کسب و کار

بازار کم‌رونق خرید و فروش گل

 فروشندگان گل، اعیاد و مناسبت‌ها را مهمترین زمان‌های فروش گل می‌دانند زیرا بخش عمده گل شاخه بریده در مراسم‌هایی مثل عروسی مصرف می‌شود و از آنجا که عمده مراسم‌های شادی همزمان با اعیاد مذهبی برگزار می‌شوند، اعیاد فصل فروش گل به حساب می‌آیند اما امسال از نگاه آنها بازار گل رنگ و بویی نداشته است.

یکی از فروشندگان گل جنت آباد در این رابطه به «اقتصاد آنلاین» می‌گوید: هر سال در ولنتاین فروش خوبی داشتیم. گل رز در این روز خیلی فروش داشت اما حالا قیمت این گل به شاخه‌ای ۹۰ تا ۱۱۰ هزار تومان رسیده است و دیگر کسی گل نمی‌خرد.

او ادامه می‌دهد: در روز ولنتاین امسال فروشمان خوب نبود. مردم دیگر پول ندارند که گل بخرند ما سرجمع ۷ تا ۱۰ شاخه گل فروختیم.مشتری‌ها ابتدا سبد گل قیمت می‌کردند اما وقتی می‌دیدند قیمت‌ها بین ۷۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است، به خرید چند شاخه گل اکتفا می‌کردند.

این فروشنده می‌گوید: گل از جمله اقلامی است که حاشیه سود ۳۰۰ درصدی برای آن در نظر می‌گیرند زیرا ریزش زیادی دارد. گل دو روز بماند، پلاسیده شده و دیگر کسی آن را نمی‌خرد اما در حال حاضر حاشیه سود برای فروشندگان به شدت کم شده و اصلا ادامه فعالیت به صرفه نیست.

نرگس به جای رز

فروشندگان سیار میدان ونک هم می‌گویند که امسال در ولنتاین فروش خوبی نداشته‌اند.

یکی از این فروشندگان می‌گوید: روز ولنتاین هر سال، روز خرید گل رز است اما ما امسال نرگس را بیشتر از رز فروختیم.

وی درباره دلیل استقبال از خرید نرگس می‌گوید: نرگس نسبت به رز ارزانتر است. رنگ و بو هم دارد. گل فصل هم هست. در هر صورت امسال وضعیت فروش رز خوب نبود و میزان فروش ما به اندازه سال گذشته نبود.

فروشنده دیگری که در میدان ونک به صورت سیار گل می‌فروشد، فروش گل در ولنتاین را بسیار کم توصیف می‌کند.

او می‌گوید: همه دنبال شکلات و عروسک بودند. دیگر کسی پولش را صرف محصولی که خیلی زود خراب می‌شود، نمی‌کند و افراد به دنبال چیزهای ماندگارتر هستند.

بازار کساد گل و گیاه

غلامحسین سلطان محمدی رئیس اتحادیه گل و گیاه تهران و عضو هیات مدیره اتحادیه سراسری گل و گیاه ایران درباره وضعیت فروش گل به اقتصاد آنلاین می‌گوید: وضعیت فروش گل خیلی ایده‌آل نیست. اکنون خیلی‌ها توان خرید گل ندارند. وی اضافه می‌کند: قیمت گل نسبت به سال قبل ۲۰ تا ۳۰ درصد ارزان‌تر است. هزینه تولید گل بالا رفته است و قدرت خرید پایین آمده است. توان خرید مردم مثل گذشته نیست.

به گفته رئیس اتحادیه گل و گیاه تهران، در ایام ولنتاین کمی فروش رز قرمز و گل رنگی وجود داشته و غیر از این مردم چیز دیگری نخریده‌اند. در روز ولنتاین هم فروش خیلی کمتر از سال گذشته بوده است.

وی درباره دلیل کاهش فروش گل می‌گوید: خود ما در اجتماع زندگی می‌کنیم و همه در کنار هم هستیم. هزینه‌های زندگی مجال خرید گل به کسی نمی‌دهد. خیلی‌ها دوست دارند گل داشته باشند اما با توجه به مشکلاتی که پیش آمده است، گل در گروه کالاهای لوکس قرار گرفته است. مردم پولی برای خرید گل ندارند که چهار تا گل بخرند.

سلطان محمدی اضافه می‌کند: بازار گل و گیاه شرایط خوبی ندارد. با توجه به اینکه اعیاد شعبانیه است، تولد امام حسین (ع)، حضرت ابوالفضل و امام سجاد (ع) را داشتیم، اما در بازار گل هیچ تغییری در فروش ایجاد نشده است.

وی درباره شرایط فروش گل در ایام عید بیان می‌کند: برای عید هم با توجه به اینکه تا عید مردم وضعشان خوب نمی‌شود، تغییری در شرایط فروش ایجاد نخواهد شد. ما دعا می‌کنیم که وضع مردم خوب شود تا وضع فروشندگان گل هم خوب شود.

عضو هیات مدیره اتحادیه سراسری گل و گیاه ایران ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه هوا خوب است، در نوروز فراونی گل داریم زیرا ما امسال اصلا زمستان نداشتیم و هوا شبیه بهار است. فراوانی گل، قیمت آن را پایین می‌آورد. تداخل عید و ماه رمضان روی فروش گل و گیاه اثر دارد و پیش‌بینی می‌کنم، قیمت امسال کمتر از پارسال باشد.

نبود زیرساخت مناسب برای صادرات

سلطان محمدی درباره شرایط صادرات گل و گیاه می‌گوید: گل و گیاه به صورت پراکنده به کشورهای عربی، عراق، تاجیکستان و آذربایجان صادر می‌شود. البته میزان صادرات زیاد نیست.

وی تاکید می‌کند: برای صادرات باید زیرساخت‌هایی داشته باشد. صادرکننده باید ببیند کدام کشور چه هدفی را دنبال می‌کند و چه گلی می‌خواهد؟

عضو هیات مدیره اتحادیه سراسری گل و گیاه ایران بیان می‌کند: ما گل تولید می‌کنیم اما نمی‌دانیم هدف صادراتی‌مان کدام کشور است تا بر اساس تقاضای آن کشور تولید کنیم. هلندی‌ها گل را بیشتر بر مبنای سفارش مشتری تولید می‌کنند. در یک گلخانه هلند، ۴۰ هکتار داوودی کاشته شده بود دلیلش هم این بود که گلخانه‌دار با عربستان صعودی قرار داد بسته بود و باید روزی ۱۰ هزار بسته داوودی سفید به این کشور تحویل می‌داد.

وی اضافه کرد: ما اول باید مشتری را پیدا کنیم. بعد تولید کنیم. اگر تولید کنیم و مشتری نداشته باشیم، صادرات هدفمند نیست. تولیدکننده یا خودش باید دنبال مشتری بگردد، یا اینکه گروهی از کشور ما به کشورهای همجوار بروند و ببیند کدام کشور چه چیزی کم دارد تا بر اساس کمبودها و نیاز آنها، اقدام به تولید و صادرات کنیم.

رتبه ۱۷ تولید، ۱۰۷ صادرات

رئیس اتحادیه گل و گیاه تهران ایران را دارای رتبه ۱۷ در تولید معرفی می‌کند و ادامه می‌دهد: در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۷ در صادرات را داریم زیرا در صادرات خیلی تلاش نکردیم. اگر تلاش می‌کردیم، وضعمان بهتر از این بود.

وی می‌گوید: ترکیه سه دهه است وارد تولید گل و گیاه شده است اما هدف‌های بزرگ را دنبال می‌کند. برای صادرات باید تولید انبوه و ماندگار داشته باشیم. بسته‌بندی ما مناسب باشد و هواپیما برای صادرات داشته باشیم. اکنون هرچه گل صادر می‌شود، با قسمت بار هواپیمای مسافری است و اگر فضای کافی برای حمل گل نداشته باشند، محموله صادراتی برگشت می‌خورد.

وی یادآور می‌شود: کشورهایی که در صادرات فعال هستند، پایانه صادرات گل و گیاه دارند، قرنطینه خوبی دارند و تولید آنها ماندگار است. شهروندانی که در دیگر کشورها زندگی می‌کنند، می‌توانند نیازهای کشورهای محل زندگی خود را شناسایی کرده و به ما اطلاع بدهند.

عضو هیات مدیره اتحادیه سراسری گل و گیاه ایران تاکید می‌کند: اگر بخواهیم در صادرات ترقی کنیم باید قیمت تولیدات ما از دیگر کشورهای جهان کمتر باشد که فرد رغبت کند تا از ما خرید انجام دهد.

وی یادآور می‌شود: ایران یک کشور چهار فصل و قدرتمند است. اگر بخواهیم، می‌توانیم در صادرات گل و گیاه موفق شویم. اما برای توفیق دراین حوزه باید دولت، قرنطینه و هواپیمایی دست به دست هم بدهند تا صادرات شکل بگیرد. این مسئله کار یک نفر و دو نفر نیست.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا