بازارهای خارجی

انتخابات تایوان فقط تحت تأثیر روابط با چین نیست

انتخابات در تایوان امروز برگزار می‌شود، در حالی که مبارزات انتخاباتی در این کشور بسیار پرالتهاب بوده است. در سراسر این جزیره، نامزدهای ریاست‌جمهوری روزها در معابد و بازارها دست‌ها را می‌فشارند و در شب راهپیمایی‌های پرهیاهو را رهبری می‌کنند. رای‌دهندگان برای شنیدن صدای آن‌ها هزاران پرچم را به اهتزاز در می آورند و شعار می‌دهند. دو حزب بزرگ تایوان، حزب حاکم و طرفدار استقلال، حزب پیشرو دموکراتیک(DPP)  و حزب ملی‌گرای چینی  (KMT)، هر یک به ترتیب این رای‌گیری را انتخابی بین «دموکراسی و خودکامگی» و بین «جنگ و صلح» اعلام کرده‌اند.

آینده روابط تایوان با سرزمین اصلی چین بر این دوره از انتخابات مسلط بوده است؛ در واقع همیشه همینطور است. با این حال، این سوال به طور مستقیم تعیین نمی‌کند که چه کسی رئیس‌جمهوری بعدی تایوان می‌شود. این در راهپیمایی‌ها مشخص است، جایی که رای‌دهندگان به همان اندازه درباره نگرانی‌های داخلی مانند دستمزد و مسکن صحبت می‌کنند که راجع به ژئوپلیتیک حرف می‌زنند. بر اساس نظرسنجی یک مجله تجاری تایوانی، نزدیک به نیمی از رای دهندگان تایوان نگران احتمال وقوع جنگ با چین در پنج سال آینده هستند. همان نظرسنجی نشان داد که با این حال بزرگترین اولویت رای‌دهندگان توسعه اقتصادی است که بر امنیت ملی و روابط بین تنگه‌ای برتری دارد. این اولویت‌بندی مسائل اقتصادی در میان رای دهندگان زیر ۴۰ سال حتی قوی‌تر است.

این به توضیح اینکه چرا رقابت بسیار نزدیک است کمک می‌کند. رای دهندگان تایوان به طور سنتی بر اساس خطوط هویتی تقسیم شده‌اند. طرفداران حاکمیت تایوان در کنار DPP بودند در حالی که کسانی که به چینی بودن خود افتخار می کردند و خواهان روابط نزدیکتر با سرزمین اصلی بودند، به KMT رای دادند. اگر رای‌گیری آتی مبتنی بر همان تقسیم باشد، احتمالاً یک پیروزی آسان برای DPP را به همراه خواهد داشت. بیش از ۶۰ درصد از جمعیت تایوان امروزه به عنوان تایوانی شناخته می‌شوند نه چینی. اما نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که DPP تنها با چند امتیاز جلوتر است و کمی بیش از یک سوم آرا را دارد. KMT یک سوم دیگر را دارد. یک حزب تازه وارد موسوم به حزب مردم تایوان (TPP) که عمدتاً در مورد مسائل مربوط به امور روزمره مردم فعالیت می‌کند، توسط حدود یک چهارم رأی‌دهندگان حمایت می‌شود. این حزب به ویژه در میان تایوانی‌های جوان‌تر محبوب است، که بیشتر آنها به جای چینی خود را تایوانی می‌شناسند – اما به دلیل این احساسات، خود را وابسته به DPP نمی‌دانند.

در یک رویداد TPP در تائویوان، شهری در شمال جزیره، زک سونگ ۲۴ ساله پوستری در حمایت از کو ون-جه، بنیانگذار حزب و نامزد ریاست جمهوری در دست گرفته است. آقای سانگ، که در تاسیسات تهویه مطبوع کار می کند، قبلا به رئیس DPP تایوان تسای اینگ‌ون رای داده بود. اما پس از هشت سال حکومت DPP، او و همتایانش با تورم و مسکن گران دست و پنجه نرم می‌کنند. او خاطرنشان می‌کند که بسیاری از جوانان تایوانی به دلیل پایین بودن حقوق محلی مهاجرت می‌کنند و اضافه می‌کند که آقای کو به او امیدواری برای تغییر می‌دهد. یکی دیگر از حامیان TPP، ایساک چن ۴۰ ساله، می گوید که از مشاجره دو حزب سنتی بر سر استقلال و اتحاد با سرزمین اصلی خسته شده است. او می گوید «ما ۲۰ سال است که آن را تماشا می کنیم. ما از آن خسته شده‌ایم». همسر آقای چن یک سرباز است. او به امنیت اهمیت می‌دهد اما رئیس‌جمهوری را می‌خواهد که کمتر از آنچه که خانم تسای می‌گوید نسبت به چین خصومت داشته باشد.

بسیاری از حامیان KMT ارتباط مستقیم‌تری بین سیاست عبور از تنگه و آینده اقتصادی تایوان ایجاد می‌کنند. نامزد ریاست جمهوری حزب اپوزیسیون، هو یو ایه، متعهد شده است که یک توافقنامه تجارت خدماتی بین تنگه‌ای را احیا کند که بخش خدمات تایوان را به روی سرزمین اصلی چین باز می‌کند. این توافق پس از برانگیختن اعتراضات گسترده در سال ۲۰۱۴ توسط تایوان متوقف شد. اما تجارت و گفتگو با چین همچنان در میان پایگاه محافظه‌کار KMT محبوبیت دارد. در یک گردهمایی KMT در کیلونگ، یک شهر بندری در شمال تایوان، وانگ گوی چو، یک مستمری بگیر ۶۵ ساله که قبلا در تولید عینک کار می‌کرد، می‌گوید که DPP از تهدید چین برای پیروزی در انتخابات استفاده کرد اما زندگی روزمره را بهبود نداد. او خاطرنشان می‌کند «می‌گویند همه چیز به خاطر حزب کمونیست است. حزب کمونیست آنقدرها هم شیطانی نیست.» او می‌گوید که چین محصولات زیادی از تایوان می‌خرد و بسیاری از تایوانی‌ها را استخدام می‌کند.

همه حامیان KMT آنقدر خوش‌بین نیستند. یک مرد ۴۰ ساله در راهپیمایی KMT، با نام مستعار یان، می‌گوید که زمانی که جوان‌تر بود و «خون گرم» از طرفداران DPP بود. اما آقای یان اکنون نگران است که کندی رشد اقتصادی چین، شی جین پینگ، رئیس جمهوری این کشور را به سمت تهاجمی‌تر شدن نسبت به تایوان سوق دهد. او می‌گوید بهترین راهکار تایوان این است که چین را با گفت‌وگوی دوستانه راضی کند، به همین دلیل است که بهKMT  یا TPP رای می‌دهد.

در یک گردهمایی DPP در نیو تایپه، حومه پایتخت، کودی چن، یک جوان ۳۰ ساله که در امور مالی کار می‌کند، می‌گوید که به حزب حاکم رأی خواهد داد زیرا «با تمام توان خود دارد در مقابل فشار چین مقاومت کند». او می‌گوید که با کاهش سرعت اقتصاد چین، سوق دادن تایوان به سمت یکپارچگی با آن بسیار منطقی نیست. در مورد تهدید جنگ، مهم نیست که چه کسی برنده ریاست‌جمهوری شود: «وقتی همسایه‌ای قلدر یا بد وجود دارد، حتی اگر اصلاً مقاومت نکنید، او همچنان برای شما قلدری می‌کند.» او می‌گوید تایوان باید تمایل خود را برای جنگ نشان دهد؛ که شانس سایر کشورها را برای حمایت از آن در صورت تهاجم چین افزایش می‌دهد. با این حال، خانم چن همچنین اعتراف می‌کند که بسیاری از همتایان او امسال به DPP رای نمی‌دهند.

بعید است هر کسی که برنده ریاست جمهوری شود با اکثریت کلی این کار را انجام دهد. انتخابات پارلمانی که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری امروز برگزار می‌شود نیز می‌تواند با کسب اکثریت برای هیچ حزبی پایان یابد و پس از هشت سال حکومت واحد DPP، شاید منجر به کنترل احزاب مختلف بر مجلس و قوه مجریه شود. این امر می‌تواند مشکلات بزرگ مورد مناقشه مانند مخارج دفاعی و تجارت بین تنگه‌ها را تهدید کند. نتایج انتخابات تصویری از مسیر حرکت تایوان را ارائه می‌دهد. اما بحث‌های پرالتهاب در مورد آینده تایوان ادامه خواهد داشت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا