بورس

چشم انداز عملکرد بورسی «پارس» در سال ۱۴۰۱

قرنطینه های کرونایی کاهش حمل و نقل و فعالیت صنایع مختلف را به همراه داشت. بهبود نسبی و کنترل شیوع ویروس، منجر به بازگشت قیمت نفت به روندی تعادلی شد اما علاوه بر تاخیر در افزایش تولیدات، جنگ و نا‌ ‌آرامی شعله قیمت نفت را بی سابقه روشن کرد. در صورت کاهش تحریم ها و فروش نفت با قیمت های فعلی، ایران منایع زیادی برای ارتقای زیر ساخت های تولیدی خواهد داشت.

1

نفت و فراورده های نفتی

نفت و فرآورده های نفتی از نفت خام با استفاده از روش تقطیر در پالایشگاه ها بدست می آیند. نفت یک سوخت فسیلی است که از مقدار زیادی زئوپلانکتون ها و جلبک های مدفون شده در رسوبات زیر زمین در اثر گرما و فشار شدید بوجود می آید. نفت و فرآورده های نفتی از هیدروکربن های طبیعی با وزن های مولکولی مختلف تشکیل شده است. زنجیره ارزش صنعت در واقع شامل سه بخش اصلی استخراج، پالایش و پتروشیمی است. پالایشگاه ها بر اساس نوع خوراک دریافتی به دو گروه : پالایشگاه نفت خام وپالایشگاه میعانات گازی تقسیم می‌شوند. منابع طبیعی همچون نفت و گاز پس از استخراج و پالایش به مواد شیمیایی پایه از جمله الفین ها، آروماتیک ها،کلر، آمونیاک و سایر مواد تبدیل می‌شوند که در مراحل بعدی در تولید محصولاتی همچون پلاستیک ها و رزین های مهندسی،  فیبرهای مصنوعی، محصولات لاستیکی، رنگ و روان کننده  ها استفاده می‌شوند. محصولات ذکر شده نهایتا در صنایع خودرو سازی، ساخت و ساز، پزشکی، الکتریکی، آرایشی و بهداشتی و منسوجات و… مصرف می‌شودکاربرد فرآورده های نفتی بسیار گسترده است و ایجاد زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی بسیار با اهمیت و سود ساز است.

2
  • پتروشیمی در ایران و جهان

منطقه خاورمیانه بیش از ۵۰% ذخایر نفت جهان را در اختیار دارد . بیش‌ترین ذخایر جهان مربوط به کشور ونزوئلا، عربستان و ایران است. پالایشگاه آبادان به عنوان اولین پالایشگاه نفت خام کشور در سال ۱۹۲۱ آغاز به کار کرد. پالایشگاه ستاره خلیج فارس، آبادان، اصفهان و  بندر عباس از نظر ظرفیت تولید در رتبه های برتر کشور قرار دارند. اهمیت ایجاد ارزش افزوده و عدم خام فروشی نفت با توسعه صنعت پتروشیمی برای آینده اقتصادی ایران امری ضروری است.

  • معرفی شرکت پتروشیمی پارس

در سال ۱۳۷۷شرکت ابتدا به نام پتروشیمی عسلویه به صورت سهامی خاص ثبت گردید و در سال ۱۳۷۹به پتروشیمی پارس تغیر نام داد. این شرکت در سال ۱۳۹۷ در سازمانبورس پذیرفته شد. در حال حاضر شرکت جزء واحد های تجاری فرعی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و واحد نهایی گروه، شرکت ملی صنایع پتروشیمی است. فعالیت اصلی شرکت شامل پالایش گاز دریافتی از شرکت گاز پارس جنوبی و تبدیل آن به گاز های اتان، پروپان، بوتان و پنتان با ظرفیت اسمی ۲۹۹۰هزار تن در سال، واحد اتیل بنزن با ظرفیت اسمی ۶۴۵هزار تن و همچنین استایرن منومر با ظرفیت ۶۱۴ هزار تن بوده است.

  • عمده سهامداران

%۵۳ سهام پتروشیمی پارس متعلق به شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و پس از آن شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان دارای ۱۸% از سهام این شرکت است.

3
  • ظرفیت تولید محصولات

بیش‌ترین ظرفیت تولیدی این شرکت مربوط به ۱۵۰۰ هزار‌تن اتان است.

4
  • میزان تولید و فروش

روند مقدار تولید در ۶ ماه اخیر صعودی بوده ولی فروش در فصل اخیر اندکی نزول داشته است. در کل مقدار تولید افزایش پیدا نکرده  است و افزایش در مبلغ فروش طی ۵ سال گذشته مربوط به افزایش در نرخ ها است. در میزان فروش ماهانه بیش‌ترین مبلغ فروش در آذر ماه سال جاری و کم‌ترین آن در ماه ثبت شده است.

5
6
  • نرخ فروش

نرخ فروش محصولات در ۶ ماه اخیر صعودی بوده است.

7
  • صورت های مالی

مبلغ فروش در فصل سوم سال جاری رشد داشته است. سود خالص و سود هر سهم نیز نسبت به فصل قبل افزایش داشته است. میزان حقوق صاحبان سهام یا همان خالص دارایی طی ۵ سال بیش از چهار برابر شده است.

8
9

در خلاصه گزارش فوق، کلیتی درباره فرآورده های نفتی بیان شد و  اهمیت تکمیل زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی با توجه به گستره کاربرد آن بررسی شد. در نهایت محصولات و خلاصه ای ازعملکرد شرکت پتروشیمی پارس مطرح شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا