بازارهای داخلی

جزئیات جدید از برگزاری مجامع استانی سهام عدالت

رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه مالی سازمان بورس گفت: مجمع استان خراسان شمالی با حضور ۵۲.۱ از سهامداران برگزار و مجمع سرمایه‌گذاری استان زنجان نیز که قرار بود امروز برگزار شود، به دلیل عدم ثبت صورت جلسه مجامع تعاونی، سوم اسفندماه امسال برگزار خواهد شد.

سعید واشقانی فراهانی رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه مالی و خدمات سازمان بورس در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین به بررسی ابعاد آزادسازی سهام عدالت پرداخت و گفت: در تاریخ ۲۹ اسفندماه سال ۱۴۰۰ و با فرمان شورا عالی بورس، تمامی مجامع سرمایه گذاری استانی بسته شد تا مصوبه جدیدی با رویکرد مداخله تعاونی شهرستانی‌ها، یعنی حضور حداکثری مردم، ابلاغ گردد. پس از بررسی تمام جوانب، بالاخره مصوبه جدید شورا عالی بورس در تاریخ نهم آبان ماه سال جاری در خصوص نحوه برگزاری مجامع استانی صادر شد که بر اساس آن، تمام مجامع باید تا ابتدای شهریور ۱۴۰۳ برگزار شده تا مهمترین گام آزادسازی سهام عدالت برداشته شود.

وی افزود: از ۳۱ استان کشور، برگزاری مجامع سرمایه گذاری دو استان خراسان شمالی و زنجان به دلیل شفافیت کامل و عدم نقص اطلاعاتی به سرعت در دستور کار قرار گرفت که بر این اساس مجمع خراسان شمالی با حداکثریت افراد برگزار شد و مجمع زنجان نیز در تاریخ سوم اسفندماه جاری برگزار می‌شود.

فراهانی در خصوص تجربیات اولین مجمع برگزار شده اینگونه توضیح داد: اطلاع‌رسانی این مجمع و تعاونی‌های شهرستانی وابسته، از طریق روزنامه و صدا و سیما استانی انجام شد. این مجمع با حضور ۵۲.۱ درصد سهامداران برگزار و رای‌گیری آن نیز به صورت الکترونیکی انجام شده و فقط تایید صلاحیت اشخاص حقیقی آن باقی مانده‌؛ ضمن اینکه از این تعداد سهامدار، ۵۱ درصد آن را تعاونی‌های دو شهرستان بجنورد و اسفراین تشکیل داده‌اند.

وی افزود: از آنجایی که طی ابلاغیه شورا عالی بورس، اگر مجامع تعاونی‌ها با حضور ۲۰ درصد از اعضا برگزار شود آن‌ها حق رای کل شهرستان را خواهند داشت؛ خبرنگار اقتصادآنلاین در خصوص احتمال وقوع فساد در این تعاونی‌ها پرس‌وجو کرد که فراهانی پاسخ داد: معمولا تعاونی شهرستانی به صورت بلوک‌بندی انجام می‌شود.

واشقانی فراهانی ادامه داد: به عنوان مثال اداره آموزش و پروش، بهزیستی به صورت جداگانه مجمع برگزار کرده و نماینده آن‌ها در مجامع تعاونی شهرستانی حاضر خواهند شد. از طرفی در حد توان اطلاع‌رسانی انجام شده تا این مجامع با حضور اکثریت مردم برگزار شود. البته که نظارت بر مجامع تعاونی شهرستانی برعهده سازمان بورس نبوده و زیر نظر اتاق تعاون فعالیت دارند.

وی ادامه داد: سازمان بورس جلسات مکرری با خود شرکت‌های استانی، تعاونی شهرستانی، مدیرکل اقتصادی استان‌ها و نهادهای امنیتی برای ۳ استان خراسان شمالی، زنجان و گیلان برگزار کرده که برای سایر استان‌ها نیز در دستور کار قرار دارد. این جلسات باعث می‌شود تا شفافیت به حداکثر و فساد به حداقل برسد. از آنجایی که فقط همین دو استان، ارزش پرتفویی بالغ بر ۲۰ همت دارند، به اهمیت موضوع واقف و نهایت حساسیت را به خرج دادیم.

این مقام مسئول در سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان گفت: بنای سازمان بورس بر برگزاری مجامع تمامی استان‌ها تا پایان مرداد ماه سال آینده است. البته همان‌طور که دیدیم، مجمع استان زنجان که جز شفاف‌ترین استان‌ها نیز بود، با تاخیر برگزار شد. استان سمنان حتی هنوز به عنوان نهاد مالی ثبت نشده و استان تهران و البرز نیز باید از هم جدا شوند. اگر این اتفاق تا پایان مرداد سال آینده نیفتد، شورای عالی بورس تصمیم جدیدی اتخاذ خواهد کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا