بازارهای داخلی

بیمه میهن امسال هم به سود نرسید

 شرکت بیمه میهن، در سال ۸۷ و با سرمایه‌ای ۴۰میلیارد تومانی تاسیس شد. بیمه میهن در شاخه‌های اموال، اشخاص، مهندسی و مسئولیت به مشتریان خود خدمات ارائه می‌کند. سهام این شرکت بیمه، همزمان با انجام اقدامات اولیه برای تاسیس، در فرابورس پذیرفته و معاملات آن، با نماد «میهن»، در خرداد ماه سال ۹۱ آغاز شد.

سرمایه و سهامداران «میهن»

در حال حاضر، سرمایه شرکت بیمه میهن، پس از دو مرحله افزایش سرمایه به ۱۵۰میلیارد تومان رسیده است. همچنین هیات مدیره شرکت در سال ۹۹ قصد داشت که سرمایه بیمه میهن را به ۳۵۰میلیارد تومان برساند که البته این افزایش سرمایه، بی‌سرانجام باقی ماند.

حدود ۲۰درصد از سهام بیمه میهن، متعلق به موسسه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است. همچنین شرکت سرمایه‌گذاری سپهر، با در اختیار داشتن ۱۷درصد از سهام میهن، دومین سهامدار بزرگ این شرکت محسوب می‌شود. گفتنی است که حدود ۳۹.۶درصد از سهام بیمه میهن، شناور و در اختیار سهامداران خرد این شرکت قرار دارد. فهرست سهامداران عمده شرکت و درصد مالکیت آن‌ها در گراف زیر نمایش داده شده است.

بیمه میهن امسال هم به سود نرسید

جامانده از بیمه‌ای‌ها

جدول زیر، بازده قیمتی نماد «میهن» را با گروه بیمه بورس و شاخص کل، در دوره‌های زمانی متفاوت نمایش می‌دهد. این جدول، نشان می‌دهد که میهن در دوره‌های زمانی بررسی شده، همواره بازدهی کمتری از شاخص کل بورس داشته و در مقایسه با گروه بیمه بورس هم، تنها در دوره سه ماهه برتری دارد.

بیمه میهن امسال هم به سود نرسید

بررسی عملکرد پنج ساله «میهن»

بر اساس آمار سال ۹۹، مبلغ کل حق بیمه صادر شده در صنعت بیمه ایران، معادل ۸۲هزار میلیارد تومان بوده که بیمه میهن، سهمی حدود ۰.۴درصدی از این مقدار را به خود اختصاص داده است. از سمت دیگر، در این سال حدود ۴۴هزار میلیارد تومان خسارت در صنعت بیمه ایران پرداخت شده که بیمه میهن ۰.۶۳درصد از این مبلغ را متحمل شده است.

بررسی عملکرد پنج ساله بیمه میهن در پنج سال گذشته، نشان می‌دهد که این شرکت در این سال‌ها، با وجود افزایش مبلغ حق بیمه صادره همواره زیانده بوده است. زیان بیمه میهن در ۹ماهه ابتدایی سال جاری به ۶۶میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته، حدود چهار درصد افزایش یافته است. این زیان‌های پی در پی، باعث شده تا زیان انباشته بیمه بهمن تا پایان آذر ماه امسال به ۲۹۳میلیارد تومان برسد.

در گراف زیر، میزان حق بیمه صادره، خسارت پرداختی و زیان خالص بیمه میهن در پنج سال گذشته قابل مشاهده است.

بیمه میهن امسال هم به سود نرسید

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا