بازارهای داخلی

دولت با افزایش قیمت انرژی در پی درآمدزایی نیست

طی هفته گذشته، نمایندگان، در نشست علنی مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ با بندهای الحاقی ۲ و ۳ و همچنین تبصره ۱۵ ماده واحده این لایحه موافقت کردند؛ بندهایی که طبق آن، وزرتخانه‌های نفت و نیرو موظفند تعرفه‌ی آب، برق و گاز مشترکان خانوارهای کشور را به گونه‌ای اصلاح کنند که با رعایت مناطق جغرافیایی کشور، تعرفه آنها تا سقف الگوی مصرف خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور برابر صفر، مشترکان تا الگوی مصرف به‌صورت یارانه‌ای، مشترکان پرمصرف بالاتر از الگوی مصرف به‌صورت غیریارانه‌ای و بر اساس الگوی افزایش پلکانی تعیین شود.

این لایحه را شاید بتوان یکی از اقدامات مثبت دولت در بودجه ۱۴۰۲ دانست؛ این عادلانه است که مشترکان پر مصرف که در پله‌های ۱۰ تا ۱۲ الگوی مصرف قرار دارند با افزایش شدید قیمت انرژی مواجه شوند و از طرفی خانوارهایی که سقف الگوی مصرف را رعایت می‌کنند، با تشویق روبرو شوند.

عبدالعلی رحیمی مظفری، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با اقتصادآنلاین در خصوص این لایحه بیان کرد: رایگان شدن قبض مشترکان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی قبلاً هم در قانون وجود داشته است؛ طبق این لایحه اگر سقف الگوی مصرف را رعایت کنند از پرداخت این قبوض معاف هستند و به نحوی برایشان رایگان محسوب می‌شود.

او در ارتباط با مشکلات پرداخت نقدی یارانه انرژی به افراد اظهار کرد: اینکه هزینه‌ی انرژی را از این مشترکان بگیریم و بعد دوباره به آن‌ها برگردانیم مشکلات متعددی ایجاد می‌کند که یکی از مهمترین آن‌ها مسأله‌ی وصول پول است خودش مشکل ساز است و از سوی دیگر پرداخت نقدی چندان منطقی به نظر نمی‌رسد چرا که وقتی پرداخت انجام می‌دهیم مطمئن نیستیم که این پرداختی صرف قبوض بشود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه این لایحه به هیچ عنوان با افزایش قیمت انرژی در تضاد نیست توضیح داد: این لایحه اتفاقاً در راستای کمک به این موضوع است چرا که هدف ما از افزایش قیمت انرژی، افزایش درآمد دولت نیست؛ اگر جایی قیمت انرژی را در بخش خانگی افزایش می‌دهیم صرفاً هدفمان، مدیریت مصرف انرژی است نه فشار بر روی مردم برای افزایش درآمد چون درآمدی که از این محل داریم نسبت به هزینه‌کردی که وجود دارد، بسیار ناچیز است.

مظفری ادامه داد: این لایحه تشویقی است چرا که به افراد انگیزه می‌دهد تا تلاش کنند سقف الگوی مصرف را رعایت کنند تا بتوانند به طور رایگان، از انرژی بهره‌مند شوند و همین موضوع، مدیریت مصرف انرژی را در پی دارد.

او در ادامه به اختیارات دولت در این خصوص اشاره کرد و گفت: رایگان شدن قبوض فقط شامل حال عزیزان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیست بلکه دولت اختیار دارد به کسانی که خیلی نسبت به مصرف برق و گاز اهتمام می‌ورزند و صرفه‌جویی می‌کنند، معافیت‌هایی را در دهک‌های پایین در نظر بگیرد.

این لایحه در صورتی می‌تواند تأثیرگذار باشد که میزان افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف بالاتر از الگوی مصرف باید حداقل به اندازه‌ای تعیین شود که بار مالی رایگان کردن تعرفه مشترکان کم‌مصرف را جبران کند و نیاز به تأمین منابع جدید نداشته باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا