بازارهای داخلی

شفافیت در بازار آزاد دقیقا کجاست؟

روح الله عباسپور در مورد آنکه عده ای به دنبال خروج سیمان و فولاد از بورس کالا هستند اظهار داشت: فلسفه بورس کالا، شفافیت در جزییات معاملات کالاها است تا امکان مدیریت و تعادل بخشی به بازار فراهم شود و نهادهای نظارتی نیز بتوانند رفتار معامله گران را رصد کنند؛ از این مسیر طی سال های گذشته نیاز مصرف کنندگان برآورده شده و تا امروز که این دو کالا در بورس کالا عرضه شدند مشکلی در تامین آن ها نداشتیم.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن بیان داشت: خروج فولاد و سیمان از بورس به حوزه مسکن آسیب می زند و باید طبق روال گذشته ابتدا نیاز داخل کشور در این حوزه تامین شود و در صورت مازاد نیز صادرات صورت گیرد تا ارزآوری کشور نیز با خللی مواجه نشود.
نماینده مردم بویین زهرا با تاکید بر اینکه در بازار آزاد کالاها شفافیت برای نظارت بر بازار وجود ندارد، اضافه کرد: خروج سیمان و فولاد از بورس کالا منجر به دلال بازی در این حوزه می شود و این موضوع افزایش قیمت ها را در پی خواهد داشت.
وی شفافیت را از ویژگی های مهم بورس کالا عنوان کرد و گفت: در سال های اخیر با عرضه سیمان و فولاد در بورس کالا قیمت این دو کالاها کنترل شده است و همین سازوکار توانسته با حذف دلالی ها به ثبات قیمت این کالاها کمک کند.
عباسپور در پایان به رویکرد وزیر راه شهر سازی برای خروج سیمان و فولاد از بورس کالا اشاره کرد و گفت: واقعیت این است که بذرپاش متولی بورس نیست و طبق اعلام ستاد اقتصادی دولت عرضه سیمان و فولاد در بورس به مراتب بهتر از معاملات در خارج از بورس است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا