بازارهای داخلی

شبِ سرنوشت اتاق بازرگانی

به گزارش اقتصادآنلاین؛ جلسه صبح شورای عالی نظارت در خصوص سرنوشت اتاق بازرگانی و هیات رییسه آن، به نتیجه نرسید و به امشب ساعت ۸ موکول شد؛ موضوع جلسه، رسیدگی به ابهامات وارده به انتخابات مورخه ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران و بررسی برخی گزارشات و اعتراضات پیرامون کیفیت برگزاری انتخابات مزبور و نیز نحوه تایید صلاحیت اعضای منتخب ذکر شده است که بعد از دو بار تعویق، امروز بالاخره برگزار شد و اخبار رسیده به «اقتصاد آنلاین» حاکی از آن است که صبح امروز هم نتیجه‌ای حاصل نشده و قرار شده تا نوبت دوم جلسه امشب برگزار شود.

ماجرا از چه قرار بود؟

شاید اگر بخواهیم به سرنخ ماجرا برگردیم، باید به پیش نویس اصلاح قانون اتاق، نگاهی بیاندازیم. ماجرا از این قرار است که در آیین نامه جدید بندهایی اضافه شد که برخی این بندها را مصداق بارز ورود دولت به اتاق بازرگانی عنوان می‌کردند و حالا این پیش‌بینی‌ها در کمتر از یک سال محقق شده و سرنوشت اتاق بازرگانی که صاحبی جز بخش خصوصی ندارد، حالا به دست دولت افتاده است. در این آیین نامه ذکر شده بود که تایید صلاحیت کاندیداها باید توسط واجا انجام شود؛ اما واجا در تاریخ معین، اظهار نظری در این خصوص نکرد و حراست وزارت صمت، در نامه‌ای صلاحیت یکی از کاندیداها را که از قضا اکنون رییس اتاق بازرگانی است، رد کرد.

همین موضوع به محلی برای بحث و جدل تبدیل شد. بحث و جدلی که قریب به ۵۰روز از آن گذشته و همچنان به نتیجه مشخصی نرسیده است. عده‌ای می‌گویند این کاندیدا رد صلاحیت شده بود و حق حضور در انتخابات را نداشت و اصلا یکی از امضاکنندگان آیین‌نامه خودش بوده است؛ آنان با استناد به همین مساله انتخابات را غیرقانونی قلمداد می‌کنند. عده‌ای دیگر نیز می‌گویند براساس همین آیین نامه، واجا باید طی ۱۰روز کاری، نظر خود را به صورت مکتوب اعلام می‌کرده؛ در حالیکه این اتفاق نیفتاده و سکوت واجا به معنی تایید صلاحیت همه کاندیداهاست و همین موضوع به محل اختلاف بدل شد و در نهایت قرار بر این شد تا شورای عالی نظارت برای خاتمه دادن به ماجرا وارد شود.

حالا باید دید امشب چه اتفاقی خواهد افتاد؛ آیا بالاخره پس از ۲ماه جدل، سرنوشت اتاق بازرگانی مشخص خواهد شد و یا دوباره شاهد تعویق جلسه خواهیم بود؟

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا