادی

سقوط فلزات گرانبها با ابقای پاول

روز گذشته با اعلام نامزدی دوباره جروم پاول به ریاست فدرال رزرو از سوی جو بایدن رییس‌جمهوری ایالات متحده، بازار فلزات گرانبها تحت فشار شدید قرار گرفت. بر این اساس روز گذشته طلای آتی دسامبر با ۴۱.۱۰ دلار کاهش به قیمت ۱۸۱۰.۴۰ دلار در هر اونس و نقره آتی دسامبر در بازار کومکس نیویورک با ۰.۴۲۱ دلار کاهش به قیمت ۲۴.۳۶ دلار در هر اونس معامله شد.

با اعلام انتخاب دوباره جروم پاول به ریاست فدرال رزرو از سوی جو بایدن، همزمان با سقوط فلز زرد، شاخص دلار آمریکا بار دیگر به بالاترین سطح ۱۵ ماه گذشته رسید و بازدهی اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری ایالات متحده افزایش یافت. این در حالی است که گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن بود که ممکن است لائل برینارد با نظریه‌های مبتنی بر کاهش نرخ بهره به سمت ریاست فدرال رزرو برگزیند. با ابقای پاول به عنوان رییس فدرال رزرو، معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بر این باورند که سیاست‌‌های پولی ایالات متحده بدون تغییر باقی خواهد ماند.

دستور توقف فروش در معاملات آتی طلا زمانی آغاز شد که قیمت‌ها به زیر چند سطح کلیدی حمایتی تکنیکال کوتاه مدت در ساعات آغاز معاملات رسید و همین امر منجر به کاهش قیمت‌ها شد.

می‌توان ادعا کرد که اخبار مرتبط با ابقای پاول تنها بهانه‌ای برای معامله‌گران کوتاه مدت معاملات آتی طلا و نقره بود تا پس از افزایش قیمت‌های اخیر، سود خود را از معاملات دریافت کنند. دلیل این است که بازار عموما انتظار داشت پاول بار دیگر در ریاست فدرال رزرو منصوب شود و طبیعتا طلا نباید اینچنین واکنش نزولی نشان می‌داد. اساسا هیچ عامل قابل توجهی در بازار فلزات گرانبها نسبت به روز جمعه و آخرین روز معاملاتی هفته گذشته تغییر نکرده است. روند نزولی قیمت‌ها در روز گذشته آسیب قابل توجهی به بازار وارد نکرد و روند صعودی قیمت‌ها در کوتاه مدت همچنان پابرجاست. بازار فلزات گرانبها احتمالا تحت حمایت معاملات مبتنی بر استراتژی تورمی قرار خواهند گرفت به این معنا که فلزات گرانبها همچنان به عنوان پوششی در برابر تورم مورد توجه قرار می‌گیرند.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته روند ترکیبی داشتند. در ایالات متحده آمریکا هم دو شاخص از سه شاخص اصلی روند نزولی در پیش گرفته و تنها شاخص داو جونز صعودی بود. ممکن است ادامه هفته معاملاتی در ایالات متحده با آرامش بیشتری همراه باشد چرا که تعطیلات روز شکرگزاری در پنجشنبه و جلسه معاملاتی مختصر در روز جمعه کم حجم‌ترین معاملات را رقم خواهد زد. معامله‌گران و سرمایه‌گذاران اروپایی همچنان نگران قرنطینه‌های کووید – ۱۹ هستند چرا که روند ابتلا در بخش‌هایی از آسیا و اروپا به شدت سرعت گرفته است. از دیگر اخبار تاثیرگذار بر بازارها می‌توان به تجمع نیروهای روسیه در مرز اوکراین و تبعات آن اشاره کرد.

در بازارهای کلیدی خارجی شاخص دلار آمریکا افزایش یافت و به بالاترین سطح خود در ۱۵ ماه گذشته رسید. قیمت‌های نفت خام نیمکس با اندکی افزایش در حدود ۷۶.۵۰ دلار معامله شد و بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری ایالات متحده نیز در محدوده ۱.۶۰۵ درصدی رسید.

WhatsApp Image 2021-11-23 at 4.00.31 PM

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از نگاه تکنیکال، معاملات آتی طلای دسامبر همچنان روند صعودی کوتاه مدت هفت هفته‌ای خود را حفظ کرده‌است. هدف بعدی صعودی قیمت‌ها دستیابی به سطح مقاومت و بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۸۵۰.۴۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی ۱۸۰۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا ۱۸۲۵ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۸۳۹ دلار در هر اونس است. سطح حمایتی نخست طلا در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۸۰۵ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم ۱۸۰۰ دلار در هر اونس عنوان شده است.

WhatsApp Image 2021-11-23 at 4.00.39 PM

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

در میان روند صعودی هفت هفته‌ای نمودارهای میله‌ای روزانه، روند صعودی معاملات آتی طلا همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی و بالاترین سطح قیمت معاملات ماه نوامبر یعنی ۲۵.۴۹ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به سطح حمایتی و کمترین سطح قیمت معاملات ماه نوامبر یعنی ۲۳.۰۴۵ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره در ۲۴.۷۵ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۲۵ دلار در هر اونس مشاهده شده است در حالی که سطح حمایتی نخست نقره بر روی کمترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۴.۲۵ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم بر روی ۲۴ دلار در هر اونس قرار گرفته است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا