بازارهای داخلی

تولید صنایع بورسی پله پله کاهش می‌یابد

وزارت صمت روزهای پرالتهابی را می ­گذراند. نمایندگان مجلس خواستار استیضاح سکاندارش شده ­اند و هیات رئیسه هم امروز، خبر از اعلام وصول استیضاح چهار وزیر از جمله سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت داده است.

البته دلیل استیضاح وزارت صمت را عمدتا، عدم عمل به وعده­ هایی می­ دانند که او در دوران رای اعتماد خود به مجلس و مردم داده بود و اکنون در یکی از مهمترین آنها یعنی صنعت خودرو، نتوانسته کارآمدی خود را نشان دهد.

از سوی دیگر، برخی سیاستگذاری ها و ریل گذاری های غلط او و همکارانش در این وزارتخانه راه را برای مسیرهای پرخطای گذشته باز کرده و شرایط را به گونه ای پیش برده است که حالا مجلس برای استیضاح وزیر دست به کار شده است.

در این میان آمارها و شاخص هایی که می تواند خبر از سر درون صنایع کشور دهد هم رنگ رخساره ناخوشی را برای بخش صنعت کشور به نمایش می گذارد که باید برای آن فکر عاجل کرد؛ هر چند نباید این نکته را هم از یاد برد که آنچیزی که امروز بیش از هر زمان دیگری بخش صنعت کشور و البته سکاندار وزارتخانه مرتبط را تحت تاثیر قرار می دهد، شاخص های کلان اقتصادی است که در همه بخش های اقتصاد ایران خود را نشان داده و چهره ای زشت را برای بسیاری از زیربخش های اقتصادی به تصویر کشیده است.

در واقع مجلس باید به این نکته هم توجه کند که استیضاح یا برکناری یک وزیر به تنهایی نمی تواند در بخش صنعت کشور معجزه کند، چراکه مجموعه ای از سیاست های غلط، امضاهای طلایی و بخشنامه ها و دستورالعمل های خلق الساعه هستند که شرایط امروزی را برای بخش صنعت کشور رقم زده اند.

در واقع، شاید سهم یک وزیر را به تنهایی بتوان ۴۰ درصد ماجرا دانست و انتظار داشت اگر فردی صالح، سکان وزارت صمت را به دست گیرد، بتواند اوضاع را از وضعیت کنونی به سمت بهبود پیش برد؛ اما به طور قطع ریشه هایی که مجموعه سیاست های غلط از جمله قیمتگذاری به دور صنایع پیچیده است، شرایط را برای بخش صنعتی کشور ناموزون کرده است.

آمارهای تغییر شاخص تولید صنایع بورسی در فروردین ماه و اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نشان می دهد که در اردیبهشت ماه امسال، حتی این شاخص وضعیت به مراتب بدتری نسبت به فرودرین ماه داشته است. به نحوی که شاخص کل تولید صنایع بورسی که در فروردین ماه سال ۱۴۰۱ معادل ۰.۲- بوده است در اردیبهشت ماه به ۵.۸- رسیده است. اما به مراتب در بخش های دیگر هم اگرچه در فروردین ماه شاخص مثبت بوده است، در اردیبهشت ماه منفی شده است و تنها چهار صنعت توانسته اند، شاخص هایی که در فروردین ماه مثبت بوده اند را در اردیبهشت ماه به صورت مثبت حفظ کنند و مابقی کاملا منفی بوده اند.

مروری بر آمارهای منتشر شده از سوی معاونت بررسی های اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران نشان می دهد که شاخص تولید صنایع غذایی بورسی که در فروردین ماه سال جاری منفی ۲۰.۵درصد بوده است در اردیبهشت ماه به ۲۲.۵- درصد رسیده است.

همچنین این شاخص در حوزه محصولات کاغذی در فروردین ماه ۱۱.۹- درصد بوده که در اردیبهشت ماه به ۱۳- رسیده است و به همین ترتیب در مورد فرآورده های نفتی که در فروردین ماه شاخص تولید صنایع بورسی آن ۵.۳- بوده در اردیبهشت ماه به ۶- رسیده است.

اما در بخش کانی­ های غیرفلزی و صنایع شیمیایی به ترتیب شاخص در فروردین ماه ۶- و ۰.۲- بوده است که در اردیبهشت ماه به ترتیب به ۱.۸- و ۰.۹- رسیده است. در این میان شاخص کل فلزات اساسی در دو ماه ابتدایی سال به ترتیب ۱.۴درصد و ۱.۸درصد بوده است.

از سوی دیگر، شاخص کل تولید صنایع بورسی لاستیک و پلاستیک  و فلزات اساسی در فروردین ماه امسال به ترتیب ۹.۲درصد و ۱۰.۴درصد بوده که در اردیبهشت ماه به ترتیب ۲.۸درصد و ۱.۸درصد به ثبت رسیده است. از سوی دیگر در بخش منسوجات نیز هم اگرچه در فروردین ماه افت ۱۱.۴درصدی تولید صنایع بورسی به چشم می خورد اما این شاخص در اردیبهشت ماه با بهبود به ۳.۲ درصد رسیده که البته مشابه آن، صنایع دارویی است که اگرچه رشد ۶.۴درصدی در فروردین ماه داشته، اما در اردیبهشت ماه این رشد به ۴ درصد رسیده است.

در حوزه دستگاههای برقی هم افت ۱۸.۳درصدی جبران شده و به ۴.۲درصد مثبت رسیده؛ ضمن اینکه در حوزه محصولات فلزی هم افت ۲۰.۲درصدی به ۵.۵درصد در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱رسیده است.

اما در بخش خودرو و قطعات نیز افت ۲۶.۲درصدی تولید در فروردین ماه، جای خود را به رشد ۷.۹درصدی داده و از سوی دیگر در بخش ماشین آلات و تجهیزات نیز، رشد ۱۵.۳درصدی به ۲۵.۸درصد رسیده است.

در این میان کاهش سرعت افت شاخص کل تولید صنعتی شرکتهای بورسی در اردیبهشت ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۰.۲درصد است و مهمترین عوامل موثر در بهبود نسبی تولید این ماه، معکوس شدن روند رشد شاخص در صنایع تولید خوردو و قطعات و دستگاههای برق، محصولات فلزی و منسوجات و همچنین افزایش سرعت رشد تولید صنایع ماشین آلات و تجهیزات است.

بالا ترین افت شاخص تولید در اردیبهشت ماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل متعلق به صنایع غذایی، محصولات کاغذی و فرآورده های نفتی است. از سوی دیگر، طی دو ماه نخست سال ۱۴۰۱در کل، موجودی انبار در سطح صنایع کاهش داشته که نشان از بیشتر بودن تقاضای موثر نسبت به تولید فعلی صنعتی آنها است.

تغییر در موجودی انبار در اردیبهشت ماه امسال در صنایع شیمیایی و کانی های غیرفلزی مثبت بوده و در مقابل گروههای صنایع خودرو و قطعات، صنایع غذایی، صنایع دارویی و فلزات اساسی منفی بوده که با توجه به رشد مثبت صنایع دارویی، فلزات اساسی و صنایع خودرو و قطعات در این ماه علامتی بر رشد فروش و تقاضای موثر در این گروهها و با توجه به رشد منفی تولید صنایع غذایی می تواند علامتی بر افت فروش و احتمالا کاهش تقاضا باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا