بازارهای داخلی

اگر ارز برای تولید شیرخشک نیست، ارز واردات از کجا تامین می‌شود؟

قیمت‌گذاری دستوری و نیز  عدم تخصیص ارز به واحدهای تولیدی مهم‌ترین مشکلی است که صنعت شیرخشک در کشور را تهدید می‌کند؛ این صحبت‌ها گفته رییس انجمن شیرخشک ایران است. به گفته او، در حالی که بانک مرکزی و سازمان غذا و دارو، از نبود ارز می‌گویند و به واحدهای تولیدی ارزی اختصاص نمی‌دهند، در سمت دیگر اقدام به واردات شیرخشک می‌کنند؛ وارداتی که ۳برابر بیش از تولید ارزبری دارد.

هانی تحویل زاده، رییس انجمن شیرخشک کشور در گفت و گو با خبرنگار «اقتصادآنلاین» گفت: کارخانجات شیرخشک، هنوز ارزدهی نشده‌اند. سازمان غذا و دارو شیرخشک را وارد می‌کند؛ اما به صنعت ما و برای تولید داخل، ارز اختصاص نمی‌دهد و سوال ما این است که اگر ارزی برای اختصاص دادن به تولیدکننده نیست، چطور وارد می‌کنند؟

او در پاسخ به این سوال که آیا واردات برای دولت ارزان‌تر است یا خیر گفت: خیر. وقتی شیر خشک در داخل کشور تولید شود، برای هر قوطی ۹دهم درصد یا ۱.۲درصد ارزبری خواهیم داشت؛ این در حالی است که هزینه واردات شیرخشک برای دولت زیر ۳ تا ۳.۵دلار نخواهد بود.

تحویل زاده ادامه داد: قیمت‌گذاری دستوری و عدم تخصیص ارز، بزرگترین مشکلاتی هستند که صنعت شیرخشک را تهدید می‌کنند. ارز دولتی و قیمت‌گذاری در این بازار سبب شده تا مصرف خانوار بی‌مهابا افزایش یابد. قیمت قوطی نهایی شیرخشک باید بین ۱۷۰ تا ۲۰۰هزار تومان باشد، این در حالی است که اکنون بین ۵۰ تا ۶۰هزار تومان است.

او گفت: ما باید اگر هم قرار است یارانه‌ای تخصیص دهیم، آن را به خانوارها بدهیم و روی محصولات یک صنعت قیمت‌گذاری دستوری نداشته باشیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا