بازارهای داخلی

دولت استفاده از ارز ۲۸۵۰۰ تومانی را برای تولیدکنندگان ۱۰۰ قلم کالا مجاز کرد!

دولت در شرایطی واردات ۱۰۰ قلم کالا با ارز ۲۸۵۰۰ تومانی را مجاز اعلام کرده است که فعالان اقتصادی می‌گویند این کار با توجه به مابه‌التفاوتی که میان این نرخ دولتی و بازار آزاد وجود دارد، زمینه را برای شکل‌گیری تولیدکننده نماها و حتی بیش اظهاری برخی تولیدکنندگان برای دریافت ارز بیشتر و به تبع آن، سودآوری بالاتر فراهم خواهد کرد.

هفته‌ها پس از آنکه دولت ارز ۲۸۵۰۰تومانی را برای بسیاری از کالاها وضع کرد و درست بعد از آنکه انتقادات نسبت به تخصیص این ارز که یادآور مخاطرات و تخریب‌های اقتصادی ارز ۴۲۰۰ تومانی بود، طولانی شدن روند تخصیص ارزهای ارزان بسیاری از تجار را کلافه کرد و آنها را به سمت انصراف از واردات و یا خرید ارز از سایر منابع هدایت کرد؛ در حالیکه تولیدکننده نماها مصر و مقاوم در برابر صف‌های طولانی تخصیص ارز، روزها را به امید دریافت سود خود از مابه‌التفاوت قیمت ارز ۲۸۵۰۰ تومانی با بازار آزاد سپری کردند و بالاخره به هدف خود هم رسیدند.

حالا درست در شرایطی که بسیاری از صاحب‌نظران و حتی نمایندگان مجلس، معتقدند که توزیع ارز ۲۸۵۰۰ تومانی به دلیل فاصله‌ای که با بازار آزاد دارد، فسادزا بوده و منجر به هدررفت منابع ارزی کشور از یک سو و رونق بیش اظهاری برخی واردکنندگان سودجو خواهد شد، تغییراتی در ردیف تعرفه‌های مرتبط با وزارت صمت رخ داده و ۱۰۰ قلم کالا برای واردات صرفا تولیدکنندگان مشخص شده است.

در اطلاعیه‌ای که در سامانه جامع تجارت به تازگی بارگزاری شده است، ردیف تعرفه‌های مرتبط با وزارت صمت و مشمول نرخ ارز تالار اول سامانه نیما مشخص شده و امکان انتخاب سازمان مجوزدهنده ارزی برای تعرفه‌های مرتبط با وزارت صمت در سامانه جامع تجارت فراهم گردیده است.

در این اطلاعیه آمده است: با عنایت به تغییر رویه صدور مجوز ارزی ۱۰۰ ردیف تعرفه مرتبط با وزارت صمت و مشمول نرخ ارز تالار اول سامانه نیما به اطلاع می‌رساند: گزینه «آیا متقاضی و مشمول ارز با نرخ تالار اول سامانه نیما می‌باشید؟» به منظور تعیین تالار تخصیص ارز توسط متقاضیان در زمان ثبت کالای ثبت سفارش برای تعرفه‌های پیوست، ایجاد شده است.

متقاضیان با انتخاب گزینه «بله» در هنگام ثبت کالای ثبت سفارش می‌توانند پرونده را برای اخذ مجوز ارزی به کارپوشه یا کارتابل دفاتر تخصصی وزارت صمت ارجاع دهند و در صورت انتخاب گزینه «خیر»، مجوزدهنده ارزی پرونده با توجه به حالت ثبت سفارش انتخابی متقاضی تعیین می‌شود.

در این میان لازم است در صورت انتخاب گزینه «بله» به شروط ذکر شده در فهرست پیوست، برای هر تعرفه توجه شود؛ چراکه تنها در صورت رعایت شروط مذکور، درخواست مجوز از سوی دفتر تخصصی بررسی خواهد شد؛ در غیر این صورت درخواست مجوز کاربر رد و فرآیند ثبت سفارش متوقف خواهد شد.

اینجا است که فعالان اقتصادی معتقدند روش‌های فسادزا و پرچالش هر روز سر برمی‌آورد و توقف‌ناپذیر شده است؛ چراکه یک سری تعرفه اعلام شده که تولیدکننده با ارز ۲۸۵۰۰ تومانی وارد کند؛ در حالیکه بازرگانان باید با ارز ۴۰ هزار تومانی همان کالاها را وارد کنند.

نکته این است که ارز ۲۸۵۰۰ تومانی نباید به تعداد کالاهای بیشتری تعمیم داده شود و این لیست ناشی از فشارهای یک عده به ظاهر تولیدکننده و در باطن زیاده خواه است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا