بازارهای داخلی

جزئیات همکاری های معدنی ایران و روسیه

کاوه خلعتبری، کارشناس ارشد حوزه معدن در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین در مورد مزیت حضور روس ها در پروژه های اکتشافی گفت: انتقال فناوری و تجربیات چه در حوزه اکتشاف چه غیر از اکتشاف، از سوی روس ها می تواند به ایران منتقل شود و مهندسان ایرانی نیز سطح مهارت و دانش خود را به اتکای استفاده از تکنولوژی های جدید افزایش دهند.

وی  با بیان اینکه روسیه از زمان های گذشته در حوزه ایران مرکزی، نقشه های زمین شناسی تهیه کرده و اقدامات اکتشافی در حوزه زغال و سنگ آهن انجام داده و به گفته کارشناسان خبره، دیتای اکتشافی آنها همچنان ملاک عمل قرار گرفته و در ایران از آن بهره برداری می شود.

به گفته خلعتبری، تقریبا ذخایر رو باز معدنی ایران اکتشاف شده است و باید به عمق های پایین تر رفته و اکتشاف کنیم که بر این اساس، روسیه در حوزه اکتشاف عمقی معادن می تواند کمک شایانی به ایران صورت دهد.

این کارشناس ارشد حوزه معدن و صنایع معدنی معتقد است روس ها در زمینه هوشمندسازی معادن و ماشین آلات حفاری، انجام حفاری های عمیق، نرم افزارهای اکتشاف و گسترش تحقیقات ژئوفیزیک زمین شناسی می توانند کمک زیادی به ایران داشته باشند؛ به خصوص اینکه خود روسیه در ۱۲ کیلومتری قطب، حفاری عمیق انجام داده و می تواند در حفاری های عمیق به ما کند.

وی افزود: این همکاری از لحاظ مالی و فنی می تواند تاثیر مثبتی داشته باشد و اگر به صورت جدی و گسترده تنظیم شود، باید یکسری جزئیات را مورد بررسی قرار داد که بر مبنای آن مشخص باشد بخش خصوصی یا دولت وارد همکاری می شود و ارزیابی توان فنی و مالی به چه صورت است. اما در مجموع حضور روس ها در حوزه اکتشافات معدنی ایران موضوعی قابل قبول و مفید است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا