بازارهای خارجی

رییس جمهوری شبیه به ترامپ

 انتخابات ریاست جمهور در نهایت با فاصله‌ای کمتر از یک درصد به پایان رسید و محافظه کاران توانستند پس از ده سال بر لیبرال‌ها فایق بیایند. “یون سوک یول” رییس جمهور منتخب کره جنوبی که در مقایسه با رقبای خود یک تازه کار سیاسی محسوب می‌‎شود براساس وعده‌های مقابله با نابرابری طبقاتی رییس جمهور شود. 

صبح روز پنجشنبه، آقای یون در مراسم پیروزی به حامیان خود گفت که “به معیشت مردم توجه خواهد کرد، خدمات رفاهی مناسبی به نیازمندان ارایه خواهد کرد و نهایت تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا کشور به عنوان عضوی سرافراز و مسیول در جامعه جهانی خدمت کند.”

انتخاباتی بین بد و بدتر

نکته جالب این انتخابات ناامیدی از هر دو نامزد و به گفته رسانه‌های کره‌ای انتخابی بین “بد و بدتر” بود. با این حال، انتخابات با مشارکت بالایی همراه بود و ۷۷ درصد از واجدین شرایط رای دادند. مهمترین نگرانی رای‌دهندگان، افزایش سرسام آور قیمت مسکن، رکود اقتصادی، بیکاری نسبتا بالا برای جوانان و نابرابری جنسیتی بود. آقای یون توجه به خانواده را یکی از تعهدات اصلی کمپین خود قرار داده بود.

رییس جمهور منتخب در طول مبارزات انتخاباتی خود به پایگاه اجتماعی متمایل شده بود که اعلام می‌کردند “هیچ تبعیض جنسیتی سیستماتیکی در کره جنوبی وجود ندارد.” در همین راستا سرویس جهانی بی‌بی‌سی گزارش داده تقسیم‌بندی‌های جمعیتی آرا نشان می‌دهد که بسیاری به نامزد زن “شیم سانگ-جونگ” که از برابری جنسیتی دفاع می‌کرد، رأی داده‌اند، اما در نهایت نامزد محافظه‌کار پیروز شد.

بزرگترین تغییر در سیاست خارجی

در فضای سیاست خارجی هم رییس جمهور منتخب وعده داده که در روابط با چین و کره شمالی به نفع ایالات متحده بازنگری خواهد کرد. او گفته برای جلوگیری از حمله پیونگ یانگ به سیول، هدف توسعه فناوری را برای انجام یک حمله پیشگیرانه به کره شمالی دنبال خواهد کرد. یون وعده داده از تحریم‌ها علیه کره شمالی حمایت خواهد کرد و با ایالات متحده همراه خواهد بود.

آمریکا هم قبلا تبریک خود را به آقای یون ارسال کرده و گفته است که جو بایدن رییس جمهور ایالات متحده مشتاقانه منتظر گسترش بیشتر روابط دو کشور است. او همچنین می‌خواهد در قبال چین سخت‌تر عمل کند و پیشنهاد کرده کره جنوبی باید با ایجاد یک اتحاد امنیتی چهارگانه بین ایالات متحده، استرالیا، هند و ژاپن، یک گروه غیررسمی برای مقابله با نفوذ فزاینده پکن در منطقه ایجاد کند.

دیدگاه هایی که در سیاست خارجی تغییری ۱۸۰ درجه‌ای نسبت رییس‌جمهور فعلی را نشان می‌دهد. دولت فعلی طرفدار تعامل با پیونگ یانگ بود و تا حد زیادی از اتخاذ مواضعی که چین (به عنوان بزرگترین شریک تجاری این کشور) را خشمگین می‌کرد، اجتناب کرد.

البته نکته این است که برای تغییر سیاست‌ها آقای یون نیازمند اکثریت مجلس است و فعلا پارلمان در اختیار حزب دموکرات خواهد بود. البته پیروزی “یون سوک یول” بر رقیب لیبرال خود، “لی جایه میونگ”، تعیین کننده نیست. او کمتر از سیصدهزار رای بیشتر داشته است.

عددی که بیشتر نشانه‌ای از دو قطبی شدید در کره جنوبی است. آقای یون سال گذشته وارد سیاست شد و پیش از آن دادستان عمومی کره‌جنوبی بود و به دلیل محاکمه موفقیت آمیز رییس جمهور محافظه کار سابق “پارک گون-هه” که به اتهام رشوه و فساد برکنار شده بود به شهرت رسید. 

در انتظار یک رییس جمهور

مردم کره‌جنوبی چالش عمیقی با روسای جمهور خود دارند و معمولا منتخبین نه تنها انتظارات مردم را برآورده نمی‌کنند، بلکه اغلب به دلیل فساد تحت پیگیرد قرار گرفته‌اند. مثلا از زمان پایان رییس جمهور “کیم دای جونگ” رییس جمهور رویایی کره‌ای ها که جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۰۰ را دریافت کرد، ۴ رییس جمهور روی کار آمدند که سه نفر از آنها (جز رییس جمهور فعلی) به اتهام فساد مالی و دریافت رشوه محاکمه شده‌اند! برای همین احتمالا جامعه با بیم و امید به این رییس جمهور حقوقدان که خود در کسوت دادستان فعالیت کرده نگاه می‌کنند.

رییس‌جمهور کره جنوبی با رأی مستقیم مردم برای یک دوره ۵ ساله انتخاب می‌شود و قابلیت انتخاب شدن در دوره بعدی را ندارد. باید دید رییس جمهور جدید کره‌جنوبی به راه کدام یک از اسلاف خود خواهد رفت. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا