اقتصادی

آغاز عرضه میوه تنظیم بازار نوروز از ۲۳ اسفند

ایوب فصاحت، مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار پایتخت امروز در نشست خبری با عنوان برنامه‌های سازمان برای تنظیم بازار ایام پایانی سال و آغاز ماه رمضان، اظهار کرد: عرضه میوه تنظیم بازار شب عید در میادین میوه و تره بار سطح شهر از ۲۳ یا ۲۴ اسفند ماه آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: مبنای قیمت میوه تنظیم بازاری شب عید قیمت فعلی در میادین است، در حال حاضر هر کیلوگرم پرتقال ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان و سیب ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان عرضه می‌شود.

به گفته فصاحت، میوه به اندازه نیاز مردم و حتی بیشتر برای ایام نوروز در انبار‌ها وجود دارد و تا امروز ۲ هزار تن میوه برای میادین تأمین شده است که یک هزار و ۲۰۰ آن درجا تحویل داده شده و ۸۰۰ تن دیگر ذخیره استراتژیک برای زمان نیاز است.

وی درباره قیمت انواع گوشت در میادین نیز گفت: گوشت گوساله وارداتی با قیمت هر کیلوگرم ۱۸۵ هزار تومان به میادین تحویل داده می‌شود که با قیمت حداکثر ۲۵۰ هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

فصاحت اظهار کرد: تا چند روز آینده گوشت گوسفندی وارداتی از مسیر هوایی وارد کشور شده و برای عرضه به میادین تحویل خواهد شد.

فصاحت همچنین درباره عرضه مرغ در میادین گفت: با مذاکراتی که با وزارت جهادکشاورزی داشتیم قرار بر این است که تا چند روز آینده مرغ با قیمت ۵۸ هزار تومان در اختیار میادین قرار گیرد و ما آن را با قیمت ۶۰ هزار و ۹۰۰ تومان توزیع کنیم.

وی افزود: قیمت هر کیلوگرم مرغ منجمد نیز برای مصرف‌کننده ۴۵ هزار تومان خواهد بود.

فصاحت این قول را داد که، قیمت مرغ در میادین هیچگاه از نرخ مصوب ۶۳ هزار تومان تجاوز نکند.

وی با بیان اینکه هم اکنون در میادین قیمت کالاها نسبت به سطح شهر کمتر است، افزود: قیمت انواع میوه به صورت میانگین ۳۹ درصد، انواع سبزی و صیفی ۳۸ درصد، محصولات پروتئینی ۶ تا ۳۱ درصد و حبوبات ۱۸ درصد کمتر از قیمت میانگین سطح شهر است.

فصاحت تصریح کرد: با اقدامات سازمان میادین در شهر تهران متوسط تورم در کالای اساسی ۲ تا ۳ درصد کمتر از متوسط تورم کشوری است.

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار پایتخت در ادامه از راه‌اندازی پایانه صادراتی در راستای تنظیم بازار محصولات خبر داد و گفت: هدف اصلی راه‌اندازی پایانه صادراتی مدیریت بازار در ایام خاص است و برای این پایانه زمینی به وسعت ۷۰ هکتار اختصاص یافته است.

فصاحت یادآور شد: در خصوص برخی از اقلام ناگزیر به واردات هستیم و نمی‌توان آن را انکار کرد از جمله موز که نیازمند تأمین و عرضه آن از طریق واردات هستیم.

وی معتقد است؛ بازار در شرایط خاص اخلاق مدار نیست و برای برقراری ثبات در تأمین و بازار اقلام مورد نیاز مردم ورود سازمان میادین به واردات ضروری است تا دلالان نتواند سفره مردم را با چالش روبه رو کند.

فصاحت در پاسخ به پرسشی مبنی بر برنامه سازمان میادین برای فروش آنلاین محصولات، اظهار کرد: چند روزی است که سامانه فروش آنلاین نهایی و به صورت آزمایشی راه‌اندازی شده است، در حال نیز مذاکره با تیم‌های حمل و نقل را آغاز کرده‌ایم و پیش‌بینی می‌کنیم تا ۳۱ فروردین به صورت فراگیر در سطح تهران اجرا شود.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه گزارشی از اقدامات توسعه‌ای این سازمان پرداخت و گفت: در سال ۱۴۰۱، ۷۹ مورد بهسازی و ۱۰۰ هزار تعمیر در میادین میوه و تره بار پایتخت انجام شده، علاوه بر آن‌ها  ۶ بازار جدید نیز افتتاح شده است.

فصاحت تصریح کرد: همچنین شهرداری ۲۳۰ قطعه زمین را به ما معرفی کرده که ۱۱۶ زمین برای احداث میادین میوه و تره‌بار به تأیید رسیده است.

وی با اشاره به راه‌اندازی اتاق پایش با ۵۴۰ دوربین نظارتی در این سازمان گفت: این دوربین‌ها عمدتاً کیفیت‌سنج هستند، علاوه بر آن یک تیم ویژه نظارتی ۱۲ نفری داریم که در هر ماه سه بار به میادین ‌می‌روند و کار نظارت را انجام می‌دهند.

فصاحت با اشاره به واقعی‌سازی قیمت‌ها در برخی از کالا‌های اساسی پس از اجرای اصلاح نظام یارانه‌ای، افزود: پس از واقعی‌سازی قیمت‌ها، سازمان میادین در حوزه تنظیم بازار فعالیت‌های خوبی انجام داده و در این راستا عرضه کالا‌های اساسی ۴۷ درصد و نوبت خرید ۲۱ درصد در میادین افزایش یافته است.

وی همچنین خبر داد: کار مربوط به ایجاد زنجیره تأمین در میادین آغاز شده است در همین ارتباط تفاهم نامه با وزارت جهاد کشاورزی برای تأمین و عرضه کالای اساسی به امضا رسیده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار در پایان به کشاورزانی که اقدام به انبار میوه کرده‌اند هشدار داد؛ با توجه به آغاز ماه رمضان در روز‌های ابتدای نوروز و کاهش مصرف، اقدام به عرضه محصول کنند تا زیانی متوجه آن‌ها نشود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا