ورزشی

احتمال ورود استقلال و پرسپولیس به فرابورس چقدر است؟

ماجرای ورود سرخابی‌ها به بازار سرمایه، سابقه‌ای طولانی دارد، با وجود اینکه واگذاری این دو باشگاه در ماه‌های اخیر جدی‌تر شده، اما ابهامات جدیدی از جمله شفاف نبودن صورت‌های مالی دو باشگاه، حق پخش بازی‌ها، حذف استقلال و پرسپولیس از رقابت‌های آسیایی و…، پیرامون این موضوع مطرح شده است.

بحث واگذاری سرخابی‌ها چه زمانی مطرح شد؟
موضوع واگذاری سرخابی‌ها به زمان ابلاغ اصل ۴۴ قانون اساسی (سال ۱۳۸۷) باز می‌گردد. با ابلاغ آیین‌نامه اجرایی طبقه‌بندی بنگاه‌ها و تصویب دولت در سال ۱۳۸۸، پرسپولیس و استقلال در فهرست واگذاری‌ها قرار گرفتند. اما در مردادماه سال ۱۳۹۴، دولت طی مصوبه‌ای این دو باشگاه را از فهرست واگذاری‌ها خارج کرد.

در سال ۱۳۹۷، این دو باشگاه دوباره در فهرست واگذاری‌ها قرار گرفتند و مسعود سلطانی‌فر، وزیر سابق ورزش خبر از تصویب پیشنهاد واگذاری سرخابی‌ها در کمیسیون اقتصادی دولت داد. فرهاد دژپسند، وزیر سابق اقتصاد نیز در همان سال بر واگذاری سهام این دو باشگاه تا پایان سال ۹۷ تاکید و اعلام کرد که واگذاری باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال دوباره به جریان افتاده و عزم دولت برای واگذاری این دو باشگاه جدی است و منتظر روش‌های جدید واگذاری هستیم تا بر اساس آن واگذاری این دو باشگاه انجام شود.از سوی دیگر براساس قانون بودجه سال ۱۳۹۸، وزارت ورزش، سازمان خصوصی‌سازی و سازمان بورس می‌بایست تا شهریور ۹۸ نسبت به واگذاری این دو باشگاه از طریق فرابورس اقدام می‌کردند. در ماه‌های پایانی سال ۹۷، سازمان خصوصی‌سازی نیز اعلام کرد که سرخابی‌ها، قیمت‌گذاری شده و در اولین فرصت در سال ۹۸، جلسه هیات واگذاری برگزار و قیمت‌ها، تایید یا رد خواهند شد.

در ماه‌های ابتدایی سال ۹۸ و پس از برگزاری جلسات توسط نمایندگان مجلس، وزارت ورزش، بورس و…، صورت جلسه‌ای در شهریورماه، تهیه و به امضای رییس وقت کمیسیون اصل ۴۴، رئیس فراکسیون ورزش مجلس،  سازمان بورس، وزارت ورزش و نماینده سازمان خصوصی‌سازی رسید. اما بنابر صورت جلسه مذکور، این دو باشگاه قابلیت عرضه در فرابورس را نداشته و انجام این واگذاری، منوط به اجرای اصلاحات اساسی در صورت‌های مالی دو باشگاه و اصلاح ساختار مالی بود. بنابراین سازمان خصوصی‌سازی، واگذاری پرسپولیس و استقلال را به نیمه اول سال ۹۹ موکول و اعلام کرد که باشگاه‌های مذکور در مردادماه واگذار خواهند شد. 

دلایل تاخیر در واگذاری سرخابی‌ها

به گفته قربانزاده، رییس سازمان خصوصی‌سازی، بحث مالکیت این دو باشگاه، یکی از اصلی‌ترین دلایل تاخیر در واگذاری آنها است. وی، یکی دیگر از دلایل تاخیر را، ارائه نشدن صورت‌های مالی پرسپولیس اعلام کرد و اظهار داشت: صورت مالی باشگاه استقلال ارائه شده است و تنها در انتظار صورت مالی باشگاه پرسپولیس هستیم.

مالکیت مشترک؛ از جمله معضلات اصلی سرخابی‌ها

مالکیت مشترک دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، در حالی موجب حذف این دو باشگاه از لیگ قهرمانان آسیا شده است که احتمال دارد ورود سرخابی‌ها به بازار سرمایه را نیز تحت تاثیر قرار دهد. قربانزاده نیز، ایراد اصلی AFC را تفکیک کنترل باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال اعلام کرد، اما گفت: تفکیک کنترل سرخابی‌ها به این زودی اتفاق نخواهد افتاد. 

به گفته رییس سازمان خصوصی‌سازی، وزارت اقتصاد برای حل مشکل سرخابی‌ها، سه گواهی صادر کرده است. گواهی اول را سازمان امور مالیاتی صادر کرده، مبنی بر این که این دو تیم ترتیبات بازپرداخت بدهی مالیات خود را انجام می‌دهند.

گواهی دوم را، سازمان خصوصی‌سازی صادر کرده که تا فوریه ۲۰۲۲ این دو تیم وارد بورس شوند و گواهی سوم را نیز، وزیر اقتصاد صادر کرده است که مجامع این دو تیم براساس آن تفکیک شده و به جای سه وزیر واحد در مجامع استقلال و پرسپولیس، دو وزیر در یک باشگاه و دو وزیر در باشگاه دیگر منصوب شدند.

با این حال ایرادات AFC باقی مانده و به گفته AFC تأثیر مهمی که سهامداران یا مدیر یک باشگاه می‌تواند در یک دوره لیگ در باشگاه دیگر بگذارند، پذیرفتنی نیست و باید این مشکل رفع شود و کنترل این باشگاه‌ها متفاوت باشند.

حق پخش تلویزیونی؛ اصلی‌ترین منبع درآمد پرسپولیس و استقلال

با وجود اینکه حدود ۷۰ تا ۹۰درصد درآمدزایی باشگاه های فوتبال از حق پخش تلویزیونی است، اما این دو باشگاه هنوز به نتیجه مشترکی در مورد حق پخش بازی‌ها با سازمان صداوسیما نرسیده‌اند و تکلیف این موضوع مهم، همچنان نامعلوم است. 

زمان احتمالی ورود پرسپولیس و استقلال به فرابورس ایران

بنابر اعلام سازمان خصوصی‌سازی، عرضه اولیه سهام دو باشگاه پرسپولیس و استقلال، حداکثر تا بهمن‌ماه انجام می‌شود. ۵ تا ۱۵درصد و در صورت استقبال تا ۲۰درصد از سهام سرخابی‌ها در عرضه اولیه به سهامداران خرد اختصاص خواهد یافت و مابقی سهام نیز، با حضور مجموعه‌های دارای اهلیت و تجربه باشگاه‌داری، در قالب مدیریت پیمان و واگذاری به سهامداران عمده تعیین تکلیف خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا