بازارهای داخلی

مسکوت گذاشتن پخش زنده جلسات کمیسیون طرح صیانت

 نماینده مردم بستان آباد در مجلس با اشاره به رویکردی که نمایندگان عضو کمیسیون مشترک طرح صیانت در نشست‌های این کمیسیون دنبال می‌کنند، گفت: بعد از برگزاری جلسات مقدماتی نهایتا اعضای کمیسیون مشترک طرح صیانت آیین نامه اجرایی برگزاری جلسات را در ۳ ماده تصویب کردند. ضمن اینکه ماده ۴آیین نامه که مربوط به نحوه حضور خبرنگاران و رسانه‌های گروهی در جلسات کمیسیون بود در حالت مجهول باقی ماند. طبیعی است که حضور رسانه‌ها و پخش زنده جلسات، باعث افزایش اعتماد به تصمیم سازی‌های کمیسیون می‌شود.

نوری در ادامه گفت: همانطور که فعالیت در دنیای واقعی، نیازمند قانون و هنجارهای کلی ارتباطی، رفتاری و اخلاقی است، فعالیت در دنیای مجازی نیز قاعده و قانون مناسبی می‌طلبد تا در مواقع مورد نیاز، بتوان از حقوق شهروندان حمایت و صیانت کرد. در هر فعالیت اقتصادی، اجتماعی و ارتباطی ممکن است، معضلاتی ایجاد شود، اما برای مقابله با این ناهنجاری‌ها قانون باید فصل الخطاب باشد. بنابراین هیچ عقل سلیمی، نمی‌تواند مخالف صیانت از حقوق شهروندان در مواجهه با کلاه برداری ها، افشای اطلاعات، باج گیری‌ها و… نیست.

او افزود: از سوی دیگر، اما باید توجه داشت که نظام مند کردن فضای مجازی نباید به گونه‌ای انجام شود که آزادی‌های مشروع شهروندان در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، ارتباطی و…را محدود کند. همانطور که در دنیای واقعی و در نظامات بازارها، ایجاد انحصارات، رانت، ویژه خواری و امضاهای طلایی مخرب است، در فضای مجازی نیز نباید طوری تصمیم گرفت که نهایتا منجر به گسترش انحصار، کاهش پهنای باند، مشکل تراشی برای مشاغل آنلاین، مسدودسازی اپلیکیشن‌های خارجی، محدودیت برای پلتفرم‌های داخلی و… شود.

عضو کمیسیون طرح صیانت با اشاره به اینکه طی دهه‌ها سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی، امروز کاربران ایرانی یکی از فعال‌ترین و خلاق ترین، گروه‌های مجازی در سطح جهان محسوب می‌شوند، گفت: روند رو به رشد و پویایی کاربران ایرانی نباید از طریق تصمیمات کمیسیون مشترک یا هر کارگروه دیگری متوقف شود. نهادهای حاکمیتی و اعضای کمیسیون نباید به گونه‌ای تصمیم گیری کنند که روند پیشرفت فعالیت‌های اقتصادی و ارتباطی در فضای مجازی مختل شود. ضمن اینکه ضروری است تضامین لازم برای گردش آزاد اطلاعات در بستر اینترنت ارائه شود.

ارائه تضامین لازم برای گردش آزاد اطلاعات

نوری یادآور شد: بدون تردید استفاده از رویکردهای سلبی در مواجهه با آزادی‌های مشروع کاربران باعث اتلاف ظرفیت‌های قابل توجه کشور در حوزه مشاغل آنلاین و فروشگاه‌های مجازی می‌شود. نباید فراموش کرد، در شرایط دشوار کرونا و تحریم‌های اقتصادی، دامنه وسیعی از شهروندان از طریق ظرفیت‌های موجود در فضای مجازی معیشت خود را تامین می‌کنند. 

نماینده مردم بستان آباد با تاکید بر اینکه فضای مجازی توانسته برای میلیون‌ها ایرانی شغل ایجاد کند، گفت: نباید به گونه‌ای تصمیم‌سازی شود که این ظرفیت‌های اقتصادی و اشتغالزایی دچار آسیب شوند و اعتماد مردم برای سرمایه‌گذاری در این بخش خدشه دار شود. امروزه بسیاری از کشورها تلاش می‌کنند از طریق ظرفیت سازی‌های آنلاین، زمینه رشد و توسعه مشاغل خرد و متوسط را در بستر فضای مجازی فراهم کنند.

این نماینده در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین که نگرانی هایی در خصوص جرم انگاری و امنیتی‌سازی فعالیت‌های اقتصادی در فضای مجازی وجود دارد، چگونه می‌توان از امنیتی‌سازی فضای مجازی جلوگیری کرد؟ گفت: یکی از نگرانی‌های جدی صاحب نظران و عموم کاربران، امنیتی‌سازی فعالیت‌ها در سطح فضای مجازی است. هر اشتباهی در این زمینه جبران ناپذیر است و باعث بروز مشکلات جدی در فضای کسب و کار آنلاین کشور می‌شود. اعضای کمیسیون مشترک باید از هر اقدامی که منجر به امنیتی‌سازی فعالیت‌های روتین در فضای مجازی می‌شود، خودداری کنند.

او افزود: از سوی دیگر، وظایف قانونی نهادها و دستگاه‌های اجرایی در فضای مجازی باید محترم شمرده شود. اینکه برخی افراد و جریانات تصور کنند که می‌توان گزاره‌های مدیریتی، داشته‌ها و ظرفیت‌های فناورانه مرتبط با فضای مجازی و فناوری‌های ارتباطی را از وزارت ارتباطات منفک کرد و آنها را ذیل مدیریت دستگاه‌های انتظامی یا امنیتی قرار داد، تصور اشتباهی است.

عضو کمیسیون مشترک طرح صیانت مجلس گفت: از منظر قانونی، متولی برنامه‌ریزی و ارائه خدمات مرتبط با فضای مجازی دولت است و این دایره اختیارات باید همچنان تداوم داشته باشد. قرار دادن این فعالیت‌ها به عنوان زیر مجموعه نهادهای نظامی و امنیتی نه تنها باعث توقف رشد این فضا می‌شود، بلکه فرآیند گردش آزاد اطلاعات را نیز دچار مشکل می‌سازد.

نوری در پایان خاطرنشان کرد: این موارد بخشی از کلیاتی است که کمیسیون مشترک طرح صیانت باید ابعاد و زوایای گوناگون آن را مورد توجه قرار دهند. خروجی تصمیمات این کمیسیون باید به گونه‌ای باشد که نه تنها باعث افزایش اعتماد عمومی کاربران فعلی به سرمایه‌گذاری و فعالیت در فضای مجازی شود، بلکه تشویق آن دسته از شهروندانی را در پی داشته باشد که هنوز برای ورود به اتمسفر کسب و کار و ارتباطات در فضای مجازی مردد هستند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا