بازارهای داخلی

دامپینگ هم به جرم پرونده چای دبش اضافه شد

محمدصادق حسنی، مدیر اجرایی سندیکای کارخانه‌های چای شمال کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادآنلاین با اشاره به تخلف ۳.۵ میلیارد دلاری یک شرکت چای در سوءاستفاده از ارز ترجیحی گفت: اینکه یک شرکت ارز دولتی گرفته‌ و چای کنیایی به قیمت دو دلار وارد کرده‌، یک فاجعه است؛ چراکه این مساله در بازار فروش ما تاثیر مستقیم دارد.

وی افزود: ۲۵ هزار تن چای این شرکت خاص در گمرک جنوب کشور توقیف شده که بنا بر اظهارات رییس سازمان بازرسی کل کشور، بخشی از این چای که این شرکت وارد کرده، سنواتی ایرانی و تاریخ مصرف گذشته تشخیص داده شده و احتمال این که این محموله به عنوان چای خارجی به کشور بازگردد و سلامت جامعه را تهدید کند، وجود دارد که باید مراقبت های لازم را در این خصوص صورت داد.

حسنی در مورد نیاز واقعی کشور به چای نیز گفت: مصرف چای در کشور بین ۸۰ تا ۸۵ هزار تن است؛ در حالیکه سال گذشته ۲۶ هزار تن در داخل تولید شده‌، ضمن اینکه میانگین نیاز ما به واردات سالانه هم ۶۰ تا ۶۵ هزار تن است؛ در حالی که سال گذشته ۱۱۰ هزار تن چای وارد کشور شده که ۴۵ هزار تن آن مازاد است و عدد تنظیم واردات در سال ۱۴۰۱ به هم خورده است.

وی اظهار داشت: ۵۰ درصد این واردات توسط یک شرکت خاص (متخلف پرونده سه و نیم میلیارد دلاری) و ۵۰ درصد دیگر توسط سایر تجار انجام شده است.

مدیر اجرایی سندیکای کارخانه‌های چای شمال کشور افزود: این واردات مازاد، کل بازار چای را تحت تاثیر گذاشته، به نحوی که با انباشت چای در کارخانه‌ها، مشکل فروش و همچنین پرداخت طلب چایکاران به وجود آمده که این اتفاق علاوه بر صنعت چای داخل کشور، واحدهای بسته‌بندی چای خارجی را هم دچار بحران کرده و آنها هم دارند فریاد می‌زنند و در حال از دست دادن قفسه فروشگاه‌ها هستند.

این مقام مسئول ادامه داد: قیمت فروش چای در بازار رصد شده؛ به نحوی که این شرکت خاص دامپینگ انجام داده و واحدهای بسته‌بندی صنعت چای را دچار مشکل کرده است.

حسنی تصریح کرد: امسال با توجه به شرایط جوی رونق تولید داشته‌ایم و ۳۴ هزار و ۵۰۰ تن چای تولید کرده‌ایم که با کل بار برگ سبزش حدود ۸۶۷ میلیارد تومان می‌شود که عددی در مقابل ارزی که به آن شرکت خاص داده‌اند، نیست.

مدیر اجرایی سندیکای کارخانه‌های چای شمال کشور گفت: ایران از هند، سریلانکا، امارات متحده عربی، کنیا و ترکیه چای وارد می‌کند و در عین حال، به امارات و ترکیه هم چای صادر و هم از آنها این کالا را وارد می‌کنیم. چای را یک دلار صادر و ۶ دلار وارد می‌کنیم و بعد هم افتخار می‌کنیم که صادرات داریم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا