بازارهای داخلی

روند صعودی قیمت نفت معکوس شد

به نقل از رویترز، معاملات آتی نفت برنت در ژانویه با ۳۵ سنت یا ۰.۴ درصد کاهش، به ۸۱.۰۸ دلار در هر بشکه رسید، در حالی معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) نیز در ماه دسامبر به ۷۶.۸۲ دلار رسید که ۳۵ سنت یا ۰.۵ درصد کاهش داشته است.

هر دو شاخص در جمعه گذشته نزدیک به ۲ درصد افزایش یافتند، زیرا عراق حمایت خود را از کاهش نفت اوپک پلاس اعلام کرد، اما در مجموع در کل هفته، هر دو شاخص حدود ۴ درصد کاهش را تجربه کردند و برای اولین بار از ماه مه به سومین ضرر هفتگی خود رسیدند.

هیرویوکی کیکوکاوا، رئیس یکی از واحدهای نیسان سکیوریتیز هم گفت: سرمایه گذاران، بیشتر بر روی تقاضای کند در ایالات متحده و چین متمرکز هستند، در حالی که نگرانی ها در مورد اختلالات احتمالی عرضه ناشی از درگیری اسرائیل و حماس تا حدودی کاهش یافته است.

در عین حال، اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA) هفته گذشته اعلام کرد که تولید نفت خام در ایالات متحده در سال جاری، اندکی کمتر از حد انتظار قبلی افزایش می یابد.

بررسی‌ها از چین، بزرگترین واردکننده نفت خام جهان، ترس از کاهش تقاضا را افزایش داد. علاوه بر این، پالایشگاه‌های چین تقاضای عرضه کمتری از عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده جهان، برای ماه دسامبر کردند.

کیکوکاوا گفت: «اگر بازار بیشتر سقوط کند، احتمالاً با این انتظار که عربستان سعودی و روسیه تصمیم به ادامه کاهش داوطلبانه عرضه خود پس از دسامبر بگیرند، شاهد خرید حمایتی خواهیم بود».

عربستان سعودی و روسیه، صادرکنندگان بزرگ نفت، هفته گذشته تایید کردند که به کاهش داوطلبانه تولید نفت خود تا پایان سال ادامه می‌دهند، زیرا نگرانی‌ها در مورد تقاضا و رشد اقتصادی همچنان بر بازارهای نفت خام ادامه دارد.

اوپک پلاس، سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش از جمله روسیه، در ۲۶ نوامبر نشست خواهند داشت. شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز (BKR.O) اعلام کرد که در سمت عرضه، شرکت‌های انرژی ایالات متحده تعداد دکل‌های نفتی فعال خود را برای دومین هفته متوالی کاهش دادند و به پایین‌ترین حد خود از ژانویه ۲۰۲۲ رساندند. تعداد دکل ها به خروجی آینده اشاره می کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا