بازارهای داخلی

اطلاعات اشتباه نفتی سخنگوی دولت

 سخنگوی دولت، به تازگی آماری درباره‌ی ناترازی گاز ارائه کرده و مقصر اصلی آن را دولت روحانی دانسته است، او گفته که دولت پیشین تولید گاز را معطل شرکت توتال و اروپایی‌ها کرد اما هم‌اکنون دولت سیزدهم با اتکا به توان داخلی درحال تکمیل آن است.سخنان علی بهادری جهرمی، با آمار تناقض دارد و نادرست است چراکه براساس اسناد و مدارک، ظرفیت تولید میدان گازی پارس جنوبی ابتدای کار دولت روحانی در سال۱۳۹۲ حدود ۲۸۵ میلیون مترمکعب در روز بود که پس از ۸ سال، تولید روزانه به۷۰۰میلیون مترمکعب رسید.

آمارسازی دوباره‌ی خجسته‌مهر

اما این آمار از کجا سرچشمه می‌گیرد؛ آذرماه سال جاری محسن خجسته‌مهر در جشنواره تلویزیونی مستند گفته بود: « فاز ۱۱ پارس جنوبی سال‌ها بلاتکلیف مانده بود و در هشت سال گذشته نیز هیچ‌گونه اقدامی در آن انجام نشده است، قرارداد با یک شرکت خارجی در گذشته نیز به علت تحریم‌ها به نتیجه خاصی منتهی نشد و آن شرکت نیز از قرارداد کناره‌گیری کرد. در دولت سیزدهم اقدام‌های فوری در این بخش آغاز شد و اکنون حفاری چهار حلقه چاه گاز آن تکمیل شده است .یکی از سکوهای گازی میدان پارس جنوبی که از سال ۹۴ معطل مانده و تولید آن متوقف شده بود، کار ترمیم چاه‌های آن توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا آغاز شده است.»

قراردادی با موافقت نظام

داستان فاز ۱۱ پارس جنوبی بسیار پیچیده‌تر از آن است که سخنگوی دولت درباره‌ی آن سخن گفته است. این فاز پیش از دولت روحانی به‌دلیل مسائلی میان پیمانکاران و کارفرما معطل شده بود. در دولت پیشین نیز قراردادی با کنسرسیومی متشکل از توتال، یک شرکت چینی و شرکت پتروپارس منعقد شد. که شنید‌ها حاکی از آن است این قرارداد تنها با تصمیم دولت نبوده و شوراهای بالادستی نیز موافق انعقاد آن بوده‌اند.

هیچ، سهم دولت سیزدهم در پارس جنوبی

نکته قابل توجه اینجاست که به گفته خجسته‌مهر، برداشت روزانه از پارس جنوبی ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز است؛ همان میزانی که دولت رئیسی از دولت پیشین تحویل گرفت. این بدان معناست که دولت رئیسی نتوانسته میزان برداشت گاز در این میدان را تاکنون افزایش دهد، آماری که هیچگاه مدیرعامل شرکت ملی نفت به آن اعتراف نکرده است.

داستان قراردادهای پی در پی فاز ۱۱

فاز ۱۱ آخرین میدان گازی پارس جنوبی است که در مجاورت مرز مشترک با قطر قرار دارد. طرح توسعه‌ی آن در دهه ۷۰ آغاز شد. در سال‌های نخست دهه ۸۰ برای توسعه فاز ۱۱ با توتال قراردادی منعقد شد که هیچگاه به سرانجام نرسید. پس از کشمکش‌های فراوان، سال ۹۱ توسعه آن به شرکت پتروپارس سپرده شد اما این شرکت هم نتوانست طلسم فاز ۱۱ را بشکند و از پروژه خارج شد. در دولت روحانی با موافقت شوراهای بالادستی، پس از برجام قراردادی با کنسرسیومی متشکل از توتال و سی‌ان‌پی‌سی چین و پتروپارس منعقد شد که با خروج آمریکا از برجام، شرکت‌های خارجی از این پروژه خارج شدند. پس از این اتفاق تمامی سهم شرکت‌های خارجی به شرکت پتروپارس رسید و تاکنون فاز ۱۱ پارس جنوبی به بهره‌برداری نرسیده است.

آمارسازی خجسته‌مهر را تمام کنید

این نخستین بار نیست که خجسته‌مهر، اطلاعات اشتباهی در اختیار دولتمردان قرار می‌دهد و آنان را گمراه می‌کند. او پیش از این آمار اشتباهی درباره‌ی میزان صادرات نفتی ارائه کرده بود که حتی رئیسی نیز آنها را تکرار کرد و با حاشیه‌های فراوانی مواجه شد. آمارسازی خجسته‌مهر، برای دولت سیزدهم هزینه‎‌های گزافی داشته که بیشترین آن لطمه به اعتماد عمومی است. زمان آن رسیده که وزیر نفت به این آمارسازی مدیرعامل شرکت ملی نفت، پایان دهد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا