سیاسی

پاک آیین: حرکت آژانس ناشی از سیاست زدگی بود

 قطعنامه ضد ایرانی با ۳۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف (روسیه و چین) و ۳ رأی ممتنع (هند، لیبی و پاکستان) چهارشنبه شب به تصویب رسید. پس از این خبر ایران اعلام کرد دو دوربین‌ نظارتی آژانس را از مدار خارج کرده و فعالیت‌ دوربین‌های اندازه‌گیری بر خط سطح غنا OLEM و فلومتر آژانس قطع شده است.

از سوی دیگر جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته است که مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین با گفت‌وگوهای ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جدا است.

دیپلمات سابق ایرانی درباره این قطعنامه معتقد است: اقدامی که در آژانس صورت گرفت چند بعد داشت. یک بعد سیاست‌زدگی آژانس بود و یعنی ادامه رویکردهای سیاسی آژانس به جای رویکردهای فنی است که مورد رضایت ایران نبود.

او در ادامه توضیح داد: اولین حرکت این بود که آژانس با آمریکا و سه کشور اروپایی برای اعمال فشار به ایران برای صرفنظر از حقوق مسلم خود در برجام همراهی کرد. مطلب دوم سفر آقای گروسی، مدیر کل آژانس به اسرائیل در آستانه اجلاس شورای حکام بود. در حالی که اسرائیل نه تنها عضو آژانس نیست، بلکه دارای کلاهک‌های هسته‌ای متعدد است که تهدیدی برای امنیت منطقه و صلح جهانی محسوب می‎شوند. این حرکت کاملاً یک حرکت غیرسازنده با رویکردی ضد ایرانی بود. در حالی که ایران تمام تعهدات خود را در ارتباط با آژانس رعایت کرده و تعامل بسیار خوبی داشته است.

پاک‌آیین در ادامه در خصوص اقدام ایران در مقابل قطعنامه شورای حکام مطرح کرد: به نظر می‎رسد اقدام ایران مبنی بر قطع دو دوربین آژانس هم یک اقدام اصولی و پسندیده بود. با این حال هشت دوربین دیگر هم وجود دارد که ما آنها را استفاده می‌کنیم تا نشان دهیم که برای همکاری با آژانس تمایل داریم. 

وی با بیان اینکه سیاست آتی ایران دقیقاً بستگی به رویکرد آژانس در آینده دارد، افزود: چنانچه این رویکرد دوستانه و مبتنی بر مسائل فنی باشد، ایران هم کماکان همکاری خود را با آژانس ادامه خواهد داد. در غیر این صورت ممکن است تصمیمات جدیدی اتخاذ کند.

این کارشناس مسائل بین‎الملل تفسیر کرد: من شخصاً فکر می‎کنم آمریکا و اروپا با بهانه‌گیری و عدم رویکردهای سازنده به دنبال اجرای تعهدات برجامی خود نیستند. از طرفی دیگر نیز اولویت ایران خنثی سازی تحریم‌ها است تا از ادامه مذاکرات برای احقاق حقوق خود و لغو تحریم‌های ظالمانه استفاده کند. کماکان به نظر می‌رسد این کندی و رکود تا زمانی که آمریکا یک تصمیم سیاسی سازنده برای بازگشت برجام و لغو تحریم‌ها نگیرد، ادامه خواهد داشت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا