بازارهای داخلی

بسیج برخی بانکها برای پایان دهی به صف وام ازدواج

سیدابراهیم رییسی، رئیس جمهور دستور داده که به همت نظام بانکی، به صف های تقاضا برای پرداخت وام ازدواج پایان داده شود؛ موضوعی که بسیاری از متقاضیان دریافت این وام را که اتفاقا زوج های جوان هستند و باید تحت چتر حمایتی دولت برای تامین بخشی از هزینه های تشکیل زندگی خود قرار بگیرند، هر چند که به هر حال، مشکلات پیش روی زوج های جوان در تامین هزینه های زندگی به دلیل تورم بالا و بالا رفتن نرخ لوازم خانگی با وام های این چنینی هم جبران نمی شود، اما به هر حال بخشی از هزینه را می تواند پوشش دهد.

در عین حال، با توجه به حرکت بانکها به سمت اجرای دستور رئیس جمهور، نگرانی هایی برای برخی متقاضیان در پرداخت به موقع وام های خود در موعدهای تعیین شده از سوی برخی شعب بوجود آمده؛ حال آنکه علاوه بر تقدیر از این تصمیم رئیس جمهور باید تاکید کرد که ماندگاری سایر متقاضیانی که موعد دریافت وامشان است هم ممکن است منجر به نارضایتی شود. در عین حال، انتشار جدیدترین آمار و ارقام درباره تعداد بالای متقاضیان در صف‌ مانده برای دریافت وام ازدواج، باعث ایجاد موج‌ جدیدی از نگرانی در بین سایر متقاضیان وام‌های قرض‌الحسنه پرطرفدار نظام بانکی شده است.

تقریبا نیمی از متقاضیانی که در ۹ ماه ابتدایی امسال برای دریافت وام ازدواج اقدام کردند، در صف انتظار قرار دارند و هنوز موفق نشده‌اند وام مورد نیاز خود را دریافت کنند.برآوردها نشان می دهند که نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر متقاضی، چشم‌انتظار دریافت وام ازدواج هستند. به علاوه،در هشت ماه ابتدایی پارسال از بین تقریبا ٩٧٠ هزار نفری که دنبال وام ازدواج بودند، حدود ۴٩٠ هزار نفر موفق به دریافت تسهیلات شدند.

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد هم درباره این مطالبه رئیس جمهور اعلام کرده: «در جلسه مجمع عمومی بانک مرکزی  رئیس جمهور به خاتمه دادن به صف مردم برای دریافت وام ازدواج تاکید کردند، همچنین این موضوع در جلسه هیات دولت نیز مجدد مطرح شد.در همین زمینه رئیس بانک مرکزی اعلام کرد که اقدامات لازم برای تحقق این موضوع انجام خواهند شد.»

وام‌دهی در بانک سپه در جریان است

پیگیری‌های خبرنگار اقتصادآنلاین نشان می‌دهد هرچند روند پرداخت وام ازدواج بسیار کُند و فرسایشی شده؛ اما مسئولان شعب برخی بانکهای دولتی پذیرای متقاضیان سایر وام‌های قرض الحسنه هم هستند و اعلام می کنند که مشکلی از جهت افتتاح حساب ندارند.

برای مثال، وام نگین مهر که طرفداران نسبتا زیادی دارد ۵۰ میلیون تومانی است و با افتتاح حساب پس‌انداز و ایجاد گردش حساب به متقاضی اعطا می‌شود. سود این تسهیلات ۲ درصد است و جزو وام‌های قرض‌الحسنه دسته‌بندی می‌شود. کارمزد وام نگین مهر به ماندگاری سپرده بستگی دارد و بین ۲ تا ۴ درصد مشخص می‌شود.

برای دریافت وام نگین مهر متقاضی باید ضامن رسمی داشته باشد و حداقل ۵۰۰ هزار تومان هم موجودی در حساب خود داشته باشد. مدت زمان خواب سپرده در طرح نگین مهر حداقل ۳ ماه است و بین ۳ تا ۸ ماه برای ایجاد میانگین حساب فرصت خواهد بود. در نهایت، ۳۶ ماه فرصت برای بازپرداخت قسط‌های وام مهلت تعیین شده است.

آنطور که این بانک اعلام کرده در طرح نگین امید هم متقاضیان می‌توانند با افتتاح سپرده غیرحضوری نسبت به دریافت این تسهیلات که سقف ۳۰۰ میلیون تومان دارد،‌ اقدام کنند. وام نگین امید قرض‌الحسنه است و فقط ۲ درصد کارمزد دارد.

برخی متقاضیان حاضر در یکی از شعبه‌ها به خبرنگار اقتصادآنلاین گفتند در شرایط اقتصادی فعلی چاره‌ای جز استفاده از این فرصت ندارند. متقاضیان اعتقاد داشتند میزان وام و نوع بازپرداخت هیچ تناسبی با سطح درآمدشان ندارد اما برای حل کردن چالش‌های مالی زندگی خود مجبور هستند وارد فرآیند دریافت وام شوند.

استقبال از طرح «مهربانی» بانک ملی

اما در بانک ملی هم همچنان طرح مهربانی از سوی مسئولان شعب به متقاضیان ارائه می‌شود. البته بر عکس تبلیغات سنگینی که بانک‌ملی انجام داد مشاهدات میدانی از شعب بانک ملی نشان می‌دهد شرایط این طرح کمی برای متقاضیان سخت است. یکی از افراد حاضر در شعبه که با شنیدن شرایط ناامید و منصرف از دریافت تسهیلات شده، در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین معتقد است: «بانک تبلیغ می کند که یک وام چند صد میلیونی پرداخت می کند که برای همین وام با بازپرداخت ۶۰ ماهه باید چیزی نزدیک ۹۵۰ میلیون را برای شش ماه در حساب مسدود کرد کسی که نزدیک یک میلیارد تومان پول نقد دارد و شش ماه آن را نخواهد، آیا نیازی به این وام دارد؟»

متقاضی دیگری هم با انتقاد از مقررات وام‌دهی برخی بانکهای دولتی میگوید:«این طرح برای جمع کردن پول از دست مردم راه افتاد و به نفع بانک است. همین حالا اگر به بازار برویم با سند ملک یا خودرو با شرایط به مراتب بهتر از برخی بانکها می‌توانیم وام بگیریم پس بهتر است خودمان را معطل نکنیم چرا که مشخص نیست در ماه‌های آینده همین وامی را هم که تبلیغ می کنند بتوانند پرداخت کنند یا نه.»

بر اساس این گزارش، با توجه به سیاست کنترل رشد مقداری ترازنامه ‌بانک‌ها و اخبار ناخوشایندی که از وضعیت پرداخت وام ازدواج و البته سایر تسهیلات مربوط به بخش صنعت به گوش می‌رسد باید منتظر ماند و دید آیا نظام بانکی پاسخگوی تعهدات خود خواهد بود یا خیر و آیا متقاضیان بعد از سپرده‌گذاری میت وانند وام مورد نیاز را در موعد مقرر دریافت کنند یا اینکه در ماه‌های آینده شرایط دیگری رقم خواهد خورد؟

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا