اقتصادی

با اصلاح قیمتی صنعت رشد می‌کند

رشید قانعی، مدیرعامل پترول در حاشیه مجمع عمومی عادی سالیانه پترول به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: مجمع خیلی خوبی بود. در واقع افتخارات خیلی بزرگی رقم خورد و ما توانستیم شاخص‌ها را نشان دهیم. ما در یکسال منتهی به ۱۴۰۲ هم از شاخص کل و هم از ۳۰ شرکت برتر و هم از گروه شیمیایی (در واقع گروهی که رقبای ما هستند و شخصیت‌های حقوقی مشابه ما هستند) رشد سهام پترول بالاتر بود. در رابطه با تولید، ما ۳۷ درصد افزایش تولید داشتیم. به عبارت دیگر، نزدیک به ۳۵۰ هزار تن مجموع افزایشات تولید ما بود.

وی افزود: در رابطه با تامین مالی اتفاقات خیلی خوبی افتاد. پترول تنها شرکت در کل گروه خلیج فارس (بزرگترین گروه بورسی) است که توانست اوراق چاپ کند. همچنین به لحاظ تزریق نقدینگی، دوبرابر ده سال گذشته تزریق نقدینگی داشتیم. خرسندم که این اتفاقات خیلی خوب افتاد و رضایت سهام‌دار عمده و سهام‌داران خرد ما را جلب کرد.

در بخش دیگری از این گفت‌وگو مدیر عامل پترول در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «تغییر و تحولات مربوط به نرخ خوراک چه تاثیری بر زیرمجموعه‌های شرکت پترول گذاشته»، اظهار کرد: طبیعتا پترول هم متفاوت از بازار نیست زیرا ما ۴ تا ۵ شرکت بورسی تابع از جمله شلرد، شاروم، پترول، ممسنی و کازرون را داریم. به عبارت دیگر یک گروهی هستیم که شرکت بورسی زیاد داریم و قصد داریم شرکت‌های دیگر را هم بورسی کنیم. لذا همیشه درگیریم با مسائلی که متاثر از بازار سرمایه و اخبارش است.

قانعی ادامه داد: بعد از ۱۷ اردیبهشت در جلسه‌ای که با فعالین بازار سرمایه داشتم، خدمتشان عرض کردم که این تصمیم زیاد دوام نخواهد آورد با تحلیلی که بنده دارم و به نوبه خودم سعی کردم هم در فضای حقیقی و هم در فضای مجازی پیگیری کنم که نرخ خوراک اصلاح شود.

همچنین رشید قانعی درخصوص تبعات قیمت‌گذاری دستوری در صنعت نفت و پتروشیمی اینگونه توضیح داد: من درخصوص قیمت‌گذاری دستوری حداقل در محصولات پتروشیمی که صنعت تخصصی بنده هست باید بگویم که این سیاست منجر به این شده که تولیدکننده واقعی محصول به دستش نمی‌رسد. شما الان زحمت بکشید مصاحبه کنید با بزرگترین تولیدکننده صنایع پایین دستی ما؛ در لوله، پروفیل، درب و پنجره، روکش مبل، صنایع پلاستیک، صنایع ظروف یکبار مصرف و …. عمده صنایع بزرگ ما بین ۵۰ تا ۸۰ درصد خوراکشان را متاسفانه از بازار سیاه یا همان بازار قاچاق تهیه می‌کنند. این بازار از کجا آمده؟ طبیعتا واردات که صورت نگرفته؛ بلکه یک فردی پروانه‌ای گرفته و هیچ تولیدی هم انجام نمی‌دهد و درواقع محصول را از بورس و بورس کالا می‌گیرد و همان را با قیمتی بالاتر به تولیدکننده می‌رساند. این وسط چه کسی ضرر می‌کند؟ تولیدکننده واقعی! این درحالی است که پتروشیمی می‌توانسته همان را با نرخ واقعی به تولیدکننده بدهد.

وی افزود: البته تحولات مثبتی درحال رخ دادن است. در واقع من همین رشد قیمت ارز را یک رشد تلقی می‌کنم. همین که دولت تصمیم خودش را بعد از ۳ ماه در مورد خوراک اصلاح کرد و همچنین با حضور وزیر جدید صمت که خودشان را مخالف سرسخت نرخ‌گذاری دستوری می‌دانند، جای امیدواری وجود دارد. امیدوارم پتروشیمی‌ها از تفکر جدیدی که در کشور در حال توسعه است، منتفع شوند.

قانعی درخصوص رسالت پترول برای تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالا و استفاده بهینه از منابع انرژی توضیح داد: متاسفانه ایران جزء کشورهای بسیار پر مصرف است. سال گذشته گاز برخی از پتروشیمی‌ها تا دو ماه هم قطع بود. امیدواریم که قیمت‌ها اصلاح شوند. وقتی گاز لردگان ما یک تا دو ماه قطع باشد چه کسی ضرر می‌کند؟ در ابتدا کشاورز. کشاورز وقتی تولید نکند محصولات کشاورزی هم تولید نمی‌شوند. از سوی دیگر، عرضه کم می‌شود، درحالیکه تقاضا ثابت است. درواقع دود ناترازی انرژی به چشم مردم می‌رود و مصرف‌کنندگان واقعی متضرر می‌شوند.

مدیرعامل پترول با بیان اینکه ما به عنوان صنعت موظفیم تا صرفه‌جویی در مصرف انرژی را در دستور کار خود قرار دهیم، افزود: درهر صورت ما پیگیر بحث بهینه‌سازی هستیم. چند پروژه بهینه‌سازی انرژی در شلرد، مجموعه لردگان، مجموعه ایلام و مجموعه ارومیه تعریف کردیم و از تقریبا ۳ ماه پیش این پروژه‌ها شروع شدند.

قانعی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر «ارزیابی عملکرد دولت سیزدهم در صنعت نفت و پتروشیمی» با بیان اینکه  با جرات می‌توانم بگویم در صنعت پتروشیمی اتفاقات بسیار خوبی افتاده، گفت: آمار و ارقام و شاخص‌ها در میزان سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفت و گاز و پتروشیمی بسیار خوب است. در همین هولدینگ خلیج فارس، پروژه گشت‌ساران و پروژه یادآوران افتتاح شدند. همین امسال فاز اول هنگام هم افتتاح خواهد شد و اواخر سال نیز آپادانا را خواهیم داشت. همچنین پترول هم ۶ طرح آماده برای افتتاح دارد.

مدیرعامل پترول در بخش پایانی اظهارات خود گفت: امیدوارم رصد شما از پترول باعث شود که سهام‌داران ما و بازار سرمایه با ارزش واقعی پترول که خیلی بیشتر از این چیزی هست که روی تابلو می‌بینید، آشنا شوند. من گلایه بعضی از سهام‌داران را قبول دارم که ارزش خیلی بیشتر از این هست ولی باید قبول کنیم که یه بخشی دست ما نیست و قیمت را ما تعیین نمی‌کنیم. وظیفه ما این است که اقداماتی که باعث رشد ذاتی سهم می‌شود مانند رشد پروژه‌ها، رشد تولید، تامین مالی به موقع و ارزان قیمت را انجام بدهیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا