بازارهای خارجی

افزایش بی‌سابقه قیمت طلای جهانی

در آخرین روز معاملات هفتگی بازارهای جهانی، قیمت انس جهانی به یک رکورد جدید دست پیدا کرد و این افزایش که در روزهای اخیر نیز وجود داشت، قیمت طلا و سکه را بالا برده است.

محمد کشتی‌آرای، فعال بازار طلا درباره وضعیت بازار طلا و سکه به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: روز شنبه که بازارهای جهانی تعطیل شد، انس یک رکورد قیمتی به جا گذاشت که سابقه نداشت و قیمت طلای جهانی به ۲۰۷۲ دلار رسید؛ قیمت نقره هم در بازار افزایشی شد و این در حالی است که قیمت ارز کمی کاهش یافت.

وی با بیان اینکه عامل افزایش قیمت طلا و سکه فقط انس جهانی بود، اظهار داشت: انس جهانی به نسبت روزهای گذشته حدود ۴۵ دلار افزایش داشته و این رشد در دو سه روز اخیر عامل صعود قیمت طلا و سکه شده است؛ به طوری که قیمت سکه به ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید که به نسبت روز پنج شنبه هر قطعه سکه حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت.

کشتی‌آرای به اشاره به کاهش تقاضا در بازار سکه و طلا گفت: به دلیل افزایش قیمت داد و ستدها کاهش پیدا کرد و در نتیجه کاهش تقاضا، حباب سکه با ۲۰۰ هزار تومان کاهش همراه شد؛ یعنی قیمت طلا و سکه افزایش یافت؛ اما حباب سکه کاهش پیدا کرد این نشان دهنده تعادل بازار است.

این فعال بازار طلا درباره آخرین نرخ‌های طلا و سکه در بازار گفت: قیمت سکه طرح قدیم ۲۶ میلیون تومان، سکه طرح جدید ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۵ میلیون ۹۰۰ هزار تومان شد. هر مثقال طلای آب شده با ۲۰۰ هزار تومان افزایش به ۱۰ میلیون و ۹۳۰ هزار تومان رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۲ میلیون و ۵۲۳ تومان شد. حباب سکه نیز ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود.

به گفته کشتی ‌آرای، علت افزایش قیمت انس جهانی شروع مجدد درگیری‌های خاورمیانه بود.

وی درباره دلایل کاهش تقاضا در بازار نیز اظهار داشت: مردم یک احتیاطی برای ورود به بازار دارند، در چند ماه اخیر قیمت طلا و سکه نوسان چشمگیری نداشته که مدیریت موفق بانک مرکزی و سیاست اقتصادی کشور در کنترل نرخ ارز عامل این ثبات بوده است.

این عضو سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطرنشان کرد: به دلیل نوسان کمتر بازار، سودگیری و سوداگری هم کاهش یافته، این بازار واقعی است که معاملات انجام می‌شود نمونه‌ آن روز شنبه هفته جاری بود که با افزایش قیمت طلا و سکه، حباب سکه کاهش یافت در نتیجه چون ورود به این بازار با سوددهی همراه نیست، با احتیاط انجام می‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا