بازارهای داخلی

وزیر جهاد کشاورزی جدید کیست؟

چندی پیش دولت رئیسی محمدعلی نیکبخت متولد سال ۱۳۴۳در شهرستان هامون استان سیستان و بلوچستان را به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی به مجلس معرفی کرد.

امروز او با رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزیر جهاد کشاورزی شد. نمایندگان مجلس با ۱۹۸ رأی موافق ۴۰ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۸ نماینده حاضر در جلسه، موافقت خود را با تصدی نیکبخت برای وزارت جهاد کشاورزی اعلام کردند.

موافقان نیکبخت دفاع جانانه از او در مجلس داشتند. محمدجواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در دفاع از نیکبخت او را یک کارشناس تمام عیار در حوزه کشاورزی توصیف کرد.

البته سخنان مخالفانش نیز شنیدینی بود. مهرداد ویس کرمی، عضو کمیسیون آموزش در مخالفت با نیکبخت گفت: سمت وزارت با تحصیلات نیکبخت تناسب ندارد و عدم آشنایی با علوم نوین کشاورزی بنده را نسبت به توانایی ‌ایشان به عنوان وزیر خلاق و تحول آفرین دچار تردید می‌کند.

سوابق تحصیلی وزیر جدید جهاد کشاورزی

به خلاف ادعای مخالفان نیکبخت درباره بی ارتباط بودن سمت وزارت با تحصیلاتش، او کارشناسی مدیریت از دانشگاه شیراز و ارشد اقتصاد کشاورزی از دانشگاه زابل دارد و اکنون دانشجوی دکتری ترویج و آموزش کشاورزی پایدار است.

سوابق کاری نیکبخت

در کارنامه نیکبخت سوابقی در پست‌های بی ربط و باربط با بخش کشاورزی دیده می‌شود. آخرین منصب او پیش از دریافت موافقت مجلس برای وزارت جهادکشاورزی، مدیرعامل سازمان تعاون روستایی ایران بوده است. پیش از آن نیز سمت‌های همچون معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهادکشاورزی، رئیس سازمان سیستان و بلوچستان، عضو شورای عالی پول و اعتبار، عضو ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی، عضو ستاد ملی هدفمندی یارانه‌ها، عضو ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور، رئیس هیأت مدیره شرکت شهرک‌های کشاورزی کشورعضو و دبیر ستاد مجری طرح گندم، عضو شورای راهبردی وزارت جهادکشاورزی، عضو ستاد تنظیم بازار کالای کشاورزی، مسئول تنظیم برنامه پنج وزارت جهادکشاورزی و مدیریت جهادسازندگی شهرستان نیک شهر، دلگان و چابهار و زابل را عهده‌دار بوده است.

حمایت تشکل های کشاورزی از نیکبخت

انتشار بیانه‌ای مشترک توسط تشکل‌های ملی کشاورزی نشان داد، گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهوری برای اخذ رای اعتماد از مجلس برای وزارت جهاد کشاورزی از پشتیبانی تشکل‌های ملی کشاورزی برخوردار است، هر چند این حمایت توسط تشکل‌های کشاورزی کم و بیشه شامل تمام وزرای قبلی این وزارتخانه نیز شده است.

بر اساس این گزارش، هر چند مطابق با سوابق تحصلیی و کاری تجربه زندگی و کاری در مناطق محروم و آشنایی با مشکلات کشاورزان، می‌توان نیکبخت را گزینه مناسبی برای وزارت جهادکشاورزی دانست اما، تجربه نشان داده آنچه در میدان عمل از وزرای جهادکشاورزی دیده می‌شود را باید ملاک قضاوت برای مناسب بودن در نظر گرفت، و لا غیر!

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا