بازارهای داخلی

طرح واردات خودرو شکست خورده نیست

 علی خسروانی، فعال بازار خودرو در ارزیابی واردات ۸ هزار و ۴۰ دستگاه خودرو طی ۱۱ ماهه سال جاری به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: کاری با وعده‌ها ندارم، اما این آمار کمی نیست. میانگین واردات خودرو در سال‌های گذشته که واردات آزاد بوده، ۵۰ هزار دستگاه در سال بوده، امسال عملا از مهرماه و بعد از تسهیلی که از سوی سازمان استاندارد صورت گرفت، مسیر واردات خودرو باز شد و فعلا واردات توسط شرکت‌ها انجام می‌شود و هنوز واردات خودروهای کارکرده و اشخاص ابلاغ نشده است.

خسروانی افزود: واردات خودرو حدود ۷ سال ممنوع بوده و در این مدت کسانی که شاغل این حوزه بوده‌اند پراکنده شده و یا به شغل‌های دیگر روی آورده‌اند. در چنین شرایطی در ۵ ماه به اندازه ۱۰ هزار دستگاه خودرو وارد شده است و می‌توانیم بگوییم که آمار شکست خورده‌ای نیست. اگر سال‌های قبل هم بود در ۵ ماه حدود ۲۰ هزار دستگاه خودرو وارد می‌شد و حالا بعد از سالها ممنوعیت ۱۰ هزار دستگاه خودرو وارد شده است.

وی ادامه داد: اگر روند واردات خودرو را در نمودار هم بررسی کنید، می‌بینید که روند در ماه‌های گذشته صعودی بوده و این نوید اوضاع بهتر را در سال‌های آتی می‌دهد.

این فعال بازار خودرو با بیان این که امیدوارم به‌زودی آیین‌نامه خودروهای کارکرده ابلاغ شود تا افراد بتوانند مشارکت بیشتری در بحث واردات خودرو داشته باشند، گفت: یکی از دلایلی کندی واردات خودرو این است که شرکت‌هایی که ۷ سال قبل به عنوان وارد کننده اصلی خودرو می‌شناختیم، هنوز به صورت جدی پا در حوزه واردات نگذاشته‌اند، به‌خاطر این که خودشان درگیر مونتاژ هستند و مونتاژ حجم زیادی از سرمایه در گردش، انرژی لجستیکی و توان آنها را گرفته و از طرفی واردات خودرو با منافعشان در تضاد است، بنابراین ابلاغ آیین‌نامه خودروهای کارکرده می‌تواند این روند را تسهیل و آنها را فعال کند.

خسروانی در مورد اظهار نگرانی‌ها در مورد وضعیت خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی نیز گفت: من نمی‌گویم که وضعیت خدمات پس از فروش خودروها در کشور مطلوب است، اما وضعیت خدمات این خودروها از میانگین وضعیت خدمات فعلی به چند دلیل بدتر نخواهد بود. خودروهای وارداتی نو و غالبا باکیفیت هستند، در نتیجه موضوع خدمات در آنها آنقدر اورژانسی نیست و مانند خودروی ده سال کارکرده‌ای که الان به خرج افتاده نیست.

 این فعال بازار خودرو اظهار کرد: شرکت‌های واردکننده معمولا خودشان قطعه وارد و در شبکه تامین می‌کنند. بازار هم بعد از این که ببیند خریداران نیاز به قطعات و خدمات دارند، خودش را هماهنگ می‌کند و طبیعتا هر جایی که مشتری باشد، فروشنده هم ایجاد می‌شود و سعی می‌کنند قطعات خودرو وارد و مراکز تعمیرگاهی برای ارائه خدمات دایر کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا