کسب و کار

صاحبان مشاغل آزاد می‌توانند وام بدون ضامن بگیرند؟

پس از دستور ابراهیم رییسی برای پرداخت وام خرد بدون ضامن توسط بانک‌ها و اعلام وزیر اقتصاد، از روز شنبه پرداخت این وام به متقاضیان آغاز شد. 

البته ابتدا بانک‌ها با استناد به این موضوع که بخشنامه‌ای برای آن‌ها ارسال نشده از پرداخت وام خودداری کردند و حتی برخی گفتند که این موضوعات فقط در تلویزیون مطرح می‌شود.

اما سرانجام با ضرب‌الاجلی که وزیر اقتصاد به بانک‌ها داد، پرداخت وام بدون ضامن آغاز شد. 

درباره شرایط پرداخت این وام گفته شد که تسهیلات خرد بدون ضامن به کارمندان دولت، حقوق‌بگیران، مستمری بگیران و همچنین کارمندان بخش خصوصی که حقوق خود را از بانک‌های دولتی و یا بانک‌های خصوصی‌سازی شده دریافت می‌کنند، با نامه کسر از حقوقی که از دستگاه یا محل کار خود به همراه دارند می‌توانند وام بدون ضامن را با توجه به رتبه اعتباریشان تا سقف ۱۰۰میلیون تومان دریافت کنند.

در این بین جای افرادی که حقوق بگیر نبوده و صاحبان مشاغل آزاد برای دریافت وام بدون ضامن به شدت احساس می‌شود و سوال اصلی اینجاست که آیا دولت این افراد را نادیده گرفته است؟

در همین رابطه علیرضا قیطاسی، دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی به اقتصادآنلاین گفت: این موضوع که چرا افراد صاحب مشاغل آزاد در لیست کسانی که مشمول دریافت وام بدون ضامن نیستند به این دلیل است که اگر به آن‌ها وام پرداخت شود، کسی نیست که ضمانت بدهد در صورت عدم پرداخت اقساط، به جای آن‌ها پرداخت خواهد کرد.

وی ادامه داد: در رابطه با افرادی که کارمند یا حقوق‌بگیر هستند، اگر وامشان را پرداخت نکنند می‌توانیم از حقوقشان اقساط را برداشت کنیم، اما کسانی که مشاغل آزاد دارند باید ضامن داشته باشند تا مشکلی درباره پرداخت اقساطشان نداشته باشیم.

قیطاسی درباره این موضوع که آیا بانک‌ها منابع کافی برای پرداخت این میزان تسهیلات را دارند یا خیر، گفت: درست است که وام بدون ضامن پرداخت می‌شود اما تدابیری همچون اعتبارسنجی پیش بینی شده تا فشاری بر نظام بانکی وارد نشود و بانک‌هایی که وام پرداخت می‌کنند، منابع کافی دارند.

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت اقتصاد نیز امروز اعلام کرد: اگر صاحبان مشاغل آزاد که حقوق بگیر یا به اصطلاح کارمند نیستند در مرحله اول مصوبه وزارت اقتصاد دیده نشده‌اند، نباید حمل بر نادیده گرفتن آنها شود، اما مشکل اینجاست که مثلاً شما چطور می توانید یک راننده وسایل حمل و نقل عمومی یا یک کشاورز را اعتبار سنجی کنید؟

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا