اقتصادی

قیمت دلار امروز ۹ شهریور ۱۴۰۲

قیمت دلار که روزهای گذشته در کانال ۴۹ هزار تومانی روند صعودی داشت، امروز پنجشنبه ۹ شهریور، در همین کانال کاهش قیمت را تجربه کرده است. تا حدود ظهر امروز، معاملات ارز در محدوده قیمتی ۴۹ هزار و ۲۴ تومان انجام می‌شود. در آخرین روز کاری هفته، شروع نرخ ارز با قیمت ۴۹ هزار و ۲۶ تومان بود. همچنین تا این لحظه، ۴۹ هزار و ۵۱ تومان بیشترین مقدار و ۴۸ هزار و ۹۲۱ تومان، کمترین رقمی بوده که برای قیمت دلار به ثبت رسیده است.

این در حالی است که بر اساس اعلام برخی کانال‌های تلگرامی، دیروز چهارشنبه ۸ شهریور، شروع معاملات بازار ارز با قیمت ۴۹ هزار و ۱۰۰ تومان بود. کف و سقف قیمت دلار نیز ۴۹ هزار و ۱۰۰ تومان و ۴۹ هزار و ۲۵۰ تومان به ثبت رسید. آخرین معامله غیرقانونی پشت خطی هم با قیمت ۴۹ هزار و ۱۲۰ تومان انجام شد.

اما امروز آغاز معاملات ارز در این کانال‌ها با حدود قیمتی ۴۹ هزار تومان بود. در ادامه قیمت دلار تا ۴۸ هزار و ۸۸۰ تومان نیز کاهش یافته. همین روند در مورد معاملات پشت خطی نیز رقم خورده است.

سیگنال‌های کاهشی برای بازار ارز

امروز دو خبر منتشر شد که احتمالا سیگنال‌های سیاسی کاهشی را برای قیمت دلار ارسال کرده است. در یک خبر، شبکه بلومبرگ مدعی شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی آتی خود احتمالاً کاهش سرعت غنی‌سازی اورانیوم در ایران را اعلام می‌کند.

آنگونه که ایسنا به نقل از بلومبرگ گزارش داده است، برخی مقامات هسته‌ای ارزیابی می‌کنند که داده‌های آژانس اتمی نشان می‌دهد، ایران در حال تعدیل غنی‌سازی اورانیوم در سطوح بالاست. انتظارات مبنی بر تعدیل غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران پس از آن مطرح شد که برخی رسانه‌ها مدعی شدند که تهران و واشنگتن همزمان با توافق بر سر تبادل زندانیان در ازای آزادسازی پول بلوکه شده ایران در کره جنوبی با هدف کاهش تنش‌ها درخصوص کاهش غنی‌سازی در ایران نیز توافق کرده‌اند.

«جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید پیش از این در رابطه با گزارشات مبنی بر کاهش سرعت غنی‌سازی ایران، بدون اینکه آن را تائید و یا رد کند، گفت: اگر ایران حتی اقداماتی برای کاهش سرعت غنی‌سازی خود اتخاذ کرده باشد، من در جایگاهی نیستم که آن را تایید کنم. اگر تهران چنین کاری را انجام بدهد، این خبر خوبی است.

اسلامی: همکاری با آژانس ادامه دارد

از آن سو، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اما درباره برخی ادعاها مبنی بر کاهش غنی‌سازی ایران توضیح داد: غنی‌سازی بر اساس قانون اقدام راهبردی پیش می‌رود و در چارچوب تدابیر کلی نظام تدابیرش پیش می‌رود و ما هم طبق همان اقدام می‌کنیم.

وی با اشاره به تداوم همکاری این سازمان با آژانس بین المللی انرژی اتمی، گفت که با اقدام نظامی و یا تحریم نمی‌توان برنامه هسته‌ای ایران را حذف کرد.

اسلامی، در گفت‌وگو با شبکه الجزیره تاکید کرد که «انصراف از کاهش پایبندی به توافق هسته‌ای نیازمند برداشتن کامل تحریم‌هاست و پایبندی آمریکا و طرف‌های دیگر به توافق هسته‌ای منجر به پایبندی ایران نیز خواهد شد».

اسلامی خاطرنشان کرد که هدف قرار دادن تاسیسات هسته‌ای ایران بی‌فایده خواهد بود و با پاسخ قاطع و ویرانگر مواجه خواهد شد.

وی همچنین گفت که نصب دوربین‌های نظارتی بیشتر منوط به پایبندی طرف‌های دیگر به توافق هسته‌ای است.

پیش‌بینی‌ها از قیمت دلار

با وجود این، برخی کارشناسان معتقدند قیمت دلار با خبردرمانی و اقدامات بازارساز کاهشی نگه داشته شده است و شاخص‌های اقتصادی گویای احتمال تغییر این روند در ماه‌های آینده هستند.

معامله دلار ۵۰ هزار تومانی در اقتصاد کشور

جواد فلاحیان کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه بازار ارز در بلاتکلیفی قرار دارد به تجارت‌نیوز گفت: «مسائل کلان اقتصادی، رشد نقدینگی و موضوع تورم از یک سو و مدیریت بازار با اخبار مثبتی که همواره مخابره می‌شود از سوی دیگر، بلاتکلیفی به وجود آورده است. این شرایط تمام فعالان اقتصادی را مردد کرده که دلار به کدام سمت حرکت می‌کند.»

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: «ماه‌هاست که اقتصاد کشور بر اساس دلار بالای ۵۰ هزار تومان مبادله می‌شود و این تثبیت قیمت و از طرفی پایین آمدن بیش از حد قیمت دلار نیز می‌تواند اثرات بدی را روی کلیت اقتصاد داشته باشد.»

ارزش ذاتی دلار چقدر است؟

همچنین برزو حق‌شناس دیگر کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه بازارساز همان تلاش همیشگی چند ماهه را برای سرکوب قیمت ادامه می‌دهد به تجارت‌نیوز گفت: «به نظر می‌رسد هر چه به سمت انتهای تابستان می‌رویم توان بازارساز برای ادامه دادن سیاست سرکوب سخت خواهد شد. زیرا مسائل کلان اقتصادی کشور باعث رشد قیمت دلار خواهند شد.»

وی با بیان اینکه ارزش ذاتی دلار محدوده قیمتی ۵۵ هزار تومان است، خاطرنشان کرد: «قطعا این قیمت بالاتر خواهد رفت. هر چه فاصله ارزش ذاتی و قیمت‌ دلار زیادتر شود از آن طرف هم بازارساز تلاش می‌کند و کار برای حفظ این فاصله سخت‌تر خواهد شد و این حکایت فشرده‌شدن فنر دلار است.»

منبع : تجارت نیوز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا