کرونا

کرونا کابوس شرکت های هواپیمایی است

 در ادامه جریان انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی، شرکت هواپیمایی آسمان نیز عملکرد خود در سال ۱۳۹۹، را برای عموم افشا کرد. به این بهانه به معرفی این شرکت هواپیمایی و بررسی صورت‌های مالی آن می‌پردازیم.

تاریخچه و فعالیت‌ها

در سال ۱۳۶۰، چهار شرکت هواپیمایی پارس ایر، ایر تاکسی، ایر سرویس و هورآسمان ادغام شدند و در نتیجه آن، شرکت هواپیمایی آسمان در اردیبهشت ماه همان سال تاسیس شد. هواپیمایی آسمان ابتدا در سال آذر ماه ۸۱ به صندوق بازنشستگی واگذار شد و پس از و در بهمن ماه، طی مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت، به سهام عام تبدیل شد.

همچنین طبق اساسنامه، فعالیت اصلی شرکت هواپیمایی کیش،انجام هرگونه حمل و نقل هوایی اعم از جابجایی مسافر، محمولات پستی و امداد هوایی و هرگونه فعالیت‌های مرتبط با آن است.

کاهش ۱۶۵ نفری کارکنان در سال ۹۹

در سال ۹۹، تعداد کارکنان هواپیمایی آسمان به طور میانگین دو هزار و ۹۸۵ نفر ثبت شد که ۴۹۸ نفر از این تعداد به صورت رسمی و الباقی، به صورت موقت مشغول به کار بودند. گفتنی است مجموع تعداد کارکنان شرکت در مقایسه با سال ۹۸، ۱۶۵ نفر کاهش یافته است.

از سویی دیگر، بررسی صورت‌های مالی هواپیمایی آسمان نشان می‌دهد که این شرکت در سال ۹۹ معادل بیش از ۲۵۲میلیارد تومان دستمزد مستقیم پرداخت کرده است. بنابراین، به طور متوسط، درآمد سالانه هر یک از کارکنان این شرکت به بیش از ۸۴میلیون تومان رسید.

زیان نجومی هواپیمایی آسمان

بررسی صورت سود و زیان هواپیمایی آسمان در سال ۹۹ نشان می‌دهد که درآمد عملیاتی این شرکت با کاهش ۲۲درصدی نسبت به سال گذشته مواجه شده و به ۷۳۵میلیارد تومان رسیده است. واضح است که بخش عمده این افت درآمد به واسطه کاهش چشمگیر مسافرت‌ها به دلیل اوج گیری پاندمی کرونا بوده است. به نحوی که تعداد مسافرین حمل شده تنوسط هواپیمایی آسمان در سال ۹۸ بیش از ۴۰درصد کاهش یافت.

از سویی دیگر، هواپیمایی آسمان در سال ۹۹ متحمل هزینه‌های عملیاتی ۵۳۵میلیارد تومانی شد تا سود ناخالص شرکت به ۲۰۰میلیارد تومان برسد. به جز دستمزدهای پرداختی شرکت که پیش‌تر درباره آن گفته شد، عوارض فرودگاهی، خرید تجهیزات فرودگاهی و سوخت هواپیما بیشترین سهم از هزینه‌های شرکت را به خود اختصاص دادند.

با وجود مثبت بودن سود ناخالص هواپیمایی آسمان، کسر دیگر هزینه‌های این شرکت از این سود سبب شده است که شرکت سال ۹۹ را با زیان خالص ۲۲۵میلیارد تومانی به پایان برساند. این در حالی است که در سال ۹۸، سود خالصی در حدود چهار میلیارد تومان برای هواپیمایی آسمان ثبت شده بود.

تنها ۱۶ فروند از ۴۵ هواپیما فعال هستند

اطلاعات بدست آمده از بررسی ترازنامه هواپیمایی آسمان در پایان سال ۹۹، نشان می‌دهد که مجموع دارایی‌های این شرکت به هزار و ۳۴۳میلیارد تومان رسیده است. دارایی‌های غیر جاری حدود ۹۶۰میلیارد تومان و دارایی‌های جاری حدود ۳۸۳میلیارد تومان از این مبلغ را تشکیل می‌دهند.

بخش عمده دارایی‌های این شرکت هواپیمایی، مربوط به دارایی‌های ثابت مشهود آن با مبلغ دفتری ۸۹۵میلیارد تومان می‌شود. همچنین موتور و ملخ و قطعات سرمایه‌ای، هواپیماها و ساختمان‌های شرکت، بخش عمده این مبلغ را شامل می‌شوند.

گفتنی است که تعداد کل هواپیماهای شرکت در پایان سال ۹۹ معادل ۴۵ فروند بوده که تنها ۱۶فروند از آن عملیاتی بوده اند و تعداد ۱۲ فروند از این تعداد فعالیتی در این سال نداشتند. به علاوه، سه فروند بوئینگ ۷۲۷ شرکت به دلیل عمر بالای ناوگان مجوز پرواز ندارد، ۸ فروند به دلیل کمبود قطعات توانایی پرواز ندارند و از ۶ فروند هواپیمای فوکر ۱۰۰ این شرکت به عنوان انبار قطعات استفاده می‌شود!

به علاوه سه فروند از هواپیماهای شرکت با مجموع ارزش دفتری ۲۶میلیارد تومان، بابت دریافت وام کرونا در وثیقه بانک قرار دارد.

از سوی دیگر، مجموع بدهی‌های هواپیمایی آسمان در سال ۹۹ به هزار و ۲۰۷میلیارد تومان رسید که بیش از هزار میلیارد تومان از این مبلغ مربوط به بدهی‌های جاری شرکت است. همچنین کمپانی ای اس دی، اداره کل فرودگاه‌های تهران و شیراز، جمعیت هلال احمر و فرودگاه امام خمینی، بزرگترین بستانکاران هواپیمایی آسمان محسوب می‌شوند.

لازم به ذکر است که هواپیمایی ماهان سال ۹۹ را با سود انباشته ۹۵میلیاردی آغاز کرد اما با زیان انباشته ۲۰۰میلیارد تومانی به پایان رساند.

با این وجود، به نظر می‌رسد که بهبود وضعیت کنترل بیماری کرونا و از سرگیری پروازها در سال ۱۴۰۰، باعث بهبود نسبی صورت‌های مالی هواپیمایی آسمان در این سال نسبت به سال ۹۹ شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا